1 612 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Spis som tvärsläcker lägenheten?
Hallå där Byggahus-are!
Skulle idag laga mat som vanligt, och när jag satte på den övre högra plattan, slutade det med att jag fick snubbla mig fram i mörkret fram till centralen och trycka igång säkringen igen!
Tänkte självklart att det kanske var för mycket som var igång på samma gång, stängde av allt jag kunde tänka mig drog ström (förutom kyl/frys) och provade sätta på plattan igen, *klick*, samma snubbel fram till centralen igen. Suck..
Har en lite äldre spis som faktiskt sett sina sista dagar snart, men har fungerat fint fram tills nu. Vad kan vara fel? Kortis på nån ledning för just denna platta? Är en i princip vanlig spis med keramikplattor.
Dags att köpa sig en ny spis som julklapp till sig själv?
Skulle idag laga mat som vanligt, och när jag satte på den övre högra plattan, slutade det med att jag fick snubbla mig fram i mörkret fram till centralen och trycka igång säkringen igen!
Tänkte självklart att det kanske var för mycket som var igång på samma gång, stängde av allt jag kunde tänka mig drog ström (förutom kyl/frys) och provade sätta på plattan igen, *klick*, samma snubbel fram till centralen igen. Suck..
Har en lite äldre spis som faktiskt sett sina sista dagar snart, men har fungerat fint fram tills nu. Vad kan vara fel? Kortis på nån ledning för just denna platta? Är en i princip vanlig spis med keramikplattor.
Dags att köpa sig en ny spis som julklapp till sig själv?
ja det har nog tyvärr blivit kortis i den, är du händig med el så kan du ju plocka isär och försöka laga, annars är det nog bara önska sig en ny av tomten
Är det kanske läge att uppgradera till en modernare fast jag ser inte vad man kan vinna med det mer än att det ser fint ut.
Du skriver att säkringen går, är du säker att det inte är jordfelsbrytaren du menar, det låter lite så med tanke på att skriver att det blir "tvärsläckt" i hela lägenheten och spisen brukar för det mesta ligga på egen grupp.
Om så är fallet har du för höga jordfelsströmmar i din anläggning, men är det en specifik platta som detta händer med eller flera?
Du skriver att säkringen går, är du säker att det inte är jordfelsbrytaren du menar, det låter lite så med tanke på att skriver att det blir "tvärsläckt" i hela lägenheten och spisen brukar för det mesta ligga på egen grupp.
Om så är fallet har du för höga jordfelsströmmar i din anläggning, men är det en specifik platta som detta händer med eller flera?
Redigerat:
Om det är fel på någon platta, så har Clas Ohlson fortfarande utbytesplattor om du vill göra en budgetreparation, men de är på utgående så det gäller nog att vara snabb i så fall.
Hej XaZe, välkommen till forumet!
Är det bara en platta som krånglar kan du troligtvis byta bara den och inte ha något större problem. Dock behöver du då veta om den jobbar på 230 eller 400 V. (en eller flera faser)
Eftersom du är ny här och vi inte vet din vana att syssla med el så vill jag bara försäkra mig om att du ser till att spisen är spänningslös innan du gör något.
Är det bara en platta som krånglar kan du troligtvis byta bara den och inte ha något större problem. Dock behöver du då veta om den jobbar på 230 eller 400 V. (en eller flera faser)
Eftersom du är ny här och vi inte vet din vana att syssla med el så vill jag bara försäkra mig om att du ser till att spisen är spänningslös innan du gör något.
Vi hade problem med vår spis, när ugnen kom upp i rätt grader slog jordfelsbrytaren till och det blev svart i huset, det visade sig vara fel på ett element i ugnen. När detta blev utbytt av en montör funkade allt igen. Kanske kan det vara något liknande fel fast på plattorna på din spis.
Tack för alla svar, och tack till välkomsten till forumet 
Hmm, som någon skrev så är det jordfelsbrytaren som slår ifrån.. antar att det är den lite bredare "saken" i centralen (med en testknapp på?).
Alla andra säkringar står som påslagna precis som dom brukar.
Huvudbrytaren slår inte heller om om det är relevant info för er kunniga
.
Så det är med andra ord dags att byta spis om man inte vill byta platta? Nytt kök är ju på gång ändå, så är väl isåfall dags
..
Ha en bra kväll, nu ere iväg till bio (Saw 5
)
Hmm, som någon skrev så är det jordfelsbrytaren som slår ifrån.. antar att det är den lite bredare "saken" i centralen (med en testknapp på?).
Alla andra säkringar står som påslagna precis som dom brukar.
Huvudbrytaren slår inte heller om om det är relevant info för er kunniga
Så det är med andra ord dags att byta spis om man inte vill byta platta? Nytt kök är ju på gång ändå, så är väl isåfall dags
Ha en bra kväll, nu ere iväg till bio (Saw 5
Det kan va så enkelt som att det bara är en kabelsko som behövs bytas, jag stöter på det rätt ofta när jag lagar spisar. Bara att dra ut sladden till spisen och loss på på 2st skruvar som sitter på varsin sida av spisen och sen brukar man ha 2st som sitter i panelen strax ovanför ugnsluckan fast på undersidan av panelen. Efter man lossat på dom så är det bara att lyffta upp hela hällen som en lucka å så tittar du bara bak på plattan som utlöser jordfel så kan det va så att en liten mus har vart på sladdarna eller nått liknande.
Syns inget fel på plattan å proppen bara går på en platta så måste det va nått fel på plattan.
Syns inget fel på plattan å proppen bara går på en platta så måste det va nått fel på plattan.
Klicka här för att svara