Godkväll alla glada . Jag har ett litet problem med att spisinsatsen (keddy) ryker in när vi sätter igång köksfläkten . Köket och vardagsrummet ligger vägg i vägg med en stor dörröppning (160cm) imellan, båda rummen är ca 24m2 vardera och vardagsrummet har 1 friskluftsventil . Men så fort fläkten startas så blir det baksug i insatsen och röken drar in i huset. Öppnar man dörren i köket så blir det inget baksug och allt är frid och fröjd, dock inte så kul när det är -20 ute
Kan jag lösa detta problem på något enkelt sätt ? Fler friskluftsventiler i övriga rum och vardagsrum ?
 
J
När du startar fläkten så kommer det att bli ett häftigt undertryck i huset , en köksfläkt kan dra så mycket som 400 m3 , så det går nästan baklänges i skorstenen , det är för lite inluft . det märks då ni öppnar dörren eller ett fönster i köket . , ni får köra fläkten på sparlåga eller elda när ni inte lagar mat .. .Det är bara en akut lösning men fungerar tills vidare , hur det ska bli mer luft i huset är en fråga som måste tas på plats
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.