Hej!
Jag behöver lite hjälp att reda ut vad som hänt med vår spis. Kan nämna initialt att jag inte kan något om el.

När vi lagade mat slutade plötsligt både spis och ugn att fungera.

Jag gick till elcentralen och såg att under siffra 1 sitter tre proppar i rad (vertikalt). De var de enda grå (16A) jag hittade, så jag antog att det var spisens trefasgrupp. Jag bytte alla tre, och efter det fick jag tillbaka ström till klockan på ugnen, och även indikatorlampan för att ugnen är på fungerar.

Men: ingen värme, ingen fläkt och ingen ugnslampa fungerar fortfarande. Spisen är fortfarande död.

Det märkliga är att när allt fungerade tidigare, satt det bara en röd propp (10A) i den översta hållaren – de två under var tomma.

Nu undrar jag:

• Kan spisen ha varit inkopplad som enfas tidigare?
  • Kan det vara farligt att nu sätta i tre grå proppar (om den i själva verket bara ska ha en fas)?
  • Eller är det troligare att en av faserna fortfarande inte har kontakt?
  • Är det en god idé att byta ut alla proppar innan jag anlitar en elektriker?
Spisen är fast ansluten (ingen stickpropp) och huset har huvudbrytare utomhus samt elcentral på nedervåningen.

Alla tips för hur jag kan felsöka på ett säkert sätt innan jag ringer elektriker tas tacksamt emot!

Har du kollat huvudsäkringarna, kan sitta utomhus under huvudbrytaren?

Inte så att du måste ställa in klockan på spisen för att den ska fungera ?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Hur hittade du de tre grå om det bara fanns en röd och inga grå? Bild på centralen?

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
S steggen skrev:
Det verkar ju så. Det är troligen anledningen till att säkringen löste.
Men din beskrivning går inte riktigt ihop med bara en fas.
Du kan inte ha halvt fungerande ugn men ingen spis.
S steggen skrev:
  • Kan det vara farligt att nu sätta i tre grå proppar (om den i själva verket bara ska ha en fas)?
Det ska det inte vara om allt är korrekt. Men endast du kan din anläggning. Du har ingen aning om vem som installerade spisen?
S steggen skrev:
Som Oblignash nämner var det kanske inget fel på säkringarna till spisen, utan det är en mätarsäkring i mätarskåpet som löst ut.
S steggen skrev:
Beror på vad du menar med alla proppar. Byt de trasiga.
Om du tänker anlita en elfirma så rör inget mer.
Du kanske behöver nya propphuvarar och passdelar också.

S steggen skrev:
Hej!
Jag behöver lite hjälp att reda ut vad som hänt med vår spis. Kan nämna initialt att jag inte kan något om el.

När vi lagade mat slutade plötsligt både spis och ugn att fungera.

Jag gick till elcentralen och såg att under siffra 1 sitter tre proppar i rad (vertikalt). De var de enda grå (16A) jag hittade, så jag antog att det var spisens trefasgrupp. Jag bytte alla tre, och efter det fick jag tillbaka ström till klockan på ugnen, och även indikatorlampan för att ugnen är på fungerar.

Men: ingen värme, ingen fläkt och ingen ugnslampa fungerar fortfarande. Spisen är fortfarande död.

Det märkliga är att när allt fungerade tidigare, satt det bara en röd propp (10A) i den översta hållaren – de två under var tomma.

Nu undrar jag:

Spisen är fast ansluten (ingen stickpropp) och huset har huvudbrytare utomhus samt elcentral på nedervåningen.

Alla tips för hur jag kan felsöka på ett säkert sätt innan jag ringer elektriker tas tacksamt emot!
Jag har en spis som behöver resettas efter att det varit strömlös. Då blinkar det rött vid klockan men inget annat fungerar. Håller man in knappen där man ställer tiden så hoppar den igång igen

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
O Oblignash skrev:
Har du kollat huvudsäkringarna, kan sitta utomhus under huvudbrytaren?
Med tanke på att jag fick igång klockan på ugnen, borde det väl inte vara det som är problemet? Eller tänker jag fel?

M MrJozk skrev:
Hur hittade du de tre grå om det bara fanns en röd och inga grå? Bild på centralen?
Hållaren är grå i botten. Bifogar bild hur det såg ut när det fungerade.

• Grå hållare med flera vita proppsäkringar ordnade i rader, märken för olika nummer syns ovanför proppsäkringarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S steggen skrev:
Med tanke på att jag fick igång klockan på ugnen, borde det väl inte vara det som är problemet? Eller tänker jag fel?
Vad har du för spis, håll in knappen där du ställer klockan

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Eller så har du oturen att något i spisen gick sönder.
Och att en vanlig spis skulle fungera med enbart en 10A låter otroligt. Vad är det för spis, en bild?

Och stoppa inte i säkringar om du inte vet vad som är anslutet!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det finns en huvudsäkring för varje fas, om spisen är 3 fasig så kan det vara 1 eller två av huvudsäkringarna som gått.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det verkar ju så. Det är troligen anledningen till att säkringen löste.
Men din beskrivning går inte riktigt ihop med bara en fas.
Du kan inte ha halvt fungerande ugn men ingen spis.
Visst är det konstigt. Men det är ändå så att klockan på ugnen började fungera när jag satte i tre grå proppar. Allt annat är fortsatt dött.

A AndersS skrev:
Och att en vanlig spis skulle fungera med enbart en 10A låter otroligt. Vad är det för spis, en bild?
Eftersom ugnen och spisen slutade fungera samtidigt, tänker jag att det ändå har med säkringarna att göra.
A AndersS skrev:

Och stoppa inte i säkringar om du inte vet vad som är anslutet!
eftersom både spisen och ugnen slutade fungera samtidigt, tänker jag att det inte är spisen som gått sönder.

• En svart induktionshäll av märket Samsung med fyra kokzoner på en köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Jag tänker mig att när TS skriver spis så avses en häll. Det skulle förklara varför ugnen kommer igång med en säkring i, men inte "spisen".
Det är dock bara en vild gissning. Om gissningen är korrekt så kan ju "spisen" ligga på en eller flera andra säkringar efter att man gjort om originalköket.

Eller så är det så enkelt som att en eller flera huvudsäkringar har gått.

Och som Aeroabuser skriver så är det vanligt att man måste ställa klockan för att ugnen sek fungera. En funktion som jag aldrig riktigt förstått.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Hoppsan, där bekräftades min gissning om "spis" = häll. Så går det när man öppnar en flik och sen lämnar datorn och återkommer senare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.