A ajn82 skrev:
Denna hällen från Miele är egentligen ännu värre, bara för att sprida skiten lite jämnare.. var påväg att köpa den innan jag detaljstuderade spec'en

[länk]

Den är alltså specat som 11 kW anslutningseffekt, men den är "zonfri" vilket i deras spec redovisas som första zonen som har en maximal "TwinBooster" effekt på 3650 W..

Jag frågade deras kundtjänst om det då var per kokkärl, eftersom den är zonfri, men de var mycket tydliga att det gäller hela zonen. Så de säljer en produkt med specad anslutning på 11 kW, som aldrig kan använda mer än 3.65 kW. Jag frågade vad poängen var med det, hon rekommenderade mig att köpa en annan häll... vilket jag också gjorde.
Intressant. Det räcker alltså inte med att titta på märkeffekten.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nä - faktum, se TS första inlägg.

Att du hittat att vissa Boschspisar faktiskt använder tre faser på ett udda sätt är visserligen intressant men det är uppenbarligen ingen lösning då du säger att TS har en sådan och TS är inte nöjd. Jag hävdar fortfarande att det är fuskspisar som inte borde finnas i Sverige så du kan ge upp där.

Hade Bosch varit tydlig med dessa begränsningar så hade det varit ok, för alla har inte samma matlagningsvanor som TS.
I min värld representerar "faktum" ett ostridigt förhållande. Om TS är nöjd eller missnöjd, liksom vad som är rätt lösning för vederbörande har jag inte uttalat mig om. Men alla lösningar passar inte alla, och jag generaliserar inte. Du är fri att anse vad du vill, "fuskspis" är däremot inte ett uttryck eller begrepp jag vill använda. Inte heller vet jag vad du vill att jag ska "ge upp", så den typen av efterslängar kan du gott bespara dig.

Hur Bosch infomerar eller inte informerar sina kunder har vi gått igenom framlänges och baklänges, så där finns inte mycket mer att tillägga. Jag skulle önska att alla tillverkare av induktionsspisar i sina produktblad uppgav inte bara märkeffekten utan även hällens och ugnens effekt.

Jag har inte "hittat" någon, som du säkert minns krävdes det en hel del grävande för att få fram den informationen: https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-induktionsspisar.437788/post-4517628

Jag har nästan uteslutande prylar från Bosch hemma, därför låg det närmast tillhands att studera det märket när jag började fundera på anskaffning av en ny spis. Hade jag inte fått fram dessa uppgifter hade Bosch inte varit aktuell. Sign. eromlin kan man däremot säga "hittade" sin spis:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-spis-inkoppling.400518/post-4320042

Redigerat:
BirgitS
A ajn82 skrev:
Denna hällen från Miele är egentligen ännu värre, bara för att sprida skiten lite jämnare.. var påväg att köpa den innan jag detaljstuderade spec'en

[länk]

Den är alltså specat som 11 kW anslutningseffekt, men den är "zonfri" vilket i deras spec redovisas som första zonen som har en maximal "TwinBooster" effekt på 3650 W..

Jag frågade deras kundtjänst om det då var per kokkärl, eftersom den är zonfri, men de var mycket tydliga att det gäller hela zonen. Så de säljer en produkt med specad anslutning på 11 kW, som aldrig kan använda mer än 3.65 kW. Jag frågade vad poängen var med det, hon rekommenderade mig att köpa en annan häll... vilket jag också gjorde.
Enligt manualen går det att ha booster på upp till 3 kokkärl, 1 till vänster, 1 i mitten och 1 till höger, se här:
https://www.miele.se/f/se/manuals-125.aspx?mNo=11184400&asDownload=1 sidan 33

BirgitS BirgitS skrev:
Enligt manualen går det att ha booster på upp till 3 kokkärl, 1 till vänster, 1 i mitten och 1 till höger, se här:
[länk] sidan 33
Jag har haft diskussionen med deras expert center i Stockholm, och frågat explicit om det. Alla kärl på den hällen delar på max 3.65 kW.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.