M
Jag bor i en lägenhet och har noll koll på el, så jag behöver lite hjälp. Jag ska renovera mitt kök och ska i samband med det byta ut spisen mot en spishäll+ugn. Jag misstänker att elen i lägenheten är underdimensionerad och behöver hjälp att förstå om så är fallet.

I elcentralen har jag tre brytare för min nuvarande kombinerade spis/ugn. På dem står det: B10 (230/400, 5SX2). Bredvid huvudbrytaren står det samma sak - B10 (230/400, 5SX2).

Jag vill köpa en ny spishäll och ugn från IKEA. Enligt IKEA:s specifikationer kräver:
  • Spishällen: 2 * 16 A
  • Ugnen: 1 * 16 A

Min gissning är att mina nuvarande säkringar är underdimensionerade för den nya spishällen/ugnen, eftersom det står B10 på dem, vilket jag gissar innebär 10A.

Så jag gissar att man kanske skulle behöva:
  • Större säkringar i elcentralen.
  • Möjligen uppgradering av el in i lägenheten (eller kan det vara 16A "bakom" elcentralen även om det står B10 på huvudbrytaren)?
  • Ny kabel från centralen till spishällen/ugnen (för att klara 16 A per fas)

Är den tolkningen rätt? Som sagt, har ingen koll alls. Hantverkarna som ska göra köket nämnde att elektrikern skulle kolla på detta i samband med installation, men jag vill undvika att arbetet startar och det tillkommer stora kostnader för att dra in ny el.

tommib
Ta en bild på centralen så får du bättre svar. Kolla också på din elnätsräkning (inte elräkning), där framkommer vad du har för abonnemang. Titta efter om du har 1 x 25 A eller 3 x 16 A, det är de två troligaste alternativen för en lägenhet.

B10 kan stå för en dvärgbrytare med B-karakteristik men det kan också betyda något helt annat om det också står på huvudbrytaren. Som sagt, bild.

• Gilla
martinnn och 1 till
  • Laddar…
A
Ta även bild på gruppförteckningen.

• Gilla
martinnn och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, mycket bra med gruppförteckningen. Maska dock personuppgifter, det brukar finnas nummer till installatören där.

• Gilla
martinnn
  • Laddar…
M
Får be om ursäkt - jag ser nu att det står 16A i övre hörnet av elcentralen. Behöver kanske nya glasögon också.

Jag kollade både min faktura och profilen online hos min elleverantör och där står bara "Enkeltariff Lgh". Har jämfört med en faktura hos en vän och hos honom står det "Enkeltariff 16A" på samma plats (både på fakturan och i användarprofilen), men han bor i hus. Kan ringa elleverantör imorgon om det behövs.

Här kommer en reviderad gissning:

Kan det vara så att det räcker med att byta ut säkringarna från 10A till 16A och eventuellt dra en ny kabel från elcentral till spishäll/ugn? (Självklart kommer en "riktig" elektriker att göra jobbet, jag försöker som sagt bara försöka se i förväg att jag inte målar in mig i ett hörn).

• Elcentral med Siemens jordfelsbrytare och automatsäkringar, märkta 10A och 16A, inklusive huvudbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med lista över säkringsgrupper, inklusive kylskåp, spis och diskbänk, med märkström 10A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spisgruppen är dragen med 2,5 mm² enligt gruppförteckningen. Så högst troligt behöver du inte byta gruppledningen till spisen. Att byta säkringar är enkelt. Men antagligen onödigt. Om du tittar på märkskylten till din nuvarande spis så skall den troligen ha 3x16A den också. Om du inte i dagsläget har problem med att säkringar löser när du lagar mat kommer du inte att ha det i framtiden heller. Antagligen är det bara att koppla in den nya spisen rakt av. Men du kan byta säkringar också.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M
Tack så mycket! Uppskattar verkligen hjälpen. En sista nybörjarfråga nu då, mest för att jag är nyfiken.

För spisen så står det 10A i gruppförteckningen och i elcentralen står det B10. Den säkringen som sitter där nu ser ut att vara en sådanhär, vilket är för 10 ampere:
https://www.ebay.com/itm/291572822404

Går det att använda en 3x10A-säkring även om spishäll/ugn ska ha 3x16A?

tommib
Ja, det går bra. Om säkringarna inte gått hittills så klarar de sig nog nu också.

M
Tack för hjälpen.

Som sagt det kommer nästan säkert att fungera med dina 10A säkringar. OM du skulle få för dig att koka upp fulla kastruller på alla kokzoner om och om igen så finns det risk att någon av säkringarna löser ut. Den maximala effekten på två plattor/kokzoner drar troligen mer än 10A, kanske mer än 16 också. Men man kör aldrig på max under en längre tid. Och säkringarna tål en rätt stor överlast i bortåt en timme.

OM det skulle bli ett problem, så har du enl. förteckningen 2,5 kvmm trådar till spisen, det går nästan säkert att byta säkringarna till 16A om det visar sig behövas, men det måste du i så fall låta en elektriker titta på och ev. räkna på. Normalt säkrar man 2,5 kvmm med 16A, det kan finnas något skäl till varför det inte går här. Mest troligt är om du har 16A huvudsäkringar vid elmätaren, så vill man "skydda" huvudsäkringarna. Kör man 16A även på spisen så blir det lite slump om huvudsäkringen eller spissäkringen eller båda löser ut vid fel.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Med 3x10 A går det att ta ut 6,9 kVA effekt. Med 3x16 A, 11 kVA.

Undrar om de använt 10 A där för spisen bara för att ge möjlig selektivitet mot huvudledningens skydd på 16 A (så inte bägge ska lösa ut vid ett fel)

B-karaktär kan tyda på låga kortslutningströmmar men man kan också ha valt de utifrån att på den tiden det inte fanns produkter med desto högre startströmmar och därmed inget behov av något annat.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.