Hej!
Har som en del andra råkat ut för problem med spolarmsväxlaren till vår Cylinda DM 95 (Sverigedisken). I vårt fall kommer det bara vatten från den övre spolarmen, inget från den nedre. Plockade isär spolarmsväxlaren och ser då att "plastdisken" som skall rotera har vittrat sönder, både på ena kanten och i mitten där den fäster runt ett kugghjul, därav att den inte kan snurra och styra vattnet till även den undre spolarmen.
Undrar då om jag åker på att köpa en helt ny spolarmsväxlare eller om det går att bara byta ut "disken", eller om det helt enkelt går att köra utan "disk" så att båda spolarmarna får vatten samtidigt?
Mvh, Lasse
Har som en del andra råkat ut för problem med spolarmsväxlaren till vår Cylinda DM 95 (Sverigedisken). I vårt fall kommer det bara vatten från den övre spolarmen, inget från den nedre. Plockade isär spolarmsväxlaren och ser då att "plastdisken" som skall rotera har vittrat sönder, både på ena kanten och i mitten där den fäster runt ett kugghjul, därav att den inte kan snurra och styra vattnet till även den undre spolarmen.
Undrar då om jag åker på att köpa en helt ny spolarmsväxlare eller om det går att bara byta ut "disken", eller om det helt enkelt går att köra utan "disk" så att båda spolarmarna får vatten samtidigt?
Mvh, Lasse
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, ja det var pilligt men gick till slut när jag visste var jag skulle börja. Så tack igen. Vet inte hur duktig du är men jag hittar inte direkt ngt fel på delarna men nu är allt kollat och tömt. Innan jag sätter tillbaka allt så funderar jag på att kolla avloppslagen och hur den anslutningsdelen ser ut under maskinen.
Vet du även hur man avlägsnar den? Eller tar man aldrig bort den i den änden?
Vet du även hur man avlägsnar den? Eller tar man aldrig bort den i den änden?
jaa du 
"jag " gjorde ju det bakifrån och den högra är ganska enkel egentligen. Jag tog en vanlig skruvmejsel fast kort och ganska bred. Tryckte in den under den grå delen och vred lite på den.
Den vänstra däremot. Där ropade jag ner min 18-årige son som är ganska stark och lite mindre händer än mig så han fick fram en hand på den vänstra sidan på ngt sätt samtidigt som vi fick fram ett verktyg från den högra sidan underifrån. Det tog nog 10 försök ca
"jag " gjorde ju det bakifrån och den högra är ganska enkel egentligen. Jag tog en vanlig skruvmejsel fast kort och ganska bred. Tryckte in den under den grå delen och vred lite på den.
Den vänstra däremot. Där ropade jag ner min 18-årige son som är ganska stark och lite mindre händer än mig så han fick fram en hand på den vänstra sidan på ngt sätt samtidigt som vi fick fram ett verktyg från den högra sidan underifrån. Det tog nog 10 försök ca
Stort tack! Jag ska beställa en sådan där manick imorgon och hoppas kunna ge mig på projektet under nästa vecka. Min maskin har avhärdare så det låter på er som att det kan bli en del pill. Nå, jag börjar med att dra ut den och så ser jag vad som händer.
Har ni några tips på hur jag kan tömma den på vatten så mycket det nu går innan jag börjar vicka och skruva, eller är det bara att räkna med ett blött golv?
Har ni några tips på hur jag kan tömma den på vatten så mycket det nu går innan jag börjar vicka och skruva, eller är det bara att räkna med ett blött golv?
Svampa upp vatten från brunnen eller lägg ner avloppslangen mot golvetK koenig skrev:Stort tack! Jag ska beställa en sådan där manick imorgon och hoppas kunna ge mig på projektet under nästa vecka. Min maskin har avhärdare så det låter på er som att det kan bli en del pill. Nå, jag börjar med att dra ut den och så ser jag vad som händer.
Har ni några tips på hur jag kan tömma den på vatten så mycket det nu går innan jag börjar vicka och skruva, eller är det bara att räkna med ett blött golv?
Det kommer hur eller hur rinna ur vatten ur värmare och spolmotor men det fångar man upp med en svamp under isärtagningen
