Hej,

Jag behöver verkligen hjälp. Stod och lagade mat på två plattor och helt plötsligt går proppen. Byter ut den och då fungerar endast två plattor. En av de jag använde är trasig, eller ja det ”brusar” i spisen när jag sätter på den.

Nu till det som är skumt, två uttag av tre funkar inte i längre i köket. Men av en slump märkte jag att om jag sätter på en av plattorna som inte fungerar (den bara brusar) så funkar helt plötsligt de uttagen!

Vad kan ha hänt? Jag bor i en bostadsrätt från -82 (om det har någon betydelse).

Tacksam för hjälp.

Malin

S
Låter som att en huvudsäkring gått på ena fasen

En huvudsäkring har nog gått, om du inte vet var de är i huset så kolla med någon granne.

Det kan vara en huvudsäkring som har gått.
Kan sitta vid din elcentral eller i något (låst) utrymme.

Kan detta vara huvudsäkring?

• Elcentral med en öppen säkringsmodul och ett par keramiska säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Nej, huvudsäkringarna sitter oftast vid elmätaren

Okej, men om det är någon huvudsäkring är det då bara jag som är drabbad eller är det någon granne också?

Zooma ut så vi ser hela elskåpet.
Sitter det inte hos dig kan de sitta på matningen till lägenheterna och då drabbas dina grannar med

Huvudsäkringen brukar sitta i källaren så ring ordförande eller någon i styrelsen. Dom brukar ha nyckel till elrummet.
Det är troligtvis bara du som är drabbad.

Tack alla som tog sig tid att svara :)

Ni hade rätt om vart problemet satt, det var en huvudsäkring som gått.
Nu är det åtgärdat och allt funkar som det ska igen.

Allt gott!
//Malin

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Var satt huvudsäkringen?

M -MH- skrev:
Var satt huvudsäkringen?
Den satt i elcentralen, ett separat ställe som bara en del (styrelsen) har tillgång till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.