Ska byta till kolfilterfläkt och ska då enligt styrelsen sätta en frånluftsventil på frånluftskanalen.
Men läste (inte på BRFens hemsida) att man måste låta spiroröret sticka ut 15cm från vägg för att kunna popnita på nytt rör, ifall framtida ägare önskar sätta annan typ av fläkt.
Samt att det ska vara ett visst avstånd till brandfarligt material.
tänker såhär, i badrummet är det en frånluftsventil direkt mot gipsvägg, det borde väl då också vara korrekt i köket? Vet inte hur brandcellerna ser ut.
Vill helst inte att det sticker ut något från väggen. En granne har gjort en liten låda, i vad som ser ut som plåt, i samma läge som min frånluftskanal kommer ut. Vill helst undvika detta men känner mig osäker när grannen gjort så…
tacksam för guidning i detta.
Men läste (inte på BRFens hemsida) att man måste låta spiroröret sticka ut 15cm från vägg för att kunna popnita på nytt rör, ifall framtida ägare önskar sätta annan typ av fläkt.
Samt att det ska vara ett visst avstånd till brandfarligt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tänker såhär, i badrummet är det en frånluftsventil direkt mot gipsvägg, det borde väl då också vara korrekt i köket? Vet inte hur brandcellerna ser ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill helst inte att det sticker ut något från väggen. En granne har gjort en liten låda, i vad som ser ut som plåt, i samma läge som min frånluftskanal kommer ut. Vill helst undvika detta men känner mig osäker när grannen gjort så…
tacksam för guidning i detta.
Instämmer helt där. Frågan är där med brandfarligt material / brandskyddsisolering.E egge80 skrev:
Men det har inte varit någon isolering på detta rör sen tidigare och OVKn är vad jag vet inte nekad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
I badrummet kommer väl knappast någon att vilja flytta frånluftsdonet så där finns ju inte föreningens krav på att det ska gå att förlänga spiroröret.
Det är ett mycket ovanligt krav från föreningen men man brukar inte ha så mycket att sätta emot.
Har du några överskåp med tillräcklig takanslutning?
För då kan man låta spiroröret mynna i takanslutningen.
Det är ett mycket ovanligt krav från föreningen men man brukar inte ha så mycket att sätta emot.
Har du några överskåp med tillräcklig takanslutning?
För då kan man låta spiroröret mynna i takanslutningen.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Säger föreningen att du måste lämna en stump, så gäller det. Kanalen hör till föreningens ansvar. Och bygger du in stumpen så kan den behöva vara brandisolerad.
kapa röret jäms med väggen ,vill någon i framtiden förlänga röret så kan man sätta i en nippel och fortsätta med röret Nippel (P-315011) | Byggmax
man skall ha 30mm fritt från brännbart material runt röret i väggen om det går till en köksfläkt
man skall ha 30mm fritt från brännbart material runt röret i väggen om det går till en köksfläkt
Hmm, intressanta svar.
den kommer inte vara kopplad till någon fläkt. Gäller brandisoleringskravet fortfarande?
Vill undvika ett överskåp, annars hade de inte varit några problem.
Väntar svar från föreningen men vem vet hur snabba dom är… önskemålet är att sätta ventilen direkt mot vägg, dvs. Ingen stump som sticker ut.
har ännu inte kapat då, som ni skriver, ansvaret ligger hos BRFen.
Befintligt är inte brandisolerat och satt bara bakom en hemmagjord mdf lösning. Kan ju tycka att OVKn är godkänd med den lösningen och att det då inte finns några krav i detta på brandisolera när jag gör om? Eller?
den kommer inte vara kopplad till någon fläkt. Gäller brandisoleringskravet fortfarande?
Vill undvika ett överskåp, annars hade de inte varit några problem.
Väntar svar från föreningen men vem vet hur snabba dom är… önskemålet är att sätta ventilen direkt mot vägg, dvs. Ingen stump som sticker ut.
har ännu inte kapat då, som ni skriver, ansvaret ligger hos BRFen.
Befintligt är inte brandisolerat och satt bara bakom en hemmagjord mdf lösning. Kan ju tycka att OVKn är godkänd med den lösningen och att det då inte finns några krav i detta på brandisolera när jag gör om? Eller?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Ja, det gäller frånluft i kök eftersom torrkokning på spisen är en vanlig brandorsak.M Maxx16 skrev:
OVK kollar bara ventilationen och det går ju inte att se om ett inbyggt rör är brandisolerat. Men om det stämmer som tergo skrev så räcker det med 3 cm luft runt röret.M Maxx16 skrev:
jag som ville ha 0cm… men, man kan inte få allt.BirgitS skrev:
Ja, det gäller frånluft i kök eftersom torrkokning på spisen är en vanlig brandorsak.
Hmm, då är det konstigt att nuvarande lösning är OKad.
OVK kollar bara ventilationen och det går ju inte att se om ett inbyggt rör är brandisolerat. Men om det stämmer som tergo skrev så räcker det med 3 cm luft runt röret.
nu börjar det klarna.T tergo skrev:
Tillsammans med Birgits svar där så kanske det inte är något problem att göra som jag tänkt.
ska jaga tag i en vent firma och se ifall dom kan skina expertis på detta. Föreningen lär göra samma sak, såvida ingen vent expert sitter där
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Förvisso inte från min förenings sida men iallafall från HSB.
Här visar dom, förenklat, olika sätt man ska och inte ska göra. Typ tapetsera över imkanalen…
Annars finns ju där ett exempel med en kolfilterfläkt utan något rör från imkanalen.
förmodligen är imkanalen avslutad med 30mm nätmatta men så fort den går in i köket så är det bara rör.
Här visar dom, förenklat, olika sätt man ska och inte ska göra. Typ tapetsera över imkanalen…
Annars finns ju där ett exempel med en kolfilterfläkt utan något rör från imkanalen.
förmodligen är imkanalen avslutad med 30mm nätmatta men så fort den går in i köket så är det bara rör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bärande väggar? Längsgående takbjälkar
Fritidshus -
Ruttet längst ner på väggen
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Rand på vägg längst socklar
Färg, Måla & Tapetsera -
Parallell vägg längs takstolar - Bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ska kantbalk i mellanbjälklag ansluta till längsgående yttervägg?
Byggmaterial & Byggteknik