Hej!
Vi har en WC i övre badrum där vi är osäkra på om anslutningen stämmer överens med Säker Vattens branschregler, se bifogad bild 1. Stående röret som syns i bild är ett luftningsrör som går upp till taket.
Ser detta korrekt ut eller borde istället luftningsröret gå liggande längs med hela väggen, med toalettstolen stående framför det röret och dess anslutning gå liggande in, se bifogad bild 2?
Vi tänker särskilt på Säker Vatten 2021:2, 4.4.1.b och 4.4.2.i.
Vi har ont om utrymme i badrummet och föredrar nuvarande bild 1’s dragning om det är enligt reglerna.

• Ventilation pipe installation in a bathroom with standing pipes against a wooden wall, showing connections and fittings, querying compliance with Säker Vattens rules.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning som visar ett luftningsrör som står rakt upp från en WC-anslutning; diskuteras i förhållande till Säker Vatten-regler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Helt enl reglerna däremot undrar jag varför de inte har använd en wc böj utan istället massa 45or. Fortfarande ok enligt reglerna men de behöver en annan muff för att ansluta toan till 110-röret.

• Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Helt enl reglerna däremot undrar jag varför de inte har använd en wc böj utan istället massa 45or. Fortfarande ok enligt reglerna men de behöver en annan muff för att ansluta toan till 110-röret.
Stort tack! Vilken muff borde användas och varför är nuvarande ett problem?

flera 45 gradersböjar innebär fler skarvar och potentiellt ökar risken för stopp eller försämrat flöde tänker jag. en WC-böj är i alla fall optimerad för att skapa bra flöde

någon mer kunnig på området kan kanske förklara för mig varför man inte kan ha ett förgreningsrör som går under wc och sedan 45 grader rör som skarvas i luftningsröret 45 grader? röret går då raka vägen via wc till luftning, vilket innebär att det tar upp mindre plats och minimal risk att avloppsvatten plaskar upp i luftningsröret, väl?

U
S som_swahn skrev:
flera 45 gradersböjar innebär fler skarvar och potentiellt ökar risken för stopp eller försämrat flöde tänker jag. en WC-böj är i alla fall optimerad för att skapa bra flöde

någon mer kunnig på området kan kanske förklara för mig varför man inte kan ha ett förgreningsrör som går under wc och sedan 45 grader rör som skarvas i luftningsröret 45 grader? röret går då raka vägen via wc till luftning, vilket innebär att det tar upp mindre plats och minimal risk att avloppsvatten plaskar upp i luftningsröret, väl?
Så länge man smörjer rören ordentligt vid montering och det inte blir stopp som leder till högre tryck i rören kommer inte en skarv läcka. Ytters ovanligt.

Dragningen ser bra ut på bilderna. Bara att jag personligen hade satt en wc-böj istället. Men det kommer bli lika bra ändå i slutändan.

Så länge man smörjer rören ordentligt vid montering och det inte blir stopp som leder till högre tryck i rören kommer inte en skarv läcka. Ytters ovanligt.

Dragningen ser bra ut på bilderna. Bara att jag personligen hade satt en wc-böj istället. Men det kommer bli lika bra ändå i slutändan.
Tack! Vilken muff borde en byta till (och varför)?

U
Just nu behöver du inte byta muff/manschett för det sitter ingen där.
Sån här på wc-rör ända
[länk]
Men på 110 rör
[länk]
Ah, då förstår jag, stort tack!

S som_swahn skrev:

OM det får plats… så vill man inte spola rakt ner i ett T. Då kommer det difinitivt att skvalpa bort mot luftningsröret och vara en grund för riskerat stop.

Som det är nu så skulle man kunna tänka att suget som blir hjälper till att dra med sig det som ev hamnat i luftningen.

Håller med om att det inte är optimalt. men är nog bäst så här utifrån förutsättningarna.

Det jag hade kunnat tänka mig hade varit en förminskning till 70 precis efter delningen. då får man en kant där det inte kan sticka längre upp.

Men jag vet inte om reglerna säger att det måste vara 110 hela vägen?

Dr Benz Dr Benz skrev:
OM det får plats… så vill man inte spola rakt ner i ett T. Då kommer det difinitivt att skvalpa bort mot luftningsröret och vara en grund för riskerat stop.

Som det är nu så skulle man kunna tänka att suget som blir hjälper till att dra med sig det som ev hamnat i luftningen.

Håller med om att det inte är optimalt. men är nog bäst så här utifrån förutsättningarna.

Det jag hade kunnat tänka mig hade varit en förminskning till 70 precis efter delningen. då får man en kant där det inte kan sticka längre upp.

Men jag vet inte om reglerna säger att det måste vara 110 hela vägen?
Tack! Ja, att det exempelvis skulle fastna papper i klykan ser vi som en risk, men vi har svårt att bedöma hur stor risken är att det blir ett problem.

D dan-radhus skrev:
Tack! Ja, att det exempelvis skulle fastna papper i klykan ser vi som en risk, men vi har svårt att bedöma hur stor risken är att det blir ett problem.
Kan tyvärr inte heller göra det men jag har en förmåga att övertänka saker så jag tror faktiskt inte att det blir något problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.