Heij83
nanowire nanowire skrev:
Jo, men att små flisor flyger när en spikar ska en nog alltid förutsätta, gäller stålbandad också. Och vanlig hammare. Och därför ha glasögon :cool:
Jag kör med rullbandad spik och har inte haft en enda incident med flisor som flyger på alla tusentals spik jag skjutit än. Men glasögon är aldrig fel.
 
nanowire nanowire skrev:
Utom den som tyvärr inte lossar :p
Jag har spikat fasad så, nästa gång blir det rundbandad istället (y)
Tycker de har släppt bra, använder mig av Essvespik till 99%. :thinking:
 
Jag är också intresserad av att köpa min första spikpistol. Ska snickra ihop en stomme snart - vilken skulle ni rekommendera för första?

Jag har en kompressor från Jula sen tidigare om luft är bäst?
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Tycker de har släppt bra, använder mig av Essvespik till 99%. :thinking:
Jag minns tyvärr inte, drygt tio år sedan jag gjorde den fasaden :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag minns tyvärr inte, drygt tio år sedan jag gjorde den fasaden :)
Snart dags igen då ;)
Närå...
 
FredrikR FredrikR skrev:
Snart dags igen då ;)
Närå...
Den sommarstugan är visserligen såld sedan länge men bättre än så hoppas jag det håller :p
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Vet ni något om denna picka?

Spikpistol Luna FN2190
 
För ca 2500:- fick jag en ok kompressor (Stanley Fatmax), Probuilder 50-90 34°, en Probuilder dyckertpistol och 20 meter slang på Hornbach. Det var typ 3 år sedan, så kanske lite dyrare nu. De prylarna har fungerat suveränt trots noll tidigare erfarenhet av spikpistoler eller kompressorer.
Vad gäller dubbelskott så har jag noterat att I min uppsättning handlar till 99 % om att användaren inte fått in knycken utan helt enkelt gör fel.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Tack alla för svaren. Måste nog säga att det lutar åt en Dewalt batteridriven till slut.

Men har en fråga gällande spiken. Det står ju med D-huvud eller Ringspik.........antar att D-huvud då har en förhöjning på själva huvudet, eller är ser skallen ut som ett D?

Ringspiken är det vanligt runt huvud på den som en vanlig spik?
 
Skallen ser ut som ett D för att spikarna ska kunna ligga tätt utan att överlappa varandra i bandet. Bandet ser alltså ut såhär uppifrån:
DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
34-gradersspik med runt huvud har huvudet placerat excentriskt. :)
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Då kommer jag med mina frågor igen. Var köper ni era spikar, som är något att ha?

Duger typ Byggmax grejer osv, eller behöver man söka sig till kvalitet även när det gäller spikpistoler (tänker om de är mindre känsliga än om man skall spika i en spik själv, och griper de tag ordentligt utan att släppa efter ett tag?)?
 
Heij83
N Nygge72 skrev:
Då kommer jag med mina frågor igen. Var köper ni era spikar, som är något att ha?

Duger typ Byggmax grejer osv, eller behöver man söka sig till kvalitet även när det gäller spikpistoler (tänker om de är mindre känsliga än om man skall spika i en spik själv, och griper de tag ordentligt utan att släppa efter ett tag?)?
Jag har köpt på Proffsprodukter.se och fått riktigt bra spik till sjyst pris.
Tror det var Gunnebo
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Då kommer jag med mina frågor igen. Var köper ni era spikar, som är något att ha?

Duger typ Byggmax grejer osv, eller behöver man söka sig till kvalitet även när det gäller spikpistoler (tänker om de är mindre känsliga än om man skall spika i en spik själv, och griper de tag ordentligt utan att släppa efter ett tag?)?
Använt mest Essve och Gunnebo, båda köpta på AB Karl Hedin.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Då kommer jag med mina frågor igen. Var köper ni era spikar, som är något att ha?

Duger typ Byggmax grejer osv, eller behöver man söka sig till kvalitet även när det gäller spikpistoler (tänker om de är mindre känsliga än om man skall spika i en spik själv, och griper de tag ordentligt utan att släppa efter ett tag?)?
Jag har kört allt från Gunnebo, Byggmax och Biltema. Allt fungerar ingen större skillnad. Biltema som har plast som håller ihop spikarna är inte smidigt på fasad/synligt då det blir kvar av det under spiken i vissa fall, "måste" rensas bort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.