40 266 läst ·
96 svar
40k läst
96 svar
Spikpistol - Tips vilka ni använder
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Jag kör med rullbandad spik och har inte haft en enda incident med flisor som flyger på alla tusentals spik jag skjutit än. Men glasögon är aldrig fel.nanowire skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
För ca 2500:- fick jag en ok kompressor (Stanley Fatmax), Probuilder 50-90 34°, en Probuilder dyckertpistol och 20 meter slang på Hornbach. Det var typ 3 år sedan, så kanske lite dyrare nu. De prylarna har fungerat suveränt trots noll tidigare erfarenhet av spikpistoler eller kompressorer.
Vad gäller dubbelskott så har jag noterat att I min uppsättning handlar till 99 % om att användaren inte fått in knycken utan helt enkelt gör fel.
Vad gäller dubbelskott så har jag noterat att I min uppsättning handlar till 99 % om att användaren inte fått in knycken utan helt enkelt gör fel.
Tack alla för svaren. Måste nog säga att det lutar åt en Dewalt batteridriven till slut.
Men har en fråga gällande spiken. Det står ju med D-huvud eller Ringspik.........antar att D-huvud då har en förhöjning på själva huvudet, eller är ser skallen ut som ett D?
Ringspiken är det vanligt runt huvud på den som en vanlig spik?
Men har en fråga gällande spiken. Det står ju med D-huvud eller Ringspik.........antar att D-huvud då har en förhöjning på själva huvudet, eller är ser skallen ut som ett D?
Ringspiken är det vanligt runt huvud på den som en vanlig spik?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 215 inlägg
Skallen ser ut som ett D för att spikarna ska kunna ligga tätt utan att överlappa varandra i bandet. Bandet ser alltså ut såhär uppifrån:
DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Då kommer jag med mina frågor igen. Var köper ni era spikar, som är något att ha?
Duger typ Byggmax grejer osv, eller behöver man söka sig till kvalitet även när det gäller spikpistoler (tänker om de är mindre känsliga än om man skall spika i en spik själv, och griper de tag ordentligt utan att släppa efter ett tag?)?
Duger typ Byggmax grejer osv, eller behöver man söka sig till kvalitet även när det gäller spikpistoler (tänker om de är mindre känsliga än om man skall spika i en spik själv, och griper de tag ordentligt utan att släppa efter ett tag?)?
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Jag har köpt på Proffsprodukter.se och fått riktigt bra spik till sjyst pris.N Nygge72 skrev:Då kommer jag med mina frågor igen. Var köper ni era spikar, som är något att ha?
Tror det var Gunnebo
Använt mest Essve och Gunnebo, båda köpta på AB Karl Hedin.N Nygge72 skrev:Då kommer jag med mina frågor igen. Var köper ni era spikar, som är något att ha?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Jag har kört allt från Gunnebo, Byggmax och Biltema. Allt fungerar ingen större skillnad. Biltema som har plast som håller ihop spikarna är inte smidigt på fasad/synligt då det blir kvar av det under spiken i vissa fall, "måste" rensas bortN Nygge72 skrev:Då kommer jag med mina frågor igen. Var köper ni era spikar, som är något att ha?