Hej!
Jag behöver lite hjälp att reda ut vad som hänt med vår spis. Kan nämna initialt att jag inte kan något om el.
När vi lagade mat slutade plötsligt både spis och ugn att fungera.
Jag gick till elcentralen och såg att under siffra 1 sitter tre proppar i rad (vertikalt). De var de enda grå (16A) jag hittade, så jag antog att det var spisens trefasgrupp. Jag bytte alla tre, och efter det fick jag tillbaka ström till klockan på ugnen, och även indikatorlampan för att ugnen är på fungerar.
Men: ingen värme, ingen fläkt och ingen ugnslampa fungerar fortfarande. Spisen är fortfarande död.
Det märkliga är att när allt fungerade tidigare, satt det bara en röd propp (10A) i den översta hållaren – de två under var tomma.
Nu undrar jag:
Alla tips för hur jag kan felsöka på ett säkert sätt innan jag ringer elektriker tas tacksamt emot!
Jag behöver lite hjälp att reda ut vad som hänt med vår spis. Kan nämna initialt att jag inte kan något om el.
Jag gick till elcentralen och såg att under siffra 1 sitter tre proppar i rad (vertikalt). De var de enda grå (16A) jag hittade, så jag antog att det var spisens trefasgrupp. Jag bytte alla tre, och efter det fick jag tillbaka ström till klockan på ugnen, och även indikatorlampan för att ugnen är på fungerar.
Men: ingen värme, ingen fläkt och ingen ugnslampa fungerar fortfarande. Spisen är fortfarande död.
Det märkliga är att när allt fungerade tidigare, satt det bara en röd propp (10A) i den översta hållaren – de två under var tomma.
Nu undrar jag:
- Kan spisen ha varit inkopplad som enfas tidigare?
- Kan det vara farligt att nu sätta i tre grå proppar (om den i själva verket bara ska ha en fas)?
- Eller är det troligare att en av faserna fortfarande inte har kontakt?
- Är det en god idé att byta ut alla proppar innan jag anlitar en elektriker?
Alla tips för hur jag kan felsöka på ett säkert sätt innan jag ringer elektriker tas tacksamt emot!
Inte så att du måste ställa in klockan på spisen för att den ska fungera ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 902 inlägg
Det verkar ju så. Det är troligen anledningen till att säkringen löste.S steggen skrev:
Men din beskrivning går inte riktigt ihop med bara en fas.
Du kan inte ha halvt fungerande ugn men ingen spis.
Det ska det inte vara om allt är korrekt. Men endast du kan din anläggning. Du har ingen aning om vem som installerade spisen?S steggen skrev:
Som Oblignash nämner var det kanske inget fel på säkringarna till spisen, utan det är en mätarsäkring i mätarskåpet som löst ut.S steggen skrev:
Beror på vad du menar med alla proppar. Byt de trasiga.S steggen skrev:
Om du tänker anlita en elfirma så rör inget mer.
Du kanske behöver nya propphuvarar och passdelar också.
Jag har en spis som behöver resettas efter att det varit strömlös. Då blinkar det rött vid klockan men inget annat fungerar. Håller man in knappen där man ställer tiden så hoppar den igång igenS steggen skrev:Hej!
Nu undrar jag:
Spisen är fast ansluten (ingen stickpropp) och huset har huvudbrytare utomhus samt elcentral på nedervåningen.
- Kan spisen ha varit inkopplad som enfas tidigare?
- Kan det vara farligt att nu sätta i tre grå proppar (om den i själva verket bara ska ha en fas)?
- Eller är det troligare att en av faserna fortfarande inte har kontakt?
- Är det en god idé att byta ut alla proppar innan jag anlitar en elektriker?
Eller så har du oturen att något i spisen gick sönder.
Och att en vanlig spis skulle fungera med enbart en 10A låter otroligt. Vad är det för spis, en bild?
Och stoppa inte i säkringar om du inte vet vad som är anslutet!
Och att en vanlig spis skulle fungera med enbart en 10A låter otroligt. Vad är det för spis, en bild?
Och stoppa inte i säkringar om du inte vet vad som är anslutet!
Visst är det konstigt. Men det är ändå så att klockan på ugnen började fungera när jag satte i tre grå proppar. Allt annat är fortsatt dött.Bo.Siltberg skrev:
Eftersom ugnen och spisen slutade fungera samtidigt, tänker jag att det ändå har med säkringarna att göra.A AndersS skrev:
eftersom både spisen och ugnen slutade fungera samtidigt, tänker jag att det inte är spisen som gått sönder.A AndersS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 971 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 971 inlägg
Jag tänker mig att när TS skriver spis så avses en häll. Det skulle förklara varför ugnen kommer igång med en säkring i, men inte "spisen".
Det är dock bara en vild gissning. Om gissningen är korrekt så kan ju "spisen" ligga på en eller flera andra säkringar efter att man gjort om originalköket.
Eller så är det så enkelt som att en eller flera huvudsäkringar har gått.
Och som Aeroabuser skriver så är det vanligt att man måste ställa klockan för att ugnen sek fungera. En funktion som jag aldrig riktigt förstått.
Det är dock bara en vild gissning. Om gissningen är korrekt så kan ju "spisen" ligga på en eller flera andra säkringar efter att man gjort om originalköket.
Eller så är det så enkelt som att en eller flera huvudsäkringar har gått.
Och som Aeroabuser skriver så är det vanligt att man måste ställa klockan för att ugnen sek fungera. En funktion som jag aldrig riktigt förstått.