M
Hej, undrar om det är någon som har koll på om ståndskivor/ståndplåtar runt takkupor ska/måste skruvas fast i fönsterkarmarna i kupan. Har fått fönstrena bytta och tidigare fönster var fastskruvade i ståndskivorna. Ståndskivorna sitter under träpanelen och foder. Det är ett radhus från 70-talet.

Tack.

P
Lite bilder vore bra..

M
Rejäl skrev:
Lite bilder vore bra..
De har smackat på foder över. De har inte satt blecken innanför ståndskivorna och klippt ner hörnen för att öht få dit blecken så resten är nog heller inte rätt ..

• Närbild på dåligt installerat fönsterbleck med skadade hörn och felaktigt placerade ståndskivor i renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
M mattie_river skrev:
De har smackat på foder över. De har inte satt blecken innanför ståndskivorna och klippt ner hörnen för att öht få dit blecken så resten är nog heller inte rätt ..
Smygbrädan täcker inte ned till den bockade gaveln i förnsterblecket..
Lite svårt att få uppfattning om vad du menar med den närbilden, har du några bilder från lite längre håll?

M
Rejäl skrev:
Smygbrädan täcker inte ned till den bockade gaveln i förnsterblecket..
Lite svårt att få uppfattning om vad du menar med den närbilden, har du några bilder från lite längre håll?
Borde kanske kallat vita brädan för fönstersmyg. Det är nedre hörnet av fönstret vid blecket. Det går inte att se något mer av plåten under än så. Grejen är att alla ståndkivor jag sett runt fönster har varit fastskruvade i fönstret. Den delen av fönsterkarmen täcks av smygen.

P
M mattie_river skrev:
Borde kanske kallat vita brädan för fönstersmyg. Det är nedre hörnet av fönstret vid blecket. Det går inte att se något mer av plåten under än så. Grejen är att alla ståndkivor jag sett runt fönster har varit fastskruvade i fönstret. Den delen av fönsterkarmen täcks av smygen.
Jag ser inga ståndskivor alls av din bild..

• Haha
Stubai
  • Laddar…
M
Rejäl skrev:
Såg ut som på bilden innan panelen kom på.

• Svart tak och fönsterkarm fotograferade före montering av panel, med detaljer av byggmaterial och tätning.
    Skapa konto
Rejäl skrev:
Jag undrar också var ståndskivan är. 😂

• Gilla
Nergårds-Anna
  • Laddar…
M
S Stubai skrev:
Jag undrar också var ståndskivan är. 😂
Här. 🙂

• Svart tätning runt takfönster mot orange takpannor och vägg.
    Skapa konto
M mattie_river skrev:
Här. 🙂
Är det avtalat att det ska vara träsmygar och träfoder istället för plåt?

P
M mattie_river skrev:
Här. 🙂
Ja nu syns det då har du koll på vad en ståndskiva är😊
Så nu har du trä istället för plåtomfattningar kring fönstrerna?

M
S Stubai skrev:
Är det avtalat att det ska vara träsmygar och träfoder istället för plåt?
Plåten sitter under panelen. Det ska vara plåt under panelen. Bilden som togs utan panelen är tagen vid takbyte för ett par år sedan då även plåten byttes. Fönsterbytet är nyligen. Jobb som gjorts vid olika tillfällen.

M
Rejäl skrev:
Ja nu syns det då har du koll på vad en ståndskiva är😊
Så nu har du trä istället för plåtomfattningar kring fönstrerna?
Plåten sitter under panelen. Bilden som togs utan panelen är tagen vid takbyte för ett par år sedan då även plåten byttes. Fönsterbytet är nyligen. Jobb som gjorts vid olika tillfällen.

P
M mattie_river skrev:
Plåten sitter under panelen. Bilden som togs utan panelen är tagen vid takbyte för ett par år sedan då även plåten byttes. Fönsterbytet är nyligen. Jobb som gjorts vid olika tillfällen.
Aha då är jag med 👍

M
Rejäl skrev:
Aha då är jag med 👍
Och som du ser så var den då spikad i det gamla fönstret. :) Har nog bara sett att man skruvat och spikat fast plåten, inte att den varit lös. Förutom det så är den smala biten som jag markerat "lös". Tror den är vikt över en kan utåt.

• En bild på ett fönster med en lös metallbit, markerad med rött, som är spikad fast. Den sitter på en plåtig del av huset.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.