Vi ska köpa en ny toalettstol och vet inte vilken vi ska köpa. Det finns ju stolar med 2/4 liters och 3/6 liters spolning.
Fördelar, nackdelar, vanligast, bäst... någon som har några råd att komma med?

Mindre vatten som spolar betyder större risk för stopp i avloppet.
Har en kompis som bytte till snålspolande och nu får han ta fram rensbandet med en viss regelbundenhet. Han har eget avlopp med dåligt fall.
Har man eget vatten och avlopp fattar jag inte vinsten med snålspolande, men betalar man dyrt för vatten eller har en sluten tank då kan det vara motiverat.

Haha jag kom att tänkta på Al bundy i våra värsta år när han ska göra ett nytt badrum i garaget! Då köper han en Ferguson! den spolar tydligen 5 gallons, hur mycket det nu är, men i alla fall "A mans flush, bawooosch"

Haha det kan ju omöjligt stämma! MEN om det stämmer så måste den vara tillverkad i Texas, för där ska väl allt vara störst och mest?

Köpte 2/4 när vi byggde om badrummet bland annat eftersom vi har sluten tank, men även med tanke på miljön.

Har haft det i drygt 3 år nu och inte ett enda stopp.

--
DaJ

Det går väl att ändra spolmängden på dom flesta stolar? Jag har en från Gustavsberg och den kan man i alla fall ändra, den är väl inställd på minsta spolmängd från början bara för att den ska få kallas "snålspolande".

Grejen är att i USA har de ju inte samma typ av toaletter som vi har här. Innan vi spolar finns det ju en mängd vatten i toaletten och på USA-modellen är ju denna mängd av Texas-mått så 5 gallons totalt tycker jag låter helt rimligt.

Dvs det stillastående vattnet + spolning = 5 gallons.

C
Nu var det väl så att det var ett skämt det handlade om.
Men i USA finns det sedan 1992 tydligen någon regel från som säger att en nytillverkad toalett inte får spola mer än 1.6 gallons. Tydligen var den gamla standarden ~3.5 gallons. Från: http://wired-vig.wired.com/wired/archive/13.03/toilet.html

Precis som artikeln konstaterar så handlar det lika mycket om själva konstruktionen som vattenmängden. Tycker mig märka ganska stora skillnader mellan de svenska tillverkarna, och det känns inte som det beror på vattenmängden. Har själv Svedbergs och är ganska missnöjd med spolresultatet. "Lill"-spolningen är i princip värdelös, vilket iofs inte spelar så stor roll då den ungefär hälfen av gångerna drar igång "stor"-spolningen istället när man trycker på lillen pga kass konstruktion. Och får man spola två gånger har man ju liksom missat grejen med snålspolning.

När min man gått på toa fick han spola 2 ggr med 2/4liters så vi bytte toa

Hmm...vad är det jag inte fattar...2/4 är ju exakt lika mycket som 3/6 eller hur?

..//N

dejmon skrev:
Hmm...vad är det jag inte fattar...2/4 är ju exakt lika mycket som 3/6 eller hur?

..//N
Nu tror jag du räknar lite för mycke. 2/4 resp 3/6 är inte lika med 1/2.
2/4 betyder 2 liter vid liten spolning och 4 vid stor.
3/6 betyder då självklart 3 liter vid liten och 6 vid stor.
Viss skillnad då va. ;);)

dejmon skrev:

..//N
Förlåt, men ahhaha

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.