Trots medföljande instruktioner om rekommenderat avstånd på större eller lika med 50 cm, så hänger nu den takmonterade fläkten för lågt (50 cm avstånd häll-fläkt). Då fixerad i sitt kortaste läge. Vi behöver nu alltså korta fixturen/stommen och även ytterkåpan runt röret 10-12 cm.

Photo 2015-11-17 18 54 07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fläktkåpan med skyddsfilm kvar på, fastskruvad stomme.

Photo 2015-11-17 20 22 18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kåpan runt röret med skyddsfilm kvar på. Två delad med utdragbar innerdel (för högre takhöjder).

Jag undrar hur jag snyggast kapar plåten? Plåtsax och vinkelslip tippar jag på ger fula snitt som kommer att synas eller vad tror ni?

Takhöjd: 240 cm
Fläkt: IKEA Omnejd

Behöver du ventilationshålen på sidan? annars är det bara att vända på den delen så hållen kommer nedåt.
Eller är även nedre delen för lång?

Om du ska kapa, kapa med vinkelslip i nedre kanten av huvenden kanten blir gömd bakom en kant så den syns inte,
försöker du med plåtsax blir det antagligen bubblig kant.

Bäst vore väl att anpassa höjden efter endast en huv om det går

Ventilationshålet blåser ut den filtrerade luften från kolfiltret så den behöver sitta kvar längst upp.

Jag hann inte ta alla mått innan jag åkte hemifrån i morse men jag tror att den inre kåpan är kortare. Troligt behöver jag kapa en bit av längden närmst huven, som jag tror du tipsar om.

Blir inte plåtkanten ful av vinkelslipen?

Fixfia skrev:
Ventilationshålet blåser ut den filtrerade luften från kolfiltret så den behöver sitta kvar längst upp.

Jag hann inte ta alla mått innan jag åkte hemifrån i morse men jag tror att den inre kåpan är kortare. Troligt behöver jag kapa en bit av längden närmst huven, som jag tror du tipsar om.

Blir inte plåtkanten ful av vinkelslipen?
:thumbup:Filtrerade luften, jo drömma kan man ju.
dom flesta kolfilter är under all kritik.
Går det inta att dra ut ett rör på taket?

Jo man får köra försiktigt med vinkelslipen så man kör rakt och inte slinter och sen slipa av vassa grader på kanten.

Vinkelslip kommer bränna plåten och göra den blå/svart vid kanten och ev. en bit upp. Plåtsax kan gå men risken finns att den böjs. Jag skulle kört med bågfil eller ännu hellre lämnat in den hos en plåtslagare.

esox71 skrev:
Vinkelslip kommer bränna plåten och göra den blå/svart vid kanten och ev. en bit upp. Plåtsax kan gå men risken finns att den böjs. Jag skulle kört med bågfil eller ännu hellre lämnat in den hos en plåtslagare.
Bra idé! Vad kan ett sådant jobb kosta hos en plåtslagare, tror du?

Problemet med en plåtslagare är att även om dom har bättre saxar kommer det bli bubblig kant.
Tror ändå på vinkelslip, visst det blir en blånad vid snittet, men med tunna vinkelslipsblad finns 0,8mm är det marginellt.
Sen slipar man ändå av kanter och man kan även polera om det behövs.
Brukar var en kant på 5-10mm på fläktkåpan som röret går ned i.

Traume skrev:
Problemet med en plåtslagare är att även om dom har bättre saxar kommer det bli bubblig kant.
Tror ändå på vinkelslip, visst det blir en blånad vid snittet, men med tunna vinkelslipsblad finns 0,8mm är det marginellt.
Sen slipar man ändå av kanter och man kan även polera om det behövs.
Brukar var en kant på 5-10mm på fläktkåpan som röret går ned i.
Vi ska prova vinkelslip på en osynlig bit idag och se hur det ser ut. Eventuellt rådfrågar jag också med en plåtslagare i stan och ser vad han säger.

:thumbup:

Paul-Staffanstorp
Ventilationshålen behövs oavsett hur ren luften är för den måste ju ut från "skorstenen" ;)

Vinkelslip är ingen höjdare p.g.a att det oftast blånar och blir fult.

Själv kör jag alltid med att tejpa upp med maskeringstejp och sen såga med sticksågen och väldigt fint metallblad och låg hastighet vilket alltid blir bra.
Förr lämnade jag in på en mekanisk verkstad och slantade 200kr för att de kapade ner dem, men hur de gjorde då frågade jag aldrig efter.

Man måste ha båda delarna, dels p.g.a ventilationshålen och dels då den ska ner i en fals på själva fläkten vilket inte fungerar med bara en del för den sluter då inte tätt mot taket.

Sticksågsvarianten läggs det en liten reservation för eftersom det gäller en Ikeafläkt och de fläktar jag sett och känt på från Ikea har varit riktigt löjligt tunn plåt så jag vet inte hur denna är och om den klarar att kapas på detta sätt eller plåten lätt riskerar bli bucklig...

Finns bra kapskivor för rostfritt som är 0,8mm tjocka och dom bränner inte lika mycket.
Med en vinkelslip, tunna kapskivor och en stadig hand så kan du få det snyggt.

• Gilla
Traume
  • Laddar…
Ventilations hålen behövs bara vid kolfilter, vid anslutning till rör går man ju rakt upp genom taket med.
Brukar själv vända på övre delen så hålen inte syns.

Tycker själv inte om att kapa med sticksåg.

Röret till min Thermex Ronda kapade jag enkelt med plåtsax. Om denna kåpa har hörnor kan det ju vara lite knepigare att få det snyggt där om inte kap-kanten döljs bakom någon list.

Jag var i samma sits som dig i fjol, men en annan Ikea fläkt som jag inte kommer ihåg namnet på. Men anar att det är samma plåt i själva kåpan.

Jag tog plåtsaxen och övade först på den delen som ändå skulle bort, fick till det helt OK.
Något smärre skönhetsfel blev det men det döljs bakom listen på själva fläkten (dvs fula sidan neråt mot fläkten.)
Din fläkt ser oxå ut att ha en list!

Sticksåg med metallblad lär annars vara ett bra tips

Fixfia skrev:
Bra idé! Vad kan ett sådant jobb kosta hos en plåtslagare, tror du?
Max ett par hundringar som Paul säger. Då lär det bli perfekt också så slipper man få ångest över en ful kant. Köksfläkt byter man inte varje dag så det kan vara värt en liten slant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.