Är jordfelsbrytaren nyinstallerad, eller har du haft en fungerande ugn och jordfelsbrytare tillsammans?

Agge87 Agge87 skrev:
har för mig att hennes spis var 400V

Den jag laddade upp exempel på när det kommer till märkskylten var på 230.
Det framgår av inlägg #1 att det är en 400V spis, utan nolla.
I inlägg #33 framgår det att TS har 3 proppar (faser) till sin 3-fas spis.
Hur den är kopplad vet vi forfarande inte.

Det är lite trist när trådar spårar ur. Jag har själv laddat upp någon bild som exempel och som skapat missförstånd i någon tråd. Lösningen är att skriva i bilden ”OBS! Ej TS spis” etc.

TS skruvade av locket på uttaget, men tog ingen bild som vi kan titta på.
TS skruvade inte av lilla locket över spisens anslutningssladd och tog inte av locket på kontakten, iofs inte så viktigt, men 2 bilder som hade visat vi om det var något konstigt med inkopplingen, tex felkopplat perilex-uttag.

• Gilla
Agge87
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det framgår av inlägg #1 att det är en 400V spis, utan nolla.
I inlägg #33 framgår det att TS har 3 proppar (faser) till sin 3-fas spis.
Hur den är kopplad vet vi forfarande inte.

Det är lite trist när trådar spårar ur. Jag har själv laddat upp någon bild som exempel och som skapat missförstånd i någon tråd. Lösningen är att skriva i bilden ”OBS! Ej TS spis” etc.

TS skruvade av locket på uttaget, men tog ingen bild som vi kan titta på.
TS skruvade inte av lilla locket över spisens anslutningssladd och tog inte av locket på kontakten, iofs inte så viktigt, men 2 bilder som hade visat vi om det var något konstigt med inkopplingen, tex felkopplat perilex-uttag.
yes det var det jag utgick ifrån i min beräkning.

jag skrev också text till bilden att den var tagen från nätet bara för poängtera hur det ser ut med märkskylten när det kommer till 400V utan nolla elementspänning.

Redigerat:
Fairlane
Det vi vet är att den gamla spisen är 400 V.
Vi vet inte om det finns en nolla eller inte i uttaget och TS har inte kunskap och trygghet att undersöka detta så jag ser två alternativ:

1. Köp en 400 V spis igen och se till att den levereras med en korrekt sladd ansluten så det bara är att plugga in.
2. Köp en spis som går på 3 faser på 230 V och ta dit en riktig elektriker för inkoppling. Denne kan avgöra om nolla finns och om det saknas komplettera med detta. Ta inte Elgigantens "elektriker" för de kan inte och får inte göra detta.

Övriga diskussioner om 1-fas, 3-fas, och effekter hjälper som sagt inte TS.

• Gilla
Agge87
  • Laddar…
Det vi inte heller vet är om det gamla uttaget är rätt kopplat. Eftersom expojkvännen fixade något är det inte säkert att faserna i uttaget sitter på rätt stift.

Fairlane
G Gramphos skrev:
Det vi inte heller vet är om det gamla uttaget är rätt kopplat. Eftersom expojkvännen fixade något är det inte säkert att faserna i uttaget sitter på rätt stift.
Förvisso sant, men jag tolkade det som att spisen fungerat i många år, då lär faserna sitta på rätt plats.
Sen är det såklart inte säkert att det är bra monterat.

Jag hade nog gått på alternativet med att låta en elektriker kolla detta om jag var i TS situation. (Bortsett från att jag gjort det själv vill säga)

• Gilla
Agge87
  • Laddar…
Det kan sitta fel i spissladden också. Att det funkar är ingen garanti för att det är rätt.

Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Det kan sitta fel i spissladden också. Att det funkar är ingen garanti för att det är rätt.
Korrekt men om vi talar om en 400 V spis så talar vi om tre faser och jord. Sitter jorden rätt så blir det rätt.
Rekommendationen är att köpa en spis med korrekt monterad kabel om man inte tar in en elektriker.
Då kvarstår risken att det är felkopplad i uttaget och att expojkvännen "löste" problemet genom att koppla om kabeln så att den motsvarar kopplingen i uttaget.

