1 104 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Renovera gästtoalett / wc billigt men korrekt
Hej,
Jag planerar en mindre renovering av en gästtoalett (endast WC och handfat, ingen dusch) och försöker förstå vad som gäller.
Enligt Måleribranschens Våtrumskontroll (MVK) är det inte tillåtet att måla på våtrumstapet. Samtidigt verkar många fundera på om man kan göra det ändå för att fräscha upp ytorna, men frågan är vad som faktiskt är godkänt enligt branschregler och försäkringsbolag.
Därför undrar jag:
Jag planerar en mindre renovering av en gästtoalett (endast WC och handfat, ingen dusch) och försöker förstå vad som gäller.
Enligt Måleribranschens Våtrumskontroll (MVK) är det inte tillåtet att måla på våtrumstapet. Samtidigt verkar många fundera på om man kan göra det ändå för att fräscha upp ytorna, men frågan är vad som faktiskt är godkänt enligt branschregler och försäkringsbolag.
Därför undrar jag:
- Finns det någon färg som är tillåten i en gästtoalett med våtrumstapet?
- Är microcement ett alternativ som accepteras?
- Vilka andra lösningar finns som är både billiga och godkända utan att man behöver göra en full (dyr) renovering med nytt tätskikt av wc?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 217 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 217 inlägg
Om du inte följer dagens branschregler gällande tätskikt så kommer försäkringsbolaget fortfarande anse att toaletten är orenoverad och har samma ålder som idag, dvs. med höga åldersavdrag. Om du accepterar det så får du göra precis vad du vill, måla med våtrumsfärg eller annan färg, använda mikrocement etc.
Om jag minns rätt ska golvet ha tätskikt med uppvik ca 10 cm på vägg. För väggarna finns inget krav på tätskikt.A Adde777 skrev:Hej,
Därför undrar jag:
Har någon här erfarenhet av att renovera en gästtoalett på ett sätt som blivit godkänt av försäkringsbolag och branschorganisationer?
- Finns det någon färg som är tillåten i en gästtoalett med våtrumstapet?
- Är microcement ett alternativ som accepteras?
- Vilka andra lösningar finns som är både billiga och godkända utan att man behöver göra en full (dyr) renovering med nytt tätskikt av wc?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Precis som BirgitS skriver kan du göra lite som du vill då det ändå är gammalt och det finns inga regler för vad man har på väggarna när det enbart är en toalett.
Däremot är det fuktskydd på golvet med 5cm uppvik mot väggarna och 20mm vid tröskeln som gäller om man gör vid det och vill att försäkringen ska täcka vid eventuell skada.
Däremot är det fuktskydd på golvet med 5cm uppvik mot väggarna och 20mm vid tröskeln som gäller om man gör vid det och vill att försäkringen ska täcka vid eventuell skada.
Enligt https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...-vad-raknas-som-vatrum-enligt-branschreglerna
är det bara golvet du behöver fundera på i ett sådant utrymme. Golv och golvvinkel skall vara skyddade, väggarna har inga speciella krav.
/Höghus
är det bara golvet du behöver fundera på i ett sådant utrymme. Golv och golvvinkel skall vara skyddade, väggarna har inga speciella krav.
/Höghus
Tack för svar. Vet du om eventuella skador till följd av exempelvis toaletten eller handfatet läcker, skulle påverkas av att måla eller använda microcement på gästtoaletten?BirgitS skrev:
Om du inte följer dagens branschregler gällande tätskikt så kommer försäkringsbolaget fortfarande anse att toaletten är orenoverad och har samma ålder som idag, dvs. med höga åldersavdrag. Om du accepterar det så får du göra precis vad du vill, måla med våtrumsfärg eller annan färg, använda mikrocement etc.
Klicka här för att svara