Hej
Stod idag och stekte lite kyckling på spisen när den plötsligt slutade att ge värme. Ingen av plattorna fungerar. Det har inget med någon barnspärr att göra och 400V är där fram till spisen/ugnen. Det är en äldre, Electrolux, kombinerad spis/ugn med glaskeramikhäll.
Electrolux har fördelen med att där är lätt att få tillgång till reservdelar så att laga den känns väl som det bästa alternativet om det går. Vad tror ni kan vara fel utifrån min felbeskrivning? När jag kollat på sprängskissen på den så är där inte så mycket till plattorna. Brukar värmeelementen vara seriekopplade så om något är kass fungerar inget annat? Känns dock konstigt om det är kopplat så. Det ända annars som sitter där i elektrisk väg som jag kan få fram är en värmeindikator men den kan väl ändå inte ha något att göra med att spisen inte fungerar...
https://shop.electrolux.se/search?q=:relevance:pnc:94857082200&page=1&pagesize=20
PNC nummer:
94857082200
Stod idag och stekte lite kyckling på spisen när den plötsligt slutade att ge värme. Ingen av plattorna fungerar. Det har inget med någon barnspärr att göra och 400V är där fram till spisen/ugnen. Det är en äldre, Electrolux, kombinerad spis/ugn med glaskeramikhäll.
Electrolux har fördelen med att där är lätt att få tillgång till reservdelar så att laga den känns väl som det bästa alternativet om det går. Vad tror ni kan vara fel utifrån min felbeskrivning? När jag kollat på sprängskissen på den så är där inte så mycket till plattorna. Brukar värmeelementen vara seriekopplade så om något är kass fungerar inget annat? Känns dock konstigt om det är kopplat så. Det ända annars som sitter där i elektrisk väg som jag kan få fram är en värmeindikator men den kan väl ändå inte ha något att göra med att spisen inte fungerar...
https://shop.electrolux.se/search?q=:relevance:pnc:94857082200&page=1&pagesize=20
PNC nummer:
94857082200
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 888 inlägg
Vad jag förstår finns ingen gemensam elektronik i denna spis utan den är kopplad direkt via vreden. Om det är 400 V elementspänning är det svårt att se vad som kan vara fel. Men kanske har en gemensam ledare lossnat eller bränts av. Lyft på hällen och kolla.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
OM allt är dött på spisen. Och om säkringarna i centralen är kontrollerade.
Då skulle jag nästan föreslå en kontroll av barnspärren. Inte att den är till. Utan om brytaren till den är trasig. För det tror jag är nästan den enda helt gemensamma funktionen för all el till spisen.
Nu förutsätter jag att det är en spis som är inkopplad med två eller trefas. Om det är en ren enfas spis, så kan det finnas fler möjliga felpunkter som är gemensamma för alla funktioner.
Då skulle jag nästan föreslå en kontroll av barnspärren. Inte att den är till. Utan om brytaren till den är trasig. För det tror jag är nästan den enda helt gemensamma funktionen för all el till spisen.
Nu förutsätter jag att det är en spis som är inkopplad med två eller trefas. Om det är en ren enfas spis, så kan det finnas fler möjliga felpunkter som är gemensamma för alla funktioner.
Man får börja på ruta ett för att få en uppfattning av som fungerar eller inte fungerar och sedan felsöka , det går inte att säga något innan dess , därav min fråga i # 2 , du sa ingen barnspärr , 400V då är det plus nolla , kan vara el-spiraler eller halogenlampa under med rött sken genom glaset , även det med att den slutade att värma , då kan ugnen fungera
Du bör säga vad typen på spisen är eller länka till den , då går det kanske att se vad som kan ha hänt
Du bör säga vad typen på spisen är eller länka till den , då går det kanske att se vad som kan ha hänt
Ugnen fungerar korrekt.L Liteavvarje skrev:
Vid närmare undersökning så fungerar alla plattorna också men de ger bara en bråkdel av värmen de skall ge. De blir bara lite lätt ljumna och det går att ha handen på plattorna. Värmeelementen blir inte sådär röda som de brukar bli om jag sätter på högsta värmen som de brukar bli.
Ska lyfta och kolla på hällen när jag får tid i eftermiddag kväll.Bo.Siltberg skrev:
Spisen länkade jag ju till i första inlägget men här kommer lite fler bilder i alla fall. Det är de bästa jag har tillgång på nu. Ena lampan som sitter på fronten har inte suttit fast korrekt i själva fronten och så har den varit de senaste 4 åren om någon undrar över det.L Liteavvarje skrev:Man får börja på ruta ett för att få en uppfattning av som fungerar eller inte fungerar och sedan felsöka , det går inte att säga något innan dess , därav min fråga i # 2 , du sa ingen barnspärr , 400V då är det plus nolla , kan vara el-spiraler eller halogenlampa under med rött sken genom glaset , även det med att den slutade att värma , då kan ugnen fungera
Det är en ren 400V du har , och då måste det finnas alla faser , inte ovanligt att en fas är bränd
i någon anslutning , då går spisen på sparlåga , det som brukar hända är att dom anslutningarna som går in på strömbrytarna brinner av
( det är skitgrejer som sitter där , flatstiftkontakter modell Abiko och är klämda )
det är lite sällsynt att det är avbrott i plinten där den gröna sladden sitter i spisen .
Dra ur stickproppen , lyft på locket och kolla alla anslutningar på strömbrytarna , rör på lite på dom ,
Mycket lätt att se om det finns fel där , efter det kan du öppna baksidan och kolla alla ledningar på samma vis
Hittar du något så fota och visa
i någon anslutning , då går spisen på sparlåga , det som brukar hända är att dom anslutningarna som går in på strömbrytarna brinner av
( det är skitgrejer som sitter där , flatstiftkontakter modell Abiko och är klämda )
det är lite sällsynt att det är avbrott i plinten där den gröna sladden sitter i spisen .
Dra ur stickproppen , lyft på locket och kolla alla anslutningar på strömbrytarna , rör på lite på dom ,
Mycket lätt att se om det finns fel där , efter det kan du öppna baksidan och kolla alla ledningar på samma vis
Hittar du något så fota och visa
Jag började riva av toppen på spisen och kolla där men hittade inget konstigt. Kom på att jag kanske skulle mäta matningen. Var 0 volt i en fas, inte konstigt att det inte fungerade då
. Mätte upp att en dvärgbrytare var kass. Så nu fixade jag det lite bättre samtidigt eftersom jag hade en 3-polig brytare i källaren som låg och skräpade. Var helt fixerad av att det var den 18 år gamla spisen som slutat fungera. Men ibland är det de nyare grejerna som inte fungerar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden