Tänker att tråden handlade om stopp i avlopp. Högtryck kan vara bra, kör det själv med högtryck och har en kräntzle. Men oavsett val av märke så beror ju vad stoppet beror på. Från kök med dålig lutning är ju fett som stelnat ett bekymmer jag har. Jag har då en spolslang på 20 meter och längst fram sitter en dysa (ja det är själva munstycket längst fram på slangen) som har 1 stråle fram och 3 riktade bak. Perfekt som gräver sig in i ett stopp. Men stelnat fett så är varmvatten i kombination med detta en bra kombination.

Skulle jag köpa något idag hade jag köpt en slang med utbytbar dysa. Dels ha den jag redan har men kunna byta mot en roterande dysa. Min med 1 stråle fram +3 bak är dock självklar då den gräver sig in i ett stopp.

Sen om stoppet beror på annat så kan andra lösningar vara bättre men från kök är det superbra. Vilken högtrycksmodell du sen väljer kvittar nog men bra om den tål varmvatten.

• Gilla
linnnordstrom och 3 till
  • Laddar…
Nissens
E ErikFr skrev:
Jag är helt enig med dig, det är extremt. Därför jag var noga med att poängtera ut att de har sköts till punkt och pricka. Kan tillägga att jag har egen brunn, korrekta filter på vattnet och extrafilter på högtryckaren och vattenanalys vart annat år så vatten kan uteslutas.
Farligt att försöka dra slutsatser utan nollhypotes men om jag har haft maximal otur och fått tre skitexemplar på raken så är det osannolikt men samtidigt inte =0.
Om jag räknar högt med att 5% av kärchermaskinerna går sönder så är det 1/8000 att tre går sönder inom två år. 2% felfrekvens ger 1/125000.
Men efter att ha kört chatGPT på Byggahus forum och sedan utökad på google så verkar jag inte vara den enda som har samma problem med Kärcher.
Jag är öppen för argument men med dessa siffror bedömmer jag det som så osannolikt att det snarare är kvalitetsproblem med deras högtryckstvättar.
Kan tillägga att jag köpte en snordyr ångtvätt från dem runt 2016 som gick sönder efter ett år.
Det enda jag har av kärcher som faktiskt fungerar är wd4 (4 år gammal) och fönstertvätten (10 år gammal)
Du måste ha grym otur helt enkelt. Att du bland miljontals(?) Kärcher kunder hittar någon mer med otur är väl inte så konstigt. Hade det du råkat ut för varit vanligt så hade det synts på diverse forum med många som sagt samma sak…

Så, jag går på mins egna erfarenheter i första hand, och de är väldigt långt ifrån dina. 😊

• Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det gör säkert skillnad om man köper de enklare maskinerna. K7 har pumphus i metall, bara det är en stor kvalitetsskillnad…
Jo, jag förstår.
Brukar ofta köpa premium (eller åtminstone bättre än budget).
Här föll det på att K7 är på 3kW och normalt är enfasuttag (alla mina) säkrade till 10A.
Därför blev det en K5.

• Gilla
linnnordstrom och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.