Behöver jag ens öppna dosan? är det inte bara att typ hålla vltmeterns pinne in mot hålet?Claesk skrev:Nä klart att man inte kan köra en 230 spis på 400 volt. Men använder man 3 faser så blir spisen snabbare och man slipper sned belastning i centralen.
Kör vår 230 spis så. Fungerar perfekt.
Kolla om nolla finns. Öppna dosan bakom spis och mät. Mellan fas och nolla 230 volt. Nolla och jord 0 volt. Fas och fas 400 volt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är inte många mätinstrument som drar 7 Watt. Biltemavoltmeter löser nog inte någon JFB.
Protte
Protte
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Vill du nörda in dig lite om spisinkoppling så finns bo siltbergs eminenta spisbibel som täcker in det som är värt att veta om faser, nollor och andra fasor.
http://www.byggahus.se/forum/el/217948-nya-spisbibeln.html
http://www.byggahus.se/forum/el/217948-nya-spisbibeln.html
Klicka här för att svara
