D Daniel 109 skrev:
Den är uppdelad i tre olika 230V laster. De kan matas med 230V trefas 230V enfas eller tre 230V faser i ett 400V trefassystem. Men det finns inget som går på 400V.
Men då det tydligen finns uttag som ej har nolla i sig. Så måste vissa spisar tidigare ha gått på 400volt?
 
Tror inte tråden hjälper TS något, bara en massa komplicerad snack om än det ena och än det andra i den elektriska världen, ( verkar vara en dam med noll koll på EL ) , så att då vara som exsperter på el och framföra det, förvirrar bara.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
Det står ju 230V på den.
TS har en ren trefas 400 V spis . Det framgår exemplariskt tydligt arr den har 400 V elementspänning.
Elritning som visar anslutning för tre-fas 400V spis med schematiska markeringar och handskrivet "Nej".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett element i ugnen eller en platta på spisen på en 400 V spis drar mindre ström för samma effekt.
Det är faktiskt, i alla fall i teorin, ett problem med induktionshällar att de drar väldigt mycket ström, speciellt i boosterläge, och att många gånger så är inte svenska kök installerade med kablar grova nog för tyska Siemens och Bosch-hällar med 230 V ”elementspänning”.

Fattarnoll skrev: Och om jag har nolla kan man då köra en spis på 400 V som inte har nolla?
Agge87 Agge87 skrev:
Kan och kan. Allt går. Men du ska inte
Hur tänkte du här? En spis på 400 V som inte har nolla…?
 
:rofl:
blackarrow blackarrow skrev:
TS har en ren trefas 400 V spis . Det framgår exemplariskt tydligt arr den har 400 V elementspänning.
[bild]

Ett element i ugnen eller en platta på spisen på en 400 V spis drar mindre ström för samma effekt.
Det är faktiskt, i alla fall i teorin, ett problem med induktionshällar att de drar väldigt mycket ström, speciellt i boosterläge, och att många gånger så är inte svenska kök installerade med kablar grova nog för tyska Siemens och Bosch-hällar med 230 V ”elementspänning”.


Hur tänkte du här? En spis på 400 V som inte har nolla…?
jag tänkte inte :rofl:
Utgick ifrån elementspänning på 400.
 
Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
Ett element i ugnen eller en platta på spisen på en 400 V spis drar mindre ström för samma effekt.
Det är faktiskt, i alla fall i teorin, ett problem med induktionshällar att de drar väldigt mycket ström, speciellt i boosterläge, och att många gånger så är inte svenska kök installerade med kablar grova nog för tyska Siemens och Bosch-hällar med 230 V ”elementspänning”.
En enskild platta för 230V drar mer ström än motsvarande för 400V. Men om vi pratar om hela spisen när denna är maxbelastad så blir det ingen skillnad. Varje platta drar mindre ström. Men den drar det från två faser. Induktionsspisar drar för det mesta inte alls mer ström än andra. Men det är en vanlig missuppfattning. Ett normalt svenskt kök med en 16A trefasmatning till spisen fungerar precis lika bra vare sig elementspänningen är 230V eller 400V. I alla fall så länge nollan finns där.

blackarrow blackarrow skrev:
Hur tänkte du här? En spis på 400 V som inte har nolla…?
Det är något av en begreppsförvirring här. En spis med 400V elementspänning har ingen nolla ansluten. Men många spisar uppges vara 400V även om elementspänningen är 230V. I detta senare fall kvävs nollan.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
istället för ha onödigt tjocka ledningar för spis 230 så delar man upp det och säkrar det mer.
(y)

Är det 1fas så räknar du det enkelt vilket du finner i ohms lag, 2200/230V = 9,56A avrunda uppåt 10A
Här blev det lite fel…
6000W / 230V = 26A

eller väldigt otydligt vad du kan ha tänkt dig. 2200W är iofs typiskt strömmen för EN stor stekplatta, men sen finns det 3 plattor till…

Man kunde dela upp spisen på 2 eller 3 säkringar, men om man bara har en fas så behöver man dessutom 2 respektive 3 nolledare. Har man ett hus säkrat med 3 x 16A så blir strömmen 26A för stor med en enfas 230V spis.

Man måste alltså akta sig för att köpa en 230V spis förlägenhet, och speciellt då tyska spisar som kanske inte ens går att koppla om för flera faser (400V 3N~).

