Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Tjena. Rådfrågade elektriker som ansåg det vara helt okej att sätta spis (tvåfas) och ugn (enfas) brevid varandra och dra dessa på samma kabel. Har således dratt en 5-ledad eklk 2,5 kvadrat) som behörig senare får ansluta i elcentralen. Har nu satt perilexuttaget och skall dra vidare till enfasuttaget. Jord, nolla och en ledare skall vidare, men vilken? Har kopplat enligt detta shema:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Perilex
Där gulgrön är jord, blå är nolla, brun L1, svart L2 och grå L3.
När jag kollar spiskontakter för tvåfas så är dessa perilex men verkar inte ha stift för nollan, om man skall ha samma shema då vill säga.
Vilken färg bör jag dra vidare till enfasuttaget/ugnen? Den som inte används, ja, men vilken bör det bli?
Edit: borde nämna; perilex-hanen jag har styr installatör senare vilken färg som går till vilket stift, tänkte mer om det finns någon standard för en sån här inkoppling.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Perilex
Där gulgrön är jord, blå är nolla, brun L1, svart L2 och grå L3.
När jag kollar spiskontakter för tvåfas så är dessa perilex men verkar inte ha stift för nollan, om man skall ha samma shema då vill säga.
Vilken färg bör jag dra vidare till enfasuttaget/ugnen? Den som inte används, ja, men vilken bör det bli?
Edit: borde nämna; perilex-hanen jag har styr installatör senare vilken färg som går till vilket stift, tänkte mer om det finns någon standard för en sån här inkoppling.
Redigerat:
Först och främst, dragningen av kabeln är lika behörighetskrävande som att koppla in den, bara så du vet.
Spisar som har en perilexpropp som saknar N-stift är inte tvåfas, de är trefas 400V, dvs elementen är mellanfaskopplade. De behöver inte någon nolla och saknar således det stiftet. Kopplingsschemat för Perilex SKA följas och ett Perilexuttag SKA vara fullkopplat. Moderna hällar (och spisar) är normalt alltid 230V och kräver nolla, annars säger det i värsta fall "poff" vid inkoppling.
Med det sagt drar man vanligen vidare L3 och kopplar hällen (inte spis, det är allt-i-ett) till L1+2. Observera att du ska dra vidare L3, den ska vara inkopplad i Perilexuttaget. Nu kan man säkert slarva med detta om man måste eftersom kopplingen är så vanlig men eftersom du ändå måste vidarekoppla PE och N så kan du göra samma med L3. Jag har inte sett perilexuttag där man bara kan lägga en ledare i klämman, inte ens Biltemas....
Allt detta och mycket till finner du i den excellenta Spisbibeln av Bo Siltberg som länken ovan går till.
Spisar som har en perilexpropp som saknar N-stift är inte tvåfas, de är trefas 400V, dvs elementen är mellanfaskopplade. De behöver inte någon nolla och saknar således det stiftet. Kopplingsschemat för Perilex SKA följas och ett Perilexuttag SKA vara fullkopplat. Moderna hällar (och spisar) är normalt alltid 230V och kräver nolla, annars säger det i värsta fall "poff" vid inkoppling.
Med det sagt drar man vanligen vidare L3 och kopplar hällen (inte spis, det är allt-i-ett) till L1+2. Observera att du ska dra vidare L3, den ska vara inkopplad i Perilexuttaget. Nu kan man säkert slarva med detta om man måste eftersom kopplingen är så vanlig men eftersom du ändå måste vidarekoppla PE och N så kan du göra samma med L3. Jag har inte sett perilexuttag där man bara kan lägga en ledare i klämman, inte ens Biltemas....
Allt detta och mycket till finner du i den excellenta Spisbibeln av Bo Siltberg som länken ovan går till.
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Kanon. Tack. Det var precis så det fick bli, L3 vidare till nästa uttag.
Klicka här för att svara

