11 031 läst ·
33 svar
11k läst
33 svar
Spisen kämpar när 3 plattor är på samtidigt
Ni är ute på fel spår
Tillverkaren vet inte skicket på elinstallationen
För att rädda denna taktas effekten ner på respektive induktionsmodul då maxeffekten per sida vida överstiger konventionell spis dito.
Electrolux konsertens spisar har alltid sänkt de bakre plattornas effekt när de främre går för fullt av denna anledning. Bosch har från och till haft möjlighet att ändra ansluten effekt men då nedåt.
För att rädda denna taktas effekten ner på respektive induktionsmodul då maxeffekten per sida vida överstiger konventionell spis dito.
Electrolux konsertens spisar har alltid sänkt de bakre plattornas effekt när de främre går för fullt av denna anledning. Bosch har från och till haft möjlighet att ändra ansluten effekt men då nedåt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är väl bättre att hällen drar ner effekten än att panga säkringar.
Undrar hur mat blir lagad på full fräs?
Jag har inte orkat / idats byta bottenkontaker så vår häll klarar sig fortfarande på 10 A, visserligen diazed men ändå.
Protte
Undrar hur mat blir lagad på full fräs?
Jag har inte orkat / idats byta bottenkontaker så vår häll klarar sig fortfarande på 10 A, visserligen diazed men ändå.
Protte
Men vad är det vi tänker felelectroluxaren skrev:Ni är ute på fel spår
Att bara använda 7800W till en hel spis låter väl helt fel?
En normal ugn vill väl ha 3600W, blir inte mycket kvar till hällen då.
3600W per sida och ugnen teoretisk effekt på 6400W
grundinställningarna på sidan 26 i bruksen kan du kolla vad du har och kan ändra
c3 -visa effektförbrukning
c7 -ändra effektstyrning
c23 -automatisk effektbegränsning
samt
c0 -återställning till fabriksinst
grundinställningarna på sidan 26 i bruksen kan du kolla vad du har och kan ändra
c3 -visa effektförbrukning
c7 -ändra effektstyrning
c23 -automatisk effektbegränsning
samt
c0 -återställning till fabriksinst
En Electrolux med induktionshäll naturligtvis. Ska du ha modellbeteckning också?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Ja, det är en fuskspis som inte har den effekt till hällen som man är van vid från förr. Det är nån dumhet Bosch att börjat med de senaste åren. Den har en öppning för att anslutas till 2 x 20 A men det kräver ombyggnad av elanläggningen.L Thyrfalk skrev:
Stort jobb? Kan ju vara värt någon tusenlapp dvs 90 min med elektrikern.Bo.Siltberg skrev:
Det där stämmer inte, HLS79W350U är en av de Bosch-spisar där (den enda) induktionsmodulen kan matas med två faser, varvid den drar max 10 A från varje fas, 2 x 10 A = 20 A vilket motsvarar vad (den enda) induktionsmodulen maximalt kan leverera - 4650 W. Multiplex-funktionen, som gör att TS tycker att spisen "kämpar", fördelar dynamiskt ut tillgänglig effekt till de kokzoner som är aktiva (om TS verkligen har spisen kopplad på detta sätt vet jag förstås inte, men av inlägg #9 verkar framgå att trefas är framdragen till spisplatsen) ).Bo.Siltberg skrev:
Matning av hällen med 1 x 20 A ger samma effekt, alltså ingen skillnad. Sedan är det en annan sak om man tycker att 4650 W i hällen är för lite, jämfört med ex.vis Electrolux-spisar, som har två induktionsmoduler i hällen, vilket bör ge strax över 7000 W totalt. Var och en måste bilda sig en uppfattning om detta.För min del stekte jag ikväll ex.vis pyttipanna i tre olika stekpannor samtidigt, på min HLS79W320U (samma som spisen ovan, bortsett från att den är vitlackerad) utan problem. Eller, som hr. Siltberg själv uttryckte det
"Och hur som helst, den har en begränsad effekt. Den är inte dålig, det går att laga väldigt mycket mat med 4.6 kW, men somliga verkar ogilla uppförandet där den växlar effektmatningen mellan kokzonerna."
Men som sagt, var och en måste själva bedöma sina behov inför en anskaffning
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Ja, och TS tycker inte att 4.6 kW räcker.
Möjligt - det vet jag inte, och jag läser inte in något i de utsagor som görs. Jag bara redogör för hur den aktuella tekniken fungerar, något som vi faktiskt var (åtminstone hjälplig) överens om redan för fem år sedan. Ändå har det sedan dess spridits en hel del felaktiga påståenden. Sedan kan man har olika åsikter om olika spisfabrikat och deras respektive teknik och funktion .I den mån jag gör några uttalanden om hur jag tycker att min egen Bosch-spis fungerar, så är det utifrån min egen erfarenhet och verklighet. Andra må tycka annorlunda och/eller ha andra erfarenheter, förstås.Bo.Siltberg skrev:
Men jag propagerar inte för något visst fabrikat eller någon viss anskaffning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Nä - faktum, se TS första inlägg.
Att du hittat att vissa Boschspisar faktiskt använder tre faser på ett udda sätt är visserligen intressant men det är uppenbarligen ingen lösning då du säger att TS har en sådan och TS är inte nöjd. Jag hävdar fortfarande att det är fuskspisar som inte borde finnas i Sverige så du kan ge upp där.
Hade Bosch varit tydlig med dessa begränsningar så hade det varit ok, för alla har inte samma matlagningsvanor som TS.
Att du hittat att vissa Boschspisar faktiskt använder tre faser på ett udda sätt är visserligen intressant men det är uppenbarligen ingen lösning då du säger att TS har en sådan och TS är inte nöjd. Jag hävdar fortfarande att det är fuskspisar som inte borde finnas i Sverige så du kan ge upp där.
Hade Bosch varit tydlig med dessa begränsningar så hade det varit ok, för alla har inte samma matlagningsvanor som TS.
Denna hällen från Miele är egentligen ännu värre, bara för att sprida skiten lite jämnare.. var påväg att köpa den innan jag detaljstuderade spec'en
https://www.miele.se/product/11144410/induktionshall-km-7678-fl
Den är alltså specat som 11 kW anslutningseffekt, men den är "zonfri" vilket i deras spec redovisas som första zonen som har en maximal "TwinBooster" effekt på 3650 W..
Jag frågade deras kundtjänst om det då var per kokkärl, eftersom den är zonfri, men de var mycket tydliga att det gäller hela zonen. Så de säljer en produkt med specad anslutning på 11 kW, som aldrig kan använda mer än 3.65 kW. Jag frågade vad poängen var med det, hon rekommenderade mig att köpa en annan häll... vilket jag också gjorde.
https://www.miele.se/product/11144410/induktionshall-km-7678-fl
Den är alltså specat som 11 kW anslutningseffekt, men den är "zonfri" vilket i deras spec redovisas som första zonen som har en maximal "TwinBooster" effekt på 3650 W..
Jag frågade deras kundtjänst om det då var per kokkärl, eftersom den är zonfri, men de var mycket tydliga att det gäller hela zonen. Så de säljer en produkt med specad anslutning på 11 kW, som aldrig kan använda mer än 3.65 kW. Jag frågade vad poängen var med det, hon rekommenderade mig att köpa en annan häll... vilket jag också gjorde.