Hej. Ser att frågan varit uppe tidigare (2006) men ledde icke till något egentligt svar.
Texten då var:
Halloj, jag har sedan en tid vedspis - Kockums "V-Kock" (Tre plattor och ugn). Mer eller mindre intuitivt har jag väl lärt mig elda, men lite teori skulle inte skada.
Det gäller i första hand spjällen och ventilen på luckan. Ved och allmän förbränningsteori kan jag nog.
Det finns alltså ett rött vred till ett spjäll och ett svart till ett annat.
Någon med erfarenhet av denna spis eller annan med två spjäll? För en gångs skull har jag inte lyckats hitta mycket info på nätet.
Slut citat. Exakt samma fråga har jag.
Är det någon som vet hur jag ska ställa vreden för att få maximal värmeeffekt av hela spisen? Det brinner finfint i den och vi eldar frekvent.