Inte nödvändigtvis. Om en fas ligger på nollan blir det fortfarande fel. Vi har ingen aning om vad som behövde fixas och hur det gjordes. Det är möjligt att det är helt rätt, sannolikt är det det. Även om nollan är mer tveksam.

Fairlane Fairlane skrev:
Korrekt men om vi talar om en 400 V spis så talar vi om tre faser och jord. Sitter jorden rätt så blir det rätt.
Rekommendationen är att köpa en spis med korrekt monterad kabel om man inte tar in en elektriker.
Då kvarstår risken att det är felkopplad i uttaget och att expojkvännen "löste" problemet genom att koppla om kabeln så att den motsvarar kopplingen i uttaget.
Nja. Det är möjligt att uttaget har en nolla på fel stift.

Det borde inte ha sönder en 400V spis om den kopplas in med en nolla istället för fas, men den kommer inte fungera som det är tänkt.

Det är också möjligt att uttaget saknar nolla och att nollstiftet har fas, dvs ett av fasstiften inte är inkopplat.

G Gramphos skrev:
Nja. Det är möjligt att uttaget har en nolla på fel stift.

Det borde inte ha sönder en 400V spis om den kopplas in med en nolla istället för fas, men den kommer inte fungera som det är tänkt.

Det är också möjligt att uttaget saknar nolla och att nollstiftet har fas, dvs ett av fasstiften inte är inkopplat.
varför skulle det inte fungera som det är tänkt?
I Norge hade det inte fungerar som man tänkt men i Sverige spelar det ingen roll om du sätter fasen i nollan eller nollan i fasen.

Du mäter 240V mellan fas och nolla

Jorden ska sitta i jorden och ingen annanstans.

Redigerat:
Nu var det ett trefasuttag som vi inte vet om det finns en nolla i….

D Daniel 109 skrev:
Nu var det ett trefasuttag som vi inte vet om det finns en nolla i….
Fattar men oavsett vad vi skriver nu så spelar det ingen roll. Vi har inte sett uttaget eller hur det ser ut i centralen.

tänkte att du menade stickproppen iom att du skrev stift.

Som många andra påpekat…ta in en elektriker. Kostar 1 timme MAX. Inget stort jobb.

Redigerat:
Nu har detta ältats i 88 inlägg, med alla möjliga sorters kommentarer angående ström/kW och annat, kan ni inte sluta med att försöka slå varandra på fingrarna om detta. Det tillför inte TS ett skvatt i frågan om det går att byta spis. Slutkläm , befintlig spis ren 400V , vad som finns i uttaget sägs vara 4 inkopplingar ( ingen nolla då ) 4 ledare inkopplade i stickproppen på rätt sätt ( ingen nolla då ) skylt på spisen markerar ren 400V. Vad är det då som hindrar att en ny spis ren 400V med påkopplad sladd + stickpropp inte kan bara jackas in som en tex dammsugare i ett uttag. Har alltid förordat rena 400V spisar för köp, då finns inga tveksamheter om det går eller inte går att byta spis, oavsett det finns eller inte finns nolla i uttaget. Är det indutionsspis så är lägget på en helt annan nivå och det är det inte frågan om här.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
varför skulle det inte fungera som det är tänkt?
I Norge hade det inte fungerar som man tänkt men i Sverige spelar det ingen roll om du sätter fasen i nollan eller nollan i fasen.

Du mäter 240V mellan fas och nolla

Jorden ska sitta i jorden och ingen annanstans.
För att om uttaget är felkopplat och har en nolla kan något element i spis eller ugn få 240V istället för 400V. Men som sagts av många, köper TS en 400V spis så kommer en elektriker att kunna lösa i kopplingen av den på rätt sätt utan att behöva dra om elen till spisen. Troligen är uttaget rätt kopplat och det är bara att plugga in, men det finns en viss risk att det är felkopplat i uttaget, och då TS inte vågar lossa och fira så att anslutningarna syns så är det bara alternativen att chansa eller ta dit en elektriker och kontrollmäta uttaget som finns kvar.

• Gilla
Agge87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.