A Autodidak1 skrev:
Jag kör nästan till 100% med Dewalt spikpistol 18V (har 2 st). Dom gånger jag använder tryckluftspicka är vid stomspikning med 90 mm spik i krångliga lägen.

Har även 18V dyckert pistol, även där får kompressorn vila nu för tiden.
Men vanlig 90mm spik i lätta lägen, bara rakt in så funkar den bra alltså? Har kikat på denna och beställer man den dessutom på Ebay från England så landar den 2000kr billigare än i Sverige.....galet
 
  • Gilla
wikens
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du kan ställa djupet hjälpligt genom att justera utsticket på nosen, men då hårdheten på trä varierar ”stort” så är det svårt att undvika att spiken ibland går för djupt eller grunt. Är väl mest ett estetiskt problem, därför handstpikade jag panelen.
Med Dewalt 18 V brukar jag ställa in djupet efter den mjukaste panelen/reglarna. Då får man justera en del spikar med hammaren efteråt men 80-90% blir rätt och i princip aldrig för djupt.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
A Autodidak1 skrev:
Med Dewalt 18 V brukar jag ställa in djupet efter den mjukaste panelen/reglarna. Då får man justera en del spikar med hammaren efteråt men 80-90% blir rätt och i princip aldrig för djupt.
Fast hur vet du var det är mjukast? ;) Jag har kört efter den divisen på en tillfällig del panel vi satt tidigare, men man trodde allt var bra och plötsligt så kom det en mjukare ställe ;)

Jag bygger ju bara åt mig själv, så nästa problem skulle vara att träffa på laserlinjen med spikpistolen ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Fast hur vet du var det är mjukast? ;) Jag har kört efter den divisen på en tillfällig del panel vi satt tidigare, men man trodde allt var bra och plötsligt så kom det en mjukare ställe ;)

Jag bygger ju bara åt mig själv, så nästa problem skulle vara att träffa på laserlinjen med spikpistolen ;)
Det fungerar utmärkt i praktiken, har spikat 3-4 husfasader men många tusen spikar på det sättet. Börjar testa med en panelbit med glesa årsringar på en spikregel som har täta årsringar, kör ett 10-tal spikar och justerar i det lagom. Blir en bra grundinställning som kan justeras efter behov. Resultatet blir mycket få djupa spikar.

Djupinställningen fungerar mycket bättre på batterimaskin än tryckluft, är det med batteri du kört? Tryckluft blir inte så bra...
 
N Nygge72 skrev:
Men vanlig 90mm spik i lätta lägen, bara rakt in så funkar den bra alltså? Har kikat på denna och beställer man den dessutom på Ebay från England så landar den 2000kr billigare än i Sverige.....galet
Rakt på fungerar bra, men det är inte samma kraft som tryckluft eller gas men räcker nästan alltid. I hårt eller kvistigt trä kan man få ta fram hammaren ibland.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Jag kör nästan till 100% med Dewalt spikpistol 18V (har 2 st). Dom gånger jag använder tryckluftspicka är vid stomspikning med 90 mm spik i krångliga lägen.

Har även 18V dyckert pistol, även där får kompressorn vila nu för tiden.
När funkar inte Dewalten menar du?
Är luftpistolen mindre så du kommer åt bättre?
 
FredrikR FredrikR skrev:
När funkar inte Dewalten menar du?
Är luftpistolen mindre så du kommer åt bättre?
Det fungerar bättre med tryckluft om man skråspikar stomme i trånga utrymmen. Men det var länge sedan jag använde tryckluft.
 
Fördelen med en gas är ju att den är bra mycket lättare än en batteri dito. Jag har gått från en hitachi batteri/gas till en luftdriven luna men kommer köpa även en batteri hikoki inom kort:rofl:. Har du inte batterier och 18v maskiner i någon serie och deasutom tänkt nyttja den sällan så hade jag kört på en luft...
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Det fungerar bättre med tryckluft om man skråspikar stomme i trånga utrymmen. Men det var länge sedan jag använde tryckluft.
Ok, jag tyckte skråspikning funkade väldigt bra med gas-Hitachin, har inte hunnit prova batteri-Hikokin så mycket ännu. :cool:
 
T trojlee skrev:
Fördelen med en gas är ju att den är bra mycket lättare än en batteri dito. Jag har gått från en hitachi batteri/gas till en luftdriven luna men kommer köpa även en batteri hikoki inom kort:rofl:. Har du inte batterier och 18v maskiner i någon serie och deasutom tänkt nyttja den sällan så hade jag kört på en luft...
0,6kg skiljer det mellan min gamla gasHitachi och nya batteriHikoki.
Inte enormt men spikar man hela dagarna så frestar det nog på.

Upplever att batterivarianten har mindre rekyl än gasditon?
 
  • Gilla
Nygge72 och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ok, jag tyckte skråspikning funkade väldigt bra med gas-Hitachin, har inte hunnit prova batteri-Hikokin så mycket ännu. :cool:
Gas är kraftfullare än batteri, men det fungerar med skråspikning med batterimaskinen också så luften vilar i princip alltid.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren
A Autodidak1 skrev:
Det fungerar utmärkt i praktiken, har spikat 3-4 husfasader men många tusen spikar på det sättet. Börjar testa med en panelbit med glesa årsringar på en spikregel som har täta årsringar, kör ett 10-tal spikar och justerar i det lagom. Blir en bra grundinställning som kan justeras efter behov. Resultatet blir mycket få djupa spikar.

Djupinställningen fungerar mycket bättre på batterimaskin än tryckluft, är det med batteri du kört? Tryckluft blir inte så bra...
Kan tänka mig det, jag testade aldrig när jag satt all vår 2700 m panel. Jag satt ju laser för varje spikrad också, men skillnad om man gör det professionellt.

Jag kör gas :)
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
På en luftdriven maskin kan man ställa in kraften genom att justera trycket som kompressorn släpper ifrån sig. Det tycker jag funkar ok för mig som amatör. Gissar att motsvarande möjlighet att ställa in slagkraften finns även på mer tekniskt avancerade maskiner som batteripickor.
Nu har jag bara en stomspikare, men då den kan jag ställa in slagdjupet på maskinen, utöver att reglera trycket ut från kompressorn. Vet inte hur det är på billigare maskiner som ex. Biltema?
 
Jag kan för lite om saken för att egentligen svara på den frågan, men tänker mig att ett problem är att spiken fortsätter in i underlaget av egen kraft även efter att maskinen slutat trycka på, vilket gör att man ibland spikar för djupt. Så det faktiska spikdjupet kan nog variera även om man kan ändra hur djupt stiftet går.

Kanske kan man ställa in slagdjupet på maskinen även på enklare luftmodeller (jag vet inte ens vad jag har för märke), men jag brukar som sagt göra det med kompressortrycket.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kan tänka mig det, jag testade aldrig när jag satt all vår 2700 m panel. Jag satt ju laser för varje spikrad också, men skillnad om man gör det professionellt.

Jag kör gas :)
Gasen är smidig. Jag köpte min första batterimaskin enbart för att spika panel på ett husbygge då det är enkelt att få djupet att fungera, men sen upptäckte jag att den fungerar till allt. Största nackdelen är vikten (jämfört med gas), batteriet räcker länge
 
  • Gilla
Espen64 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.