40 247 läst ·
96 svar
40k läst
96 svar
Spikpistol - Tips vilka ni använder
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det går att ställa djupet även på billigaste Biltema/Jula/osv. Men det är kraften i tryckluften om gör att den inte blir lika exakt som batterimaskinen precis som du är inne på (min upplevelse av det i varje fall, har inte testat alla luftpickor som finns)Nötegårdsgubben skrev:
Jag kan för lite om saken för att egentligen svara på den frågan, men tänker mig att ett problem är att spiken fortsätter in i underlaget av egen kraft även efter att maskinen slutat trycka på, vilket gör att man ibland spikar för djupt. Så det faktiska spikdjupet kan nog variera även om man kan ändra hur djupt stiftet går.
Kanske kan man ställa in slagdjupet på maskinen även på enklare luftmodeller (jag vet inte ens vad jag har för märke), men jag brukar som sagt göra det med kompressortrycket.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Man kan justera hur djupt spiken ska gå in, men min erfarenhet är att spikar som skjuts med pistol sitter som berget och är riktigt jobbiga att dra ut.N Nygge72 skrev:
Själv kör jag med makita AN902 för spik 50-90mm.
Tycker det är en stor fördel att ha rullbandad spik då man inte behöver ladda lika ofta som radbandad. Vad bekommer slangen så har jag inte haft några större problem med den, man vänjer sig. Gäller bara att ha tillräckligt lång slang och en bra kompressor.
Har spikat ihop ett hus med min, hela stommen, råspont, instalationsskikt och gles. Så ett antal 1000 spik har det blivit.
Har testat en pistol för ankarspik, gasdriven, radbandad. Den tyckte jag var hemsk då den sköt iväg små plastbitar som ofta träffa ansiktet med obehagligt hög kraft. Kommer inte ihåg märket bara.
Produkter som diskuteras: "ankarspik"
Ankarspik
Ankarspik är speciellt designade för infästning av beslag, vilket gör dem till ett utmärkt verktyg för att säkra och förstärka byggkonstruktioner.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Rundbandad har även den fördelen att det finns spik med runt spikhuvud, snyggt på panelHeij83 skrev:
Man kan justera hur djupt spiken ska gå in, men min erfarenhet är att spikar som skjuts med pistol sitter som berget och är riktigt jobbiga att dra ut.
Själv kör jag med makita AN902 för spik 50-90mm.
Tycker det är en stor fördel att ha rullbandad spik då man inte behöver ladda lika ofta som radbandad. Vad bekommer slangen så har jag inte haft några större problem med den, man vänjer sig. Gäller bara att ha tillräckligt lång slang och en bra kompressor.
Har spikat ihop ett hus med min, hela stommen, råspont, instalationsskikt och gles. Så ett antal 1000 spik har det blivit.
Har testat en pistol för ankarspik, gasdriven, radbandad. Den tyckte jag var hemsk då den sköt iväg små plastbitar som ofta träffa ansiktet med obehagligt hög kraft. Kommer inte ihåg märket bara.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det finns ju till vanlig 34-graders medA Autodidak1 skrev:
https://www.verktygshandlarn.se/product/panelspik-34-hel-skalle-aerfast
köp inte en 21 gradig, det blir plast överallt... panel förborras och spikas för hand..N Nygge72 skrev:Hej, funderar på spikpistol. Är vanlig hobbysnickare, som har somarstuga jag snickrar lite på och gör div projekt. Just nu ligger tilläggsisolering som projekt med ny panel. Men ev även bygga nytt i framtiden.
Men det är ju en djungel för en oinvigd, så vill gärna veta vad använder DU för märke? Vad är din erfarenhet av din spikpistol (gärna ett litet omdömme hur den fungerar, tyngd osv)
Hoppas jag får in lite tips här så man får en känsla för de olika märkena. Tack på förhand
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Jag har en kvalitetspicka från meec som jag satte panel med i somras. Hade en del dubbelskott i början men kom fram till att det berodde på biltema kompressorn som inte kunde leverera tillräckligt med luft, med en tryckluftskoppling rätt in i tanken så blev den mycket gladare och pangade upp panelen på nolltid utan sprickor.
Har för mig att jag köpte den på rea för ett par år sedan.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...sverktyg/haft-spikpistoler/spikpistol-071016/
21 graders spik är vanligare och billigare. Jag körde med biltemas till bodens byggmax panel.
Ett budgetbygge där jula, biltema och byggmax samverkade i harmoni...
Har för mig att jag köpte den på rea för ett par år sedan.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...sverktyg/haft-spikpistoler/spikpistol-071016/
21 graders spik är vanligare och billigare. Jag körde med biltemas till bodens byggmax panel.
Ett budgetbygge där jula, biltema och byggmax samverkade i harmoni...
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg