B
electroluxaren skrev:
triacen som driver elmotorn i spolarmsväxlaren bruka ryka (såväl bokstavligen som bildligen) och lite följdfel på närliggande komponenter.

Hmm så det är inget som går byta? Har en gammal bekant som är riktigt flink på att byta diverse komponenter på kretskort o dyl.

Men kortet är väl lätt att byta annars? Men kostar därefter....
 
B
Styrkort 1050 kr , suck... har ju lagt 900 kr på växlaren, så frågan om det är smart att fortsätta, vi gillar ju maskinen
 
P
Ja det är det värt
det är en av de bästa maskiner som gjorts
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
B
ok, dags att ta tag i detta igen, frun blir trött på att den bara fungerar där uppe....

MEN, går det att testa växlaren på nåt sätt? är det 230v ac som driver den eller nåt annat?

allt funkar bra utom just undre, den spolar bara i övre.. köpa ett kort gör jag gärna, men jag skulle helst vilja vara säker på att växlaren faktiskt fungerar... det är ju tre ledare ut från kortet.

alt mäta på utången under drift och se vad som händer på de tre utgångarna, är det konstant spänning för att ändra ?
 
B
Det var ju dumt jag inte såg detta med ombyggnadsdelen innan jag köpe ny växlare.. MEN men, risken är alltså att den fyller för lite vatten, den risken är väl rätt påtaglig?
 
P
beroende på kretskort så när man gör en total reset så känner maskinen av om den bla har en spolarmsväxlare.
man får kolla nivån och ev manuellt programmera om intaget
 
P
B Boan skrev:
ok, dags att ta tag i detta igen, frun blir trött på att den bara fungerar där uppe....

MEN, går det att testa växlaren på nåt sätt? är det 230v ac som driver den eller nåt annat?

allt funkar bra utom just undre, den spolar bara i övre.. köpa ett kort gör jag gärna, men jag skulle helst vilja vara säker på att växlaren faktiskt fungerar... det är ju tre ledare ut från kortet.

alt mäta på utången under drift och se vad som händer på de tre utgångarna, är det konstant spänning för att ändra ?
Kretskortet är enklare att kolla genom att bara öppna lådan, är det bränt någonstans vilket syns tydligt så är kretskortet rökt.

Har du tur så kan något hamnat i växlaren har du mer tur så syns det uppifrån när man tatt bort den undre spolarmen och tittat ner.
Annars får du ta bort spolarmsväxlare med diskmotor och kolla på de tre kontakterna om de är brända innan du delar växlaren vilket är enkelt
hittar du ingen ting så är det troligen motorn i växlaren som packat ihop
 
B
ok, vet du hur man gör en reset? går det programmera den nivån utan dator? dvs går det göra på panelen?

för pumpen orkar väl spruta i båda om det bara finns vatten?
 
B
electroluxaren skrev:
Kretskortet är enklare att kolla genom att bara öppna lådan, är det bränt någonstans vilket syns tydligt så är kretskortet rökt.

Har du tur så kan något hamnat i växlaren har du mer tur så syns det uppifrån när man tatt bort den undre spolarmen och tittat ner.
Annars får du ta bort spolarmsväxlare med diskmotor och kolla på de tre kontakterna om de är brända innan du delar växlaren vilket är enkelt
hittar du ingen ting så är det troligen motorn i växlaren som packat ihop

jag har ju satt in en helt ny växlare :) kontakterna såg fina ut.
 
P
om resetten funkar vilket inte är säkert
slå i en liter vatten (för att den skall känna av pressostaten)
ha maskinen avsängd ett tag
tryck och håll in programknappen slå på maskinen släpp programknappen
klart
 
B
electroluxaren skrev:
om resetten funkar vilket inte är säkert
slå i en liter vatten (för att den skall känna av pressostaten)
ha maskinen avsängd ett tag
tryck och håll in programknappen slå på maskinen släpp programknappen
klart
ok, är den då programmerad för mer vatten? dvs 1 liter mer än vanligt? eller är det bara själva reseten?
 
P
B Boan skrev:
Styrkort 1050 kr , suck... har ju lagt 900 kr på växlaren, så frågan om det är smart att fortsätta, vi gillar ju maskinen
billigt styrkort!
Cylinda tar 3500.- +moms
 
P
B Boan skrev:
ok, är den då programmerad för mer vatten? dvs 1 liter mer än vanligt? eller är det bara själva reseten?
möjligt att den inte har ändrat vatten nivån men det får man dubbelkolla

men då gör du istället
att du trycker in både program och start innan du slår på maskinen
släpper knapparna direkt efter
trycker på start 3ggr snabbt
trycker på program för att välja variant
avslutar med start
 
B
ok, men den där liter vatten är alltså för att få reseten att gå igenom ;)

hur ändrar man vattennivån, ?

mina alt:
1. köp ombyggnadskitet och köra på bef elektronik, försöka programmera om så den tar mer vatten.
2. använda bef ny växlare, men köpa nytt styrkort , enda kruxet är att se så det verkligen kommer fungera, ingen bytesrätt på nytt kort....
3. köpa ny maskin...
 
P
Fast det är inte säkert att det fungerar i heller.

vattennivån kollas på det nedre spoltornets vänstra sida
där sitter en klack som skall vara täckt av vattenytan när men inte har spolarmsväxlare och inte täck vice verca
det skiljer bara 0,4 liter
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.