40 259 läst ·
96 svar
40k läst
96 svar
Spikpistol - Tips vilka ni använder
Men vanlig 90mm spik i lätta lägen, bara rakt in så funkar den bra alltså? Har kikat på denna och beställer man den dessutom på Ebay från England så landar den 2000kr billigare än i Sverige.....galetA Autodidak1 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Med Dewalt 18 V brukar jag ställa in djupet efter den mjukaste panelen/reglarna. Då får man justera en del spikar med hammaren efteråt men 80-90% blir rätt och i princip aldrig för djupt.richardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Fast hur vet du var det är mjukast?A Autodidak1 skrev:
Jag bygger ju bara åt mig själv, så nästa problem skulle vara att träffa på laserlinjen med spikpistolen
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det fungerar utmärkt i praktiken, har spikat 3-4 husfasader men många tusen spikar på det sättet. Börjar testa med en panelbit med glesa årsringar på en spikregel som har täta årsringar, kör ett 10-tal spikar och justerar i det lagom. Blir en bra grundinställning som kan justeras efter behov. Resultatet blir mycket få djupa spikar.richardtenggren skrev:
Djupinställningen fungerar mycket bättre på batterimaskin än tryckluft, är det med batteri du kört? Tryckluft blir inte så bra...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Rakt på fungerar bra, men det är inte samma kraft som tryckluft eller gas men räcker nästan alltid. I hårt eller kvistigt trä kan man få ta fram hammaren ibland.N Nygge72 skrev:
När funkar inte Dewalten menar du?A Autodidak1 skrev:
Är luftpistolen mindre så du kommer åt bättre?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Fördelen med en gas är ju att den är bra mycket lättare än en batteri dito. Jag har gått från en hitachi batteri/gas till en luftdriven luna men kommer köpa även en batteri hikoki inom kort
. Har du inte batterier och 18v maskiner i någon serie och deasutom tänkt nyttja den sällan så hade jag kört på en luft...
0,6kg skiljer det mellan min gamla gasHitachi och nya batteriHikoki.T trojlee skrev:Fördelen med en gas är ju att den är bra mycket lättare än en batteri dito. Jag har gått från en hitachi batteri/gas till en luftdriven luna men kommer köpa även en batteri hikoki inom kort. Har du inte batterier och 18v maskiner i någon serie och deasutom tänkt nyttja den sällan så hade jag kört på en luft...
Inte enormt men spikar man hela dagarna så frestar det nog på.
Upplever att batterivarianten har mindre rekyl än gasditon?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Kan tänka mig det, jag testade aldrig när jag satt all vår 2700 m panel. Jag satt ju laser för varje spikrad också, men skillnad om man gör det professionellt.A Autodidak1 skrev:Det fungerar utmärkt i praktiken, har spikat 3-4 husfasader men många tusen spikar på det sättet. Börjar testa med en panelbit med glesa årsringar på en spikregel som har täta årsringar, kör ett 10-tal spikar och justerar i det lagom. Blir en bra grundinställning som kan justeras efter behov. Resultatet blir mycket få djupa spikar.
Djupinställningen fungerar mycket bättre på batterimaskin än tryckluft, är det med batteri du kört? Tryckluft blir inte så bra...
Jag kör gas
Nu har jag bara en stomspikare, men då den kan jag ställa in slagdjupet på maskinen, utöver att reglera trycket ut från kompressorn. Vet inte hur det är på billigare maskiner som ex. Biltema?Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Jag kan för lite om saken för att egentligen svara på den frågan, men tänker mig att ett problem är att spiken fortsätter in i underlaget av egen kraft även efter att maskinen slutat trycka på, vilket gör att man ibland spikar för djupt. Så det faktiska spikdjupet kan nog variera även om man kan ändra hur djupt stiftet går.
Kanske kan man ställa in slagdjupet på maskinen även på enklare luftmodeller (jag vet inte ens vad jag har för märke), men jag brukar som sagt göra det med kompressortrycket.
Kanske kan man ställa in slagdjupet på maskinen även på enklare luftmodeller (jag vet inte ens vad jag har för märke), men jag brukar som sagt göra det med kompressortrycket.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Gasen är smidig. Jag köpte min första batterimaskin enbart för att spika panel på ett husbygge då det är enkelt att få djupet att fungera, men sen upptäckte jag att den fungerar till allt. Största nackdelen är vikten (jämfört med gas), batteriet räcker längerichardtenggren skrev: