Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag kan för lite om saken för att egentligen svara på den frågan, men tänker mig att ett problem är att spiken fortsätter in i underlaget av egen kraft även efter att maskinen slutat trycka på, vilket gör att man ibland spikar för djupt. Så det faktiska spikdjupet kan nog variera även om man kan ändra hur djupt stiftet går.

Kanske kan man ställa in slagdjupet på maskinen även på enklare luftmodeller (jag vet inte ens vad jag har för märke), men jag brukar som sagt göra det med kompressortrycket.
Det går att ställa djupet även på billigaste Biltema/Jula/osv. Men det är kraften i tryckluften om gör att den inte blir lika exakt som batterimaskinen precis som du är inne på (min upplevelse av det i varje fall, har inte testat alla luftpickor som finns)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Heij83
N Nygge72 skrev:
Ja det verkar vara en 50-90 jag skall ha i alla fall. Antar den går bra att skjuta 45 reglar med.

Finns det ingen risk att de blir för starka så de skjuter in spiken för långt och man ej kan dra ut den igen, eller finns någon typ av funktion som förhindrar det i pickorna?
Man kan justera hur djupt spiken ska gå in, men min erfarenhet är att spikar som skjuts med pistol sitter som berget och är riktigt jobbiga att dra ut.
Själv kör jag med makita AN902 för spik 50-90mm.
Tycker det är en stor fördel att ha rullbandad spik då man inte behöver ladda lika ofta som radbandad. Vad bekommer slangen så har jag inte haft några större problem med den, man vänjer sig. Gäller bara att ha tillräckligt lång slang och en bra kompressor.
Har spikat ihop ett hus med min, hela stommen, råspont, instalationsskikt och gles. Så ett antal 1000 spik har det blivit.

Har testat en pistol för ankarspik, gasdriven, radbandad. Den tyckte jag var hemsk då den sköt iväg små plastbitar som ofta träffa ansiktet med obehagligt hög kraft. Kommer inte ihåg märket bara.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Man kan justera hur djupt spiken ska gå in, men min erfarenhet är att spikar som skjuts med pistol sitter som berget och är riktigt jobbiga att dra ut.
Själv kör jag med makita AN902 för spik 50-90mm.
Tycker det är en stor fördel att ha rullbandad spik då man inte behöver ladda lika ofta som radbandad. Vad bekommer slangen så har jag inte haft några större problem med den, man vänjer sig. Gäller bara att ha tillräckligt lång slang och en bra kompressor.
Har spikat ihop ett hus med min, hela stommen, råspont, instalationsskikt och gles. Så ett antal 1000 spik har det blivit.

Har testat en pistol för ankarspik, gasdriven, radbandad. Den tyckte jag var hemsk då den sköt iväg små plastbitar som ofta träffa ansiktet med obehagligt hög kraft. Kommer inte ihåg märket bara.
Rundbandad har även den fördelen att det finns spik med runt spikhuvud, snyggt på panel(y)

• Gilla
Nygge72 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
B
N Nygge72 skrev:
Hej, funderar på spikpistol. Är vanlig hobbysnickare, som har somarstuga jag snickrar lite på och gör div projekt. Just nu ligger tilläggsisolering som projekt med ny panel. Men ev även bygga nytt i framtiden.

Men det är ju en djungel för en oinvigd, så vill gärna veta vad använder DU för märke? Vad är din erfarenhet av din spikpistol (gärna ett litet omdömme hur den fungerar, tyngd osv)

Hoppas jag får in lite tips här så man får en känsla för de olika märkena. Tack på förhand
köp inte en 21 gradig, det blir plast överallt... panel förborras och spikas för hand.. ;)

• Gilla
Nygge72 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det finns ju till vanlig 34-graders med :)

[länk]
Använt den, nästan bra, men den är inte helrund som denna. Om panelen målas spelar det ingen roll, men annars är det snyggare. Helrund spikrulle för panelmontering, oöppnad och intakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
B Boan skrev:
köp inte en 21 gradig, det blir plast överallt... panel förborras och spikas för hand.. ;)
En handskbeklädd hand och ett drag över spiken så lossnar ev. plast. :cool:(y)

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kan tänka mig det, jag testade aldrig när jag satt all vår 2700 m panel. Jag satt ju laser för varje spikrad också, men skillnad om man gör det professionellt.

Jag kör gas :)
Vad använde du för laser då? :)

richardtenggren
Jag har en GLL 3-80, en grön hade varit att föredra, speciellt på vår röda panel :)

• Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Vad använde du för laser då? :)
Vilken linjelaser som helst, som syns, duger nog för jobbet. :)
Vissa snickare kör med snörslå.

"Likformighet är vackert" fick jag itutat 94-95 på Lv7 i Boden...

• Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Utom den som tyvärr inte lossar :p
Jag har spikat fasad så, nästa gång blir det rundbandad istället (y)

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
B
FredrikR FredrikR skrev:
menar det blir små plastbitar överallt runt där du spikar... inget kul. Hade det varit något nedbrytbart hade det varit en annan sak.

• Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en kvalitetspicka från meec som jag satte panel med i somras. Hade en del dubbelskott i början men kom fram till att det berodde på biltema kompressorn som inte kunde leverera tillräckligt med luft, med en tryckluftskoppling rätt in i tanken så blev den mycket gladare och pangade upp panelen på nolltid utan sprickor.

Har för mig att jag köpte den på rea för ett par år sedan.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...sverktyg/haft-spikpistoler/spikpistol-071016/

21 graders spik är vanligare och billigare. Jag körde med biltemas till bodens byggmax panel.

Ett budgetbygge där jula, biltema och byggmax samverkade i harmoni...

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Heij83
nanowire nanowire skrev:
Utom den som tyvärr inte lossar :p
Jag har spikat fasad så, nästa gång blir det rundbandad istället (y)
dessutom så kan dom små plastbitarba skjutas iväg med en jäkla fart, oftast rakt i ansiktet

Heij83 Heij83 skrev:
dessutom så kan dom små plastbitarba skjutas iväg med en jäkla fart, oftast rakt i ansiktet
Jo, men att små flisor flyger när en spikar ska en nog alltid förutsätta, gäller stålbandad också. Och vanlig hammare. Och därför ha glasögon :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.