Hej!

Har köpt en ny spis till ett gammalt hus. 10,5kW max belastning. 16A 400/230V 50hz Etikett på spis med specifikationer: 3,5 kW ugn, max 10,5 kW, 400V, 3 fas, 50 Hz, tillverkad i Turkiet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hand som håller en vit PERILEX-kontakt med specifikationer 16A, 400/230V märkta på den.
Skapa konto
Elektriska kablar i olika färger anslutna till en kopplingsdosa i ett gammalt hus utan jordfelsbrytare.
Skapa konto
Elkopplingsdosa med märkta terminaler, tre färgkodade ledare och en PEN-ledare anslutna.
Skapa konto

Från centralen går det 3 fas (10A säkringar) + PEN-ledare Elektrisk kopplingsdosa med 3 fas och PEN-ledning för spisinstallation i gammalt hus.
Skapa konto
Svart-Vit-Grön. Röd-PEN

Kabeln är 1,5mm², går enbart till kopplingsdosa. Kopplingsdosa med 1,5mm² svart, vit och grön ledning plus en röd PEN-ledare, i gammalt hus.
Skapa konto

Min fråga är:

måste jag säkra upp till 16A och dra ny kabel 2,5mm² samt separera jord och nolla i centralen? (Finns ej jordfelsbrytare i huset.)

Även: Försökt hitta PERILEX-kontakt som passar spisens hane utan resultat. Finns bara med fyra stick+ platt jord.

Har mätt 400V mellan ledarna och 230V mellan PEN.

Nej man måste inte säkra upp, men om du vill kunna använda hela spisens effekt (alla plattor plus ugn samtidigt) så behöver det säkras upp. Kontrollera först ifall det inte redan är 2.5 mm², de ser ganska grova ut på bild.

Man måste inte heller montera ett uttag utan man kan klippa stickproppen och ansluta spisen fast i dosan. Men vill du ha ett uttag så måste ledningen bytas till en femledare då det inte finns perilexuttag utan nolla. Detta även om spisen inte använder nollan som i ditt fall.

Det är för övrigt en PE-ledare du har till spisuttaget, inte en PEN. En PE-ledare för inte strömbelastas så man kan inte ta ut en nolla från den.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Ja den spisen kräver 3-fas 16 A. Räcker förmodligen med 2,5 mm² ledningsarea men ska egentligen beräknas. Perilex-uttaget ska vara kopplat komplett med nolla även om stickproppen saknar noll-stiftet och just denna denna spis inte behöver nolla (ovanligt numera). Jordfelsbrytare är alltid bra i ett hus men inte ett absolut krav för spisen.

Din nya spis är en ren 400V spis, betyder att den inte behöver nollan. Det är det stiftet som saknas i din kontakt. Detta är vanligt, även om de flesta spisar idag går på 230V.

Men om du skall ha ett perilex uttag. Så måste det finnas nolla i uttaget. Annars riskerar man att nästa spis/häll som kopplas in brinner upp. Det är direkt farligt att koppla in en 230V spis på ett uttag utan nolla.

Din spis skall i princip matas med 16A, vilket kräver 2,5 kvm trådar. Det kan fungera med 10A som du har nu, med lite tur.

Klipp stickproppen och anslut spisen fast. Hittar du inte locket till dosan, ser ut som modellen med tunt plåtlock med en näsa, så måste du ha en ny anslutningsdosa.
Sen, angående 10 eller 16A, så är det främst matlagningsvanorna som bestämmer om 10A kommer räcka till. Kör du alla plattor och ugnen på max samtidigt kommer säkringarna att fara, men när gör man det? 10A räcker till i de flesta fall.

Redigerat:
Jag satte in 10A för att testa när jag byggde mitt hus (ledningarna är 2,5mm2) det var för ca 35 år sedan och jag har aldrig bytt en spissäkring. Så visst klarar man sig länge med 10 A på en spis.

• Gilla
Huvudbrytaren och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Man ska ju förstås laga mat också om testen ska ha något värde ... :cool:

Men det kanske du gör ...

Jag menar väl mest att vi inte vet om du använder spisen med alla plattor och ugn ibland, eller om det som mest går 2 plattor eller en platta + ugn. Många använder ju inte sina spisar speciellt mycket hårdare än så.

Annars har väl det mesta fått sina svar i tråden redan. Vad gäller uttaget, så har du två alternativ, byta kabeln till 5-ledare och sätta upp ett perielx eller klippa bort stickproppen och ansluta spisen fast i en anslutningsdosa (kabeln till spisen ska vara dragavlastad i dosan)

Jag använder spisen rätt frekvent (betydligt mer än 50% av spistiden) kör ofta 3 plattor både med och utan ugn.
Till saken hör att jag har den g:a typen av säkring (diazed) och dom är ju lite mer förlåtande till kortare överlaster vilket det ju blir med en någorlunda modern spis där plattornas effekt "pulsas" ut.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Hej alla!

Vill tacka så mycket för all information och tips + snabba hjälpen ni gett mig.
Spisen är inkopplad. Jag klippte bort stickproppen och kopplade in. Det funkar bra! Har haft än å länge haft 2 plattor igång + ugn (varmluft) utan problem. (y):)

Mvh Niklas

Precis som 'elmont' kör jag min 400V-spis över 10A diazeder och har aldrig bränt en säkring

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.