När jag sätter på ugnen så släcks hela lägenheten ner , jordfelsbrytaren löses ut. Spisplattor fungerar men flippar ut lite , kan storkoka på lägsta. Tänkte köpa ny spis men blir helt förvirrad av om det ska vara 230 v eller 400v. Kollat idag vad står på spisen. Se bild. Men minns också att det var problem när kopplade in denna så exboyfriend fick mixtra med nåt ( faser o jord o O ) för att få det att fungera. Har gammalt proppskåp ser ut att vara två till spisen. Om jag köper ny 400 V spis måste jag då mixtra åter igen med något ( har ej pojkvännen kvar ). Eller är det säkrast ta en 230 ? Drar väl minst ström ??? Drog fram spis och kollade men vet ej vad som mixtrades med .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men det kan ju inte jag säkerställa ??? Sånt fattar inte jag. Så ....bättre jag köper en 400 V ? Varför var det problem med 400 V en när den installerades? Alla plattor funkade inte han var tvungen mixtra. Då blir det samma problem igen ? Jag trodde 230 drog mindre . Mindre siffra ju . Vad ska jag köpa för spis då ?
K Kane skrev:
Vad kan logiskt vara anledningen till att han var tvungen att mixtra med nåt för få det att fungera? Det kan ju ge mig en ledtråd .
Alla moderna spisar är 230V så ta ut en elektriker som ser till att uttaget är fullkopplat. Nolla, jord och tre faser. Då kan du sedan välja vilken spis du vill.
Om han mixtrade med nåt så var det i kontakten som tillhör spisen ? Troligen ? För kan det finnas nån anledning att ha rotat i kontakten i väggen ?
Ja, är ditt uttag fullkopplat, det vill säga har tre olika faser, nolla och skyddsjord, kan alla "normala" spisar som säljs "normalt" till vanliga konsumenter och levereras med en anslutningskabel försedd med perilexstickkontakt användas. Är ditt uttag dessutom "normalt" avsäkrat kan spisen användas "fullt ut". Var det det du frågade om?F Fattarnoll skrev: