52 485 läst ·
156 svar
52k läst
156 svar
Spolarmsväxlare? (Cylinda DM 95, diskmaskin)
Det eller sätta dit en adapter som åtfinns på enklare modeller.gizmo007 skrev:
Maskiner med spolarmsväxlare har mindr3 vatten i brunnen vilket ev kan göra att vattnet inte räcker till båda spolarmarna samtidigt.
Kolla att inte din maskin behöver det stora ombygnadskittet.K koenig skrev:Stort tack! Jag ska beställa en sådan där manick imorgon och hoppas kunna ge mig på projektet under nästa vecka. Min maskin har avhärdare så det låter på er som att det kan bli en del pill. Nå, jag börjar med att dra ut den och så ser jag vad som händer.
Har ni några tips på hur jag kan tömma den på vatten så mycket det nu går innan jag börjar vicka och skruva, eller är det bara att räkna med ett blött golv?
Nu har jag bytt och det gick bra. Några råd till den som vill göra detta själv:
Jag borde tillägga att min maskin är en DM56 men jag har haft otrolig nytta av allt i den här tråden så jag misstänker att alla Cylinda i princip är likadana.
- Lyft upp maskinen på ett bord för det är mycket enklare att jobba med den då än om den står på golvet. Man behöver vara två för att göra detta.
- Skär av slangen mellan cirkulationspump och spolarmsväljare (och se till att du har köpt en ersättningsslang).
- Slangklämmorna på slangen som är fabriksmonterade är engångsprylar. Bara att bända bort. Se till att ha vanliga rostfria tillhands för det följer likadana med den nya slangen och de måste monteras med något specialverktyg.
- Ta bort cirkulationspumpen. På min maskin sitter den med ett bajonettfäste där jag behövde peta på två plasttungor innan jag kunde vrida loss den. Mycket lättare att komma åt.
- Lägg lite flytande två på o-ringarna innan du sätter in den nya spolarmsväljaren för då glider de lättare på plats. Det är bra så tungt att trycka den på plats i vilket fall så allt som underlättar är bra.
- Gör funktionskontroll med luckan borta så att du ser om det läcker från någon av delarna.
Jag borde tillägga att min maskin är en DM56 men jag har haft otrolig nytta av allt i den här tråden så jag misstänker att alla Cylinda i princip är likadana.
Redigerat:
Engångs slangklämmor är smala för att passa och hålla tätt,
Går att återanvända
Går att klämma ihop med en hovtång eller sidavbitare om man inte har specialverktyget.
Slangbiten är bra att byta då den gärna tar slut, men att behöva ta bort den innan ser jag inte som någon fördel alls.
Pumpen med bajonettfäste måste vara tömningspumpen du menar?
Den är ju jättelångt ifrån och medför mycket merarbete utan att tillföra något.
Att ha maskinen högt under arbetet är ju självklart bekvämt som med allt annat dock inte nödvändigt, för de som inte vill skrapa sönder finaste matsalsmöblen...
Går att återanvända
Går att klämma ihop med en hovtång eller sidavbitare om man inte har specialverktyget.
Slangbiten är bra att byta då den gärna tar slut, men att behöva ta bort den innan ser jag inte som någon fördel alls.
Pumpen med bajonettfäste måste vara tömningspumpen du menar?
Den är ju jättelångt ifrån och medför mycket merarbete utan att tillföra något.
Att ha maskinen högt under arbetet är ju självklart bekvämt som med allt annat dock inte nödvändigt, för de som inte vill skrapa sönder finaste matsalsmöblen...
Produkter som diskuteras: "sidavbitare"
Sidavbitare
Sidavbitare, även kända som diagonalavbitare, är ett typ av handverktyg som främst används för att klippa tråd och små stångmaterial. Dessa verktyg har två motsatt sittande blad som skär mot varandra på en diagonal, vilket gör dem
Läs mer
Här är spolarmsväljaren innan jag börjat bortmonteringen:
Här ser man hur trångt det är mellan cirkulationspumpen och spolarmsväljaren:
Efter att ha monterat bort pumpen till vänster blev det mycket lättare att komma åt att ta bort spolarmsväljaren. På den här bilden är båda borta och det är dags att sätta fast den nya.
Jag monterade isär den gamla väljaren och, mycket riktigt, skivan i den var helt sönderfrätt. Det som inte syns på min bild är hur tunn plasten är på sina ställen. Inte undra på att den föll i bitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man hur trångt det är mellan cirkulationspumpen och spolarmsväljaren:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha monterat bort pumpen till vänster blev det mycket lättare att komma åt att ta bort spolarmsväljaren. På den här bilden är båda borta och det är dags att sätta fast den nya.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag monterade isär den gamla väljaren och, mycket riktigt, skivan i den var helt sönderfrätt. Det som inte syns på min bild är hur tunn plasten är på sina ställen. Inte undra på att den föll i bitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väcker denna till liv... har bytt spolarmsväxlare men det spolar bara i övre... suck. har en DM820 XL vilket gör att det är galet trångt där nere, fick montera bort hela U-botten för att komma åt.
men några tips på hur det går testköra att undre funkar? den diskar på som hejsan, men verkar funka dåligt där nere.
spolarmen ser ut att ta i AVH-locket när det ligger ner, men misstänker det ska "lyftas" av vattentrycket.
vad är det för ombyggnadskit för att köra utan växlare?
men några tips på hur det går testköra att undre funkar? den diskar på som hejsan, men verkar funka dåligt där nere.
spolarmen ser ut att ta i AVH-locket när det ligger ner, men misstänker det ska "lyftas" av vattentrycket.
vad är det för ombyggnadskit för att köra utan växlare?
Har du kollat så att växlardisken sitter rätt på axeln och att stegmotorn inte blockeras? Är det liv i växlarmotorn?
Är det triaccen som gått är det nog bäst att byta hela kortet. DM820? Kolla på typskylten och leta efter DWxxxx. Vad står det där?
Är det triaccen som gått är det nog bäst att byta hela kortet. DM820? Kolla på typskylten och leta efter DWxxxx. Vad står det där?
