S steggen skrev:
Uppdatering efter lite fler tester:

Jag har testat att slå på en propp i taget i grupp 1 (räknat uppifrån och ned):

1:1: Ugnen funkar inte. Faspenna vid hällen ger utslag.
1:2: Ugnen funkar inte. Faspenna vid hällen ger utslag.
1:3: Ugnen funkar. Faspenna vid hällen ger inte utslag.

Det verkar alltså som att ugnen går på 1:3, och hällen på 1:1 + 1:2.

Hällen är fortfarande helt död, även när alla tre propparna sitter i.
Eftersom jag får utslag på faspennan vid hällen tyder det väl på att den har spänning – men kanske saknar nolla?

Kan det stämma att hällen behöver L1 + L2 + N, och att den inte startar alls om nollan har brunnit av eller tappat kontakt?

Vad skulle ni kolla härnäst? Jag gissar att det börjar luta åt kontaktfel i plinten eller kopplingsdosan.
Mät med en spänningsprovare inte med penna. Sen mäter du i uttaget om alla faser finns

Tack för alla svar! Det finns en del konstigheter och felaktigheter i mina utsagor. Det beror på min bristande kunskap och att jag mindes fel (t ex att en propp skulle ha hållit igång ugn och häll, helt omöjligt).

Jag har nu öppnat kontakten till hällens sladd. Allt såg helt ut – inga tydliga brännmärken eller lösa ledare – men det är förstås svårt att avgöra om något är bränt inuti.

Eftersom jag har spänning på både L1 och L2 fram till hällen, börjar jag tro att felet sitter i själva hällen (möjligen bränd nolla eller elektronikfel)

• Anslutning av hällens kabel med fyra ledare: blå, brun och gröna samt jordad, fastsatta i en plastkontakt med skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du står och lagar mat och spishällen plötsligt slutar fungera, så kan det antingen vara att spishällen gick sönder eller att du använde för mycket effekt så propparna gick. Eftersom hällen fungerade tidigare, tror jag inte att du kommer att lösa problemet genom att undersöka hur hällen är inkopplad.

Om du inte använde ovanligt mycket effekt när detta hände, är sannolikt lösningen att antingen reparera hällen eller köpa en ny häll.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S steggen skrev:
Tack för alla svar! Det finns en del konstigheter och felaktigheter i mina utsagor. Det beror på min bristande kunskap och att jag mindes fel (t ex att en propp skulle ha hållit igång ugn och häll, helt omöjligt).

Jag har nu öppnat kontakten till hällens sladd. Allt såg helt ut – inga tydliga brännmärken eller lösa ledare – men det är förstås svårt att avgöra om något är bränt inuti.

Eftersom jag har spänning på både L1 och L2 fram till hällen, börjar jag tro att felet sitter i själva hällen (möjligen bränd nolla eller elektronikfel)
Hällen och kanske ugnen ligger på en av faserna med, är 2-faskopplad då det är 2 st på nollan. bara skit med hällar som ska kopplas så. Då det räcker med en på noll i Sverige.

S steggen skrev:

Vad har du för spänningsnivåer i uttaget på:
L1-L2
L1-N
L2-N

J jonaserik skrev:
är 2-faskopplad då det är 2 st på nollan. bara skit med hällar som ska kopplas så. Då det räcker med en på noll i Sverige.
Hur menar du nu, De festa spishällar är ju 2 faser, nolla, jord.

nisse123 nisse123 skrev:
Hur menar du nu, De festa spishällar är ju 2 faser, nolla, jord.
Jepp men inte kopplingsanvisningar som vi normalt har i sverige, utan att det ska dubbleras på nollan. Har debaterats om detta i otaliga trådar på BH.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp men inte kopplingsanvisningar som vi normalt har i sverige, utan att det ska dubbleras på nollan. Har debaterats om detta i otaliga trådar på BH.
Nästan alla hällar har 2 N ledare

J J-banan skrev:
Nästan alla hällar har 2 N ledare
Och EU-beskrivning, som även beskrivs i importerade hällar till Sverige.

J jonaserik skrev:
Hällen och kanske ugnen ligger på en av faserna med, är 2-faskopplad då det är 2 st på nollan. bara skit med hällar som ska kopplas så. Då det räcker med en på noll i Sverige.
Ex.
Spishällen- kopplas till L1 L2 N PE
ugnen- Kopplas till L3 N PE.

Har man en kopplingsdosa, så kan man dela upp i ett 1-fas uttag till ugnen och ett Perilexuttag till spishällen. Hur TS har vet jag inte då inga bilder från uttagen finns.

Därför jag tänker mig att det kan vara bra att säkerställa rätt spänningsnivåer innan man går vidare.

K karkka skrev:
Ex.
Spishällen- kopplas till L1 L2 N PE
ugnen- Kopplas till L3 N PE.

Har man en kopplingsdosa, så kan man dela upp i ett 1-fas uttag till ugnen och ett Perilexuttag till spishällen. Hur TS har vet jag inte då inga bilder från uttagen finns.

Därför jag tänker mig att det kan vara bra att säkerställa rätt spänningsnivåer innan man går vidare.
Jepp inget fel att säkerställa något, bara att det i andra länder utanför Sverige så kopplas det med bara 1 fas ( 2 tampar och en propp ) och då måste det vara 2 nollor. Då effekten på hällen överstiger 16 amp vid full drift.
Och grövre tampar behövs från centralen.

Ser inte att du återkopplat på frågan om du ställt in klockan till aktuell tid?
Det är en vanlig säkerhetsfunktion om strömmen går att inte hällen startar igen utan att man kvitterar sin närvaro på något sätt (ofta att ställa in klockan).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det har han väl.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ser inte att du återkopplat på frågan om du ställt in klockan till aktuell tid?
Det är en vanlig säkerhetsfunktion om strömmen går att inte hällen startar igen utan att man kvitterar sin närvaro på något sätt (ofta att ställa in klockan).
Det var helt rätt att jag behövde ställa in klockan för att få ugnen att fungera (kan ha skrivit "spisen" vid något tillfälle). Det påverkar dock inte problemen med spishällen.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
S steggen skrev:
Det var helt rätt att jag behövde ställa in klockan för att få ugnen att fungera (kan ha skrivit "spisen" vid något tillfälle). Det påverkar dock inte problemen med spishällen.
Någonstans ett avbrott på något, antingen ledningsmässigt, som går att åtgärda eller i elektroniken som blir svårare eller omöjligt att åtgärda. Dyrt blir det med elektroniken, kanske bättre med en ny häll, kan kosta nästan lika med rep eller byte. Det senare har en fördel. Det finns en garanti.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.