Har äntligen sett vad för koppling vi har till spisen. Det är 3 -fasgrupp enligt proppskåpet med växelström 380/220 V. Stickkontakten i köket har 4 hål ett i varje hörn och ett i mitten liggande, vilket jag har frstått är 16 A.. för stående är 25 A..(inte helt säker vad detta innebär)
Går det då att koppla in denna spisen?
Går det då att koppla in denna spisen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"För stående är 25 À"?
men ja den ska gå fint att koppla in enligt det nedersta alternativet,
L1 på 1 , L2 på 2 , L3 på 3, Noll på 4 eller 5 det ska även vara en bygel där emellan , och jord till jord plinten.
sitter det sladd och stickpropp på spisen?
men ja den ska gå fint att koppla in enligt det nedersta alternativet,
L1 på 1 , L2 på 2 , L3 på 3, Noll på 4 eller 5 det ska även vara en bygel där emellan , och jord till jord plinten.
sitter det sladd och stickpropp på spisen?
Hittade den här bilden ute på nätetViG skrev:
Vi har ju ingen sån stående metallpinne i mitten utan den liggande.
Spisen har för tillfället en enfassladd utan stickkontackt. Men som jag har förstått det så är det bara att skruva av metallplåten där bak och byta sladden. Min pappa kommer hjälpa mig med installationen då han jobar mycket med el. Den sladden som nuvarande spis har som skall slängas har 3 piggar en i varje hörn(frutom det fjärde hörnet) och en liggande metallpinne i mitten, dock är den spisen en 380V spis, enbart.
Okej, kan vara värt att kolla så det verkligen finns nolla i uttaget, men det BORDE göra det, om det är en spis med induktionshäll ni ska in med så blir den nog inte så glad om det saknas nolla.
Det sitter förmodligen byglar i spisen vid kopplingspunkten enligt det översta kopplings alternativet som ska bort om det är 3fas, och så ska bygeln in mellan 4-5 men den borde redan sitta där.
Det sitter förmodligen byglar i spisen vid kopplingspunkten enligt det översta kopplings alternativet som ska bort om det är 3fas, och så ska bygeln in mellan 4-5 men den borde redan sitta där.
Huset är ju byggr 1990 så det är ju väldigt ny el så jo det borde ju finnas en nolla..Som sat det där med byglar har säkert pappa koll påViG skrev:Okej, kan vara värt att kolla så det verkligen finns nolla i uttaget, men det BORDE göra det, om det är en spis med induktionshäll ni ska in med så blir den nog inte så glad om det saknas nolla.
Det sitter förmodligen byglar i spisen vid kopplingspunkten enligt det översta kopplings alternativet som ska bort om det är 3fas, och så ska bygeln in mellan 4-5 men den borde redan sitta där.
Detta påstående är fel. Nästan alla nyare spisar är avsedda för 230V. Då kan du koppla den till en, två eller tre faser och nolla. Äldre spisar var ofta avsedda för 380V eller senare 400V. Dessa kopplas till två eller tre faser utan nolla. Eftersom nollan inte alltid behövdes så fattas den ibland trots att det är fel. Om man kopplar en 230V spis i ett uttag där nollan saknas finns det risk att den går sönder. Om det skulle vara så att nollan saknas i uttaget är det dock oftast enkelt att komplettera uttaget med en nolla.Claesk skrev:
Du kan se på bilden du lade in vilket stift som är nolla. Om du har en voltmeter så kan du mäta mellan detta stift och någon av faserna. Då skall du få 230V om du har nolla framdragen. Man kan också skruva av locket och titta om det sitter en tråd på nollan.
Nä klart att man inte kan köra en 230 spis på 400 volt. Men använder man 3 faser så blir spisen snabbare och man slipper sned belastning i centralen.
Kör vår 230 spis så. Fungerar perfekt.
Kolla om nolla finns. Öppna dosan bakom spis och mät. Mellan fas och nolla 230 volt. Nolla och jord 0 volt. Fas och fas 400 volt.
Kör vår 230 spis så. Fungerar perfekt.
Kolla om nolla finns. Öppna dosan bakom spis och mät. Mellan fas och nolla 230 volt. Nolla och jord 0 volt. Fas och fas 400 volt.
