Hej. Ser att frågan varit uppe tidigare (2006) men ledde icke till något egentligt svar.
Texten då var:
Halloj, jag har sedan en tid vedspis - Kockums "V-Kock" (Tre plattor och ugn). Mer eller mindre intuitivt har jag väl lärt mig elda, men lite teori skulle inte skada.
Det gäller i första hand spjällen och ventilen på luckan. Ved och allmän förbränningsteori kan jag nog.

Det finns alltså ett rött vred till ett spjäll och ett svart till ett annat.

Någon med erfarenhet av denna spis eller annan med två spjäll? För en gångs skull har jag inte lyckats hitta mycket info på nätet.

Slut citat. Exakt samma fråga har jag.
Är det någon som vet hur jag ska ställa vreden för att få maximal värmeeffekt av hela spisen? Det brinner finfint i den och vi eldar frekvent.
 
T Tretum Tore skrev:
Hej. Ser att frågan varit uppe tidigare (2006) men ledde icke till något egentligt svar.
Texten då var:
Halloj, jag har sedan en tid vedspis - Kockums "V-Kock" (Tre plattor och ugn). Mer eller mindre intuitivt har jag väl lärt mig elda, men lite teori skulle inte skada.
Det gäller i första hand spjällen och ventilen på luckan. Ved och allmän förbränningsteori kan jag nog.

Det finns alltså ett rött vred till ett spjäll och ett svart till ett annat.

Någon med erfarenhet av denna spis eller annan med två spjäll? För en gångs skull har jag inte lyckats hitta mycket info på nätet.

Slut citat. Exakt samma fråga har jag.
Är det någon som vet hur jag ska ställa vreden för att få maximal värmeeffekt av hela spisen? Det brinner finfint i den och vi eldar frekvent.
De ser du om du lyfter plattorna. Om de är den spisen jag tänker på går ena spjället till skorsten där du justera farten på brasan beroende på väder och vind. De andra styr värmen runt ugnen beroende på vad för nått du tänkt lagat eller bakat.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.