52 488 läst ·
156 svar
52k läst
156 svar
Spolarmsväxlare? (Cylinda DM 95, diskmaskin)
electroluxaren skrev:
Hmm så det är inget som går byta? Har en gammal bekant som är riktigt flink på att byta diverse komponenter på kretskort o dyl.
Men kortet är väl lätt att byta annars? Men kostar därefter....
ok, dags att ta tag i detta igen, frun blir trött på att den bara fungerar där uppe....
MEN, går det att testa växlaren på nåt sätt? är det 230v ac som driver den eller nåt annat?
allt funkar bra utom just undre, den spolar bara i övre.. köpa ett kort gör jag gärna, men jag skulle helst vilja vara säker på att växlaren faktiskt fungerar... det är ju tre ledare ut från kortet.
alt mäta på utången under drift och se vad som händer på de tre utgångarna, är det konstant spänning för att ändra ?
MEN, går det att testa växlaren på nåt sätt? är det 230v ac som driver den eller nåt annat?
allt funkar bra utom just undre, den spolar bara i övre.. köpa ett kort gör jag gärna, men jag skulle helst vilja vara säker på att växlaren faktiskt fungerar... det är ju tre ledare ut från kortet.
alt mäta på utången under drift och se vad som händer på de tre utgångarna, är det konstant spänning för att ändra ?
Kretskortet är enklare att kolla genom att bara öppna lådan, är det bränt någonstans vilket syns tydligt så är kretskortet rökt.B Boan skrev:ok, dags att ta tag i detta igen, frun blir trött på att den bara fungerar där uppe....
MEN, går det att testa växlaren på nåt sätt? är det 230v ac som driver den eller nåt annat?
allt funkar bra utom just undre, den spolar bara i övre.. köpa ett kort gör jag gärna, men jag skulle helst vilja vara säker på att växlaren faktiskt fungerar... det är ju tre ledare ut från kortet.
alt mäta på utången under drift och se vad som händer på de tre utgångarna, är det konstant spänning för att ändra ?
Har du tur så kan något hamnat i växlaren har du mer tur så syns det uppifrån när man tatt bort den undre spolarmen och tittat ner.
Annars får du ta bort spolarmsväxlare med diskmotor och kolla på de tre kontakterna om de är brända innan du delar växlaren vilket är enkelt
hittar du ingen ting så är det troligen motorn i växlaren som packat ihop
electroluxaren skrev:Kretskortet är enklare att kolla genom att bara öppna lådan, är det bränt någonstans vilket syns tydligt så är kretskortet rökt.
Har du tur så kan något hamnat i växlaren har du mer tur så syns det uppifrån när man tatt bort den undre spolarmen och tittat ner.
Annars får du ta bort spolarmsväxlare med diskmotor och kolla på de tre kontakterna om de är brända innan du delar växlaren vilket är enkelt
hittar du ingen ting så är det troligen motorn i växlaren som packat ihop
jag har ju satt in en helt ny växlare
ok, är den då programmerad för mer vatten? dvs 1 liter mer än vanligt? eller är det bara själva reseten?electroluxaren skrev:
möjligt att den inte har ändrat vatten nivån men det får man dubbelkollaB Boan skrev:
men då gör du istället
att du trycker in både program och start innan du slår på maskinen
släpper knapparna direkt efter
trycker på start 3ggr snabbt
trycker på program för att välja variant
avslutar med start
ok, men den där liter vatten är alltså för att få reseten att gå igenom 
hur ändrar man vattennivån, ?
mina alt:
1. köp ombyggnadskitet och köra på bef elektronik, försöka programmera om så den tar mer vatten.
2. använda bef ny växlare, men köpa nytt styrkort , enda kruxet är att se så det verkligen kommer fungera, ingen bytesrätt på nytt kort....
3. köpa ny maskin...
hur ändrar man vattennivån, ?
mina alt:
1. köp ombyggnadskitet och köra på bef elektronik, försöka programmera om så den tar mer vatten.
2. använda bef ny växlare, men köpa nytt styrkort , enda kruxet är att se så det verkligen kommer fungera, ingen bytesrätt på nytt kort....
3. köpa ny maskin...