I ett sådant gammalt kök blir det nog svårt (=tidsödande) att skaffa ny skåpsstomme till en inbyggnadsugn, fixa sockel och sedan få ihop med en ny skiva som täcker både gamla o nya skåp.

Mycket enklare, billigare och mer flexibelt att skaffa en ny fristående spis med de finesser/funktioner som önskas. Timer verkar vanligt på spisarna med induktionshäll.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Leta upp en fristående spis som uppfyller kraven. När jag bytte för några år sedan hade jag svårt att hitta en med vred (pop-out) och utan induktion. Så induktion utan vred torde vara enkelt att hitta :)

Skaffa sedan t-profiler av aluminium och lägg löst mellan spis och skiva/diskbänk. --> Funktion som en hel skiva då ingenting rinner ner! ;) Finns på Hornbach etc.

Jag behöll plåtbänken, den tål heta saker och kanterna gör att eventuell vätska rinner ner i hon och inte golvet.

Induktionshällen känner att plattan inte har en kastrull och stänger av värmen och efter några minuter stänger av helt och hållet. Rättare sagt, en induktionsplatta har ingen värme i sig själv, den värmer kastrullen med magnetism. Finns inget magnetiskt på plattan blir det inte varmt, och då är det enkelt för tillverkaren att lägga till säkerhetsfunktioner.

Hällen är tvåfas med perilexkontakt. Ugnen är enfas med schuko-komtakt. Elektrikern kollade vilka faser som hällen tog och skarvade dit ett schukouttag för ugnen.

Eftersom det är en inbyggnadsugn, är den mindre invändigt eftersom den av någon anledning behöver mer isolering, tror jag. Snopet, i alla fall. Men jag tror man får in en Svensk kalkon. Skinka går bra!

Köpte en hurts på IKEA för inbyggnad och smällde ihop allt. Snickrade en låda med hjul som sockel och plats för lite pizzaspadar och annat krafs.

Anledningen till min kombo var att i gamla spisen gav ugnen upp men inte plattorna. Nu kan jag byta delarna var för sig. Ja, och det fanns bara en plats i köket att ha det på. Spis hade varit enklare.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.