5 778 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Spis med rattarna/vreden ovanpå? Är det bra det? (Electrolux induktion)
Jag står i begrepp att köpa ny spis. Ganska lätt att välja: den ska vara vit, ha induktionsplattor och vara 70 cm bred. Det finns då 4 st att välja på, tre från Electrolux/Husqvarna, varav en är med massa aluminium-bling på framsidan, samt en Cylinda med ganska liten ugn (ser ut som en inbäddad 60-spis) Två kvar alltså. Denna med rattarna traditionellt placerade:
och den här med rattarna lite snett ovanpå, vad nu det ska vara bra för:
Enligt alla specar jag tittat på verkar det vara exakt samma spis men med lite olika design på utseendet. Nu har jag hitta den med rattarna ovanpå till ett riktigt bra pris (nån ny modell på g tror jag). Men är det bra att ha rattarna där? Stör man sig inte på att det sticker upp grejor och hur funkar det att hålla rent? Vad är det som är bra med att ha rattarna där?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och den här med rattarna lite snett ovanpå, vad nu det ska vara bra för:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt alla specar jag tittat på verkar det vara exakt samma spis men med lite olika design på utseendet. Nu har jag hitta den med rattarna ovanpå till ett riktigt bra pris (nån ny modell på g tror jag). Men är det bra att ha rattarna där? Stör man sig inte på att det sticker upp grejor och hur funkar det att hålla rent? Vad är det som är bra med att ha rattarna där?
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Det är jobbigare att hålla rent med rattarna uppe, hur mycket det är värt för dig kan bara du svara på.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Drar man stekpannan åt sidan så knockar man rattarna som sitter ovanpå.
Dvs ta spisen med knappar på framsidan.
Protte
Dvs ta spisen med knappar på framsidan.
Protte
Rattarna ovanpå tillhör M2 designen och insight tänket.
Elx skulle introducera detta till milleniumskiftet men blev försenat
Insight är att man kan se in i ugnen utan att behöva böja sig så långt ner, glaset på luckan går då högre upp.
Därvid blev panelen uppflyttad.
Jag tycker inte att någon knapp är svårare att hålla ren än den andra.
Fördelen med att se in i ugnen motverkas av att knapparna sticker upp ovanför hällen och man kan inte "dra"av ett kärl framåt utan att skada vredet eller slå av vredet och axeln går av.
Att inte kunna flytta ut kärlet påverkar induktion mer än konventionella hällar.
Men snygghet och maffighet finns ingen spis som den vita 70cm med lutande panel som kommer i närheten av, möjligtvis den med dubbelugnen då.
Jag väljer tveklöst den med lutande panel då den ser 20-30år modernare ut.
Elx skulle introducera detta till milleniumskiftet men blev försenat
Insight är att man kan se in i ugnen utan att behöva böja sig så långt ner, glaset på luckan går då högre upp.
Därvid blev panelen uppflyttad.
Jag tycker inte att någon knapp är svårare att hålla ren än den andra.
Fördelen med att se in i ugnen motverkas av att knapparna sticker upp ovanför hällen och man kan inte "dra"av ett kärl framåt utan att skada vredet eller slå av vredet och axeln går av.
Att inte kunna flytta ut kärlet påverkar induktion mer än konventionella hällar.
Men snygghet och maffighet finns ingen spis som den vita 70cm med lutande panel som kommer i närheten av, möjligtvis den med dubbelugnen då.
Jag väljer tveklöst den med lutande panel då den ser 20-30år modernare ut.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vi har häll med touchkontroller och när det blir trångt på spisen så hamnar någon panna ibland över huvucreglaget och spisen stänger av så jag har en viss insikt att andra sorters reglage också kan vara ivägen.KungAnka skrev:
Protte
...ju högre upp rattarna är desto yngre känns det!
Sorry för OT
Sorry för OT
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Placering och storlek har mindre betydelse bara de är greppvänliga.
Fullständigt avskyvärt OT
Protte
Fullständigt avskyvärt OT
Protte
Fantastiskt hur taffligt det kan bli när någon sitter och ska krysta fram coola begrepp. Att enklare kunna titta in i ugnen blir alltså "insight"... jeeeez....
Anyway, När man tittar på de där bilderna ovan så ser det ju inte ut som att det skiljer speciellt mycket på ovankant ugnsluckan? Kanske är större skillnad i verkligheten...?
Fast 7000:- mer i fickan för att rengöra knapparna lite oftare kanske det kan vara värt? Den där displayen - vad den nu visar - lär ju synas bättre på insighten också.
Anyway, När man tittar på de där bilderna ovan så ser det ju inte ut som att det skiljer speciellt mycket på ovankant ugnsluckan? Kanske är större skillnad i verkligheten...?
Fast 7000:- mer i fickan för att rengöra knapparna lite oftare kanske det kan vara värt? Den där displayen - vad den nu visar - lär ju synas bättre på insighten också.
Jag har en spis med knappar "snett på ovansidan" som i andra bilden. Det största hatobjektet är då att det är svårt att ställa ifrån sig en het bakplåt ovanpå hällen, man riskerar att smälta knapparna! (Ja, mitt kök är litet och har inte många avställningsytor, i ett större kök är det nog inget stort problem).
Jag skulle bli galen av knappar på ovansidan. Bakplåtar, stekpannor som man säkerligen slår i vreden hela tiden.
Det går väl att sätta vreden längst in om man vill ha de barnsäkrade, ingen tillverkare som gjort det? Har för mig ha sett någon som har vreden på sidan om hällen.
Det går väl att sätta vreden längst in om man vill ha de barnsäkrade, ingen tillverkare som gjort det? Har för mig ha sett någon som har vreden på sidan om hällen.
Klicka här för att svara