Tack för alla svar!
Efter att jag satte i nya proppar på grupp 1 (de grå) och ställde in klockan på ugnen fungerar ugnen nu igen.
Spisen får jag däremot inte igång. Kan det vara så att själva spisen gick sönder samtidigt som säkringarna löste ut?
Efter att jag satte i nya proppar på grupp 1 (de grå) och ställde in klockan på ugnen fungerar ugnen nu igen.
Spisen får jag däremot inte igång. Kan det vara så att själva spisen gick sönder samtidigt som säkringarna löste ut?
Ja, jag har kollat dem. De ser ok ut. Har heller inte märkt att något annat sluta fungera.Fairlane skrev:
Jag testade med faspennan vid spisens anslutning. Den lyser på höger sida, men inte på den vänstra. Betyder det något?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Det skulle kunna betyda att det finns fas på höger sida och nolla till vänster vilket känns någorlunda rimligt. Frågan är om det är kopplad enfas eller tvåfas. Det borde vara tvåfas men det är ju inte säkert.
Vet du vilken av de tre säkringarna som är till ugnen? Om ja, kan du fortfarande få indikation på spänning om du skruvar ur de andra propparna?
Tips, det är en häll, inte en spis. Nu vet vi, men det kan vara förvillande om fel ord används.
Vet du vilken av de tre säkringarna som är till ugnen? Om ja, kan du fortfarande få indikation på spänning om du skruvar ur de andra propparna?
Tips, det är en häll, inte en spis. Nu vet vi, men det kan vara förvillande om fel ord används.
Där uppe till vänster är normalt noll och ingen spänning. men den pennan du har, kan lysa för eller inget, ska vara ett riktigt instrument för att vara säker. Öppna locket på uttaget och se hur många tampar som är kopplade. Förhoppningsvis är det med rätt färger. Längst upp till vänster en blå och vidare mot högergång, brun, svart , grå ( svart med vit rand på ) Gulgrön på mitten. Då finns det 3 faser, noll och jord i uttaget. sen hur det är kopplat i stckproppen och hällen är en annan sak och ska vara enligt kopplingsinformationen som är fäst på kabeln.
Uppdatering efter lite fler tester:
Jag har testat att slå på en propp i taget i grupp 1 (räknat uppifrån och ned):
• 1:1: Ugnen funkar inte. Faspenna vid hällen ger utslag.
• 1:2: Ugnen funkar inte. Faspenna vid hällen ger utslag.
• 1:3: Ugnen funkar. Faspenna vid hällen ger inte utslag.
Det verkar alltså som att ugnen går på 1:3, och hällen på 1:1 + 1:2.
Hällen är fortfarande helt död, även när alla tre propparna sitter i.
Eftersom jag får utslag på faspennan vid hällen tyder det väl på att den har spänning – men kanske saknar nolla?
Kan det stämma att hällen behöver L1 + L2 + N, och att den inte startar alls om nollan har brunnit av eller tappat kontakt?
Vad skulle ni kolla härnäst? Jag gissar att det börjar luta åt kontaktfel i plinten eller kopplingsdosan.
Jag har testat att slå på en propp i taget i grupp 1 (räknat uppifrån och ned):
• 1:1: Ugnen funkar inte. Faspenna vid hällen ger utslag.
• 1:2: Ugnen funkar inte. Faspenna vid hällen ger utslag.
• 1:3: Ugnen funkar. Faspenna vid hällen ger inte utslag.
Det verkar alltså som att ugnen går på 1:3, och hällen på 1:1 + 1:2.
Hällen är fortfarande helt död, även när alla tre propparna sitter i.
Eftersom jag får utslag på faspennan vid hällen tyder det väl på att den har spänning – men kanske saknar nolla?
Kan det stämma att hällen behöver L1 + L2 + N, och att den inte startar alls om nollan har brunnit av eller tappat kontakt?
Vad skulle ni kolla härnäst? Jag gissar att det börjar luta åt kontaktfel i plinten eller kopplingsdosan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Enligt etiketten i tidigare bild behövs ingen nolla om den är kopplad tvåfas om jag såg rätt.S steggen skrev:
Om du har lokaliserat rätt säkringar till hällen kan jag inte förstå hur den kan ha fungerat alls innan när inga säkringar var monterade.
Enligt det som står på lapparna så kan det vara 2 sortes häll, en 400 V och en 230 V och vad står det på skylten på hällen. 230 V bara en säkring och 400 V 2 säkringar och försvinner en så är det tvärstopp, ingenting ska fungera. Så lite lustigt med att ugnen vill vara med. Avbrott någonstans för just plattorna ini i hällen då.
EDIT 2:a på den
EDIT 2:a på den
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Alternativet till vänster på sladden (400V 3~) är överkorsat och gäller inte. Hällen ska ha 230 V, en eller förhoppningsvis två faser. Lappen har en andra sida som säger mer.
Hällen sitter med stickpropp så det måste vara ugnen du menar?S steggen skrev:
Hur fick ugnen ström tidigare när ingen propp satt i 1:3?S steggen skrev:
S steggen skrev:
jag skulle ha tagit ut kontakten till spishällen och mätt upp spänningarna. Sen kollat hur ugnen är inkopplad. Och mätt där oxå, då ser man vad man har eller inte har fram. så kan man utreda vidare.
Sen är det bra om vi fick se bild på etiketten på kablen, samt inkopplingen på spis och ugn brukar finnas schema bakpå chassit.
Sen är det bra om vi fick se bild på etiketten på kablen, samt inkopplingen på spis och ugn brukar finnas schema bakpå chassit.