Tyvärr skulle man behöva en elektriker med sig även i affären eftersom köpladornas säljare ofta har samma kunskapsnivå och förståelse för el som TS har. :oops:
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Som jag skrev i inlägg # 62 så ger detta TS inte något matnyttigt, så att då fortsätta OT för TS är inte så bra, det blir gärna en riktig långbänk till ingen nytta, det är väl inte forumet till för. Utan snabba konkreta svar som kan ge en lösning på någon fråga som kommer upp
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
(y)

Här blev det lite fel…
6000W / 230V = 26A

eller väldigt otydligt vad du kan ha tänkt dig. 2200W är iofs typiskt strömmen för EN stor stekplatta, men sen finns det 3 plattor till…

Man kunde dela upp spisen på 2 eller 3 säkringar, men om man bara har en fas så behöver man dessutom 2 respektive 3 nolledare. Har man ett hus säkrat med 3 x 16A så blir strömmen 26A för stor med en enfas 230V spis.

Man måste alltså akta sig för att köpa en 230V spis förlägenhet, och speciellt då tyska spisar som kanske inte ens går att koppla om för flera faser (400V 3N~).

Tyvärr skulle man behöva en elektriker med sig även i affären eftersom köpladornas säljare ofta har samma kunskapsnivå och förståelse för el som TS har. :oops:
blackarrow blackarrow skrev:
(y)

Här blev det lite fel…
6000W / 230V = 26A

eller väldigt otydligt vad du kan ha tänkt dig. 2200W är iofs typiskt strömmen för EN stor stekplatta, men sen finns det 3 plattor till…

Man kunde dela upp spisen på 2 eller 3 säkringar, men om man bara har en fas så behöver man dessutom 2 respektive 3 nolledare. Har man ett hus säkrat med 3 x 16A så blir strömmen 26A för stor med en enfas 230V spis.

Man måste alltså akta sig för att köpa en 230V spis förlägenhet, och speciellt då tyska spisar som kanske inte ens går att koppla om för flera faser (400V 3N~).

Tyvärr skulle man behöva en elektriker med sig även i affären eftersom köpladornas säljare ofta har samma kunskapsnivå och förståelse för el som TS har. :oops:
Fast köra spis på 230V är som jag tidigare skrev inte det bästa då du inte vill ha 26A i en 230 spis.

Därav angav jag 400 i trefas uträkningen.

haha jag pluggar till elektriker så jag tycker sånna här diskussioner är sjukt roliga och lärofulla! Love it!

piska mig om jag har fel!
 
J jonaserik skrev:
Tror inte tråden hjälper TS något, bara en massa komplicerad snack om än det ena och än det andra i den elektriska världen, ( verkar vara en dam med noll koll på EL ) , så att då vara som exsperter på el och framföra det, förvirrar bara.
Gift dig med mig ❤️❤️❤️I need you
 
  • Gilla
Gamla gubben och 1 till
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
Fast köra spis på 230V är som jag tidigare skrev inte det bästa då du inte vill ha 26A i en 230 spis.
Skilj bara på 230 V enfas och trefas med 230 elementspänning, tror det är sagt redan.
 
  • Gilla
Agge87 och 1 till
  • Laddar…
F Fattarnoll skrev:
Gift dig med mig ❤️❤️❤️I need you
Ledsen jag har en fru redan och en del barn och barnbarn, men för övrigt tack för erbjudandet :)
 
  • Gilla
Granngubben och 2 till
  • Laddar…
Men spisen är inte 400V utan 3*230V så den uträkningen har ingen koppling till verkligheten.
Om du i ställer räknar 6000/(230*3) så fåt du samma resultat och det finns en logisk koppling till hur lasten ser ut.
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men spisen är inte 400V utan 3*230V så den uträkningen har ingen koppling till verkligheten.
Om du i ställer räknar 6000/(230*3) så fåt du samma resultat och det finns en logisk koppling till hur lasten ser ut.
förstår! Tack för det!
 
D Daniel 109 skrev:
Men spisen är inte 400V utan 3*230V så den uträkningen har ingen koppling till verkligheten.
Om du i ställer räknar 6000/(230*3) så fåt du samma resultat och det finns en logisk koppling till hur lasten ser ut.
Vilken spis talar i nu om?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vilken spis talar i nu om?
har för mig att hennes spis var 400V

Den jag laddade upp exempel på när det kommer till märkskylten var på 230.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.