Hej
Har en Ryobi R16GN18 och undrar om det finns rakbandad spik 1,6 mm x 63 mm som funkar utomhus.

K
Vad i hela friden ska du spika som behöver 63mm längd men så klen som 1,6mm

Ja finns rostfri

B basseman skrev:
Ja finns rostfrT
Tänker att det räcker med galvat, men allt jag hittar står för inomhusbruk

V V60D4 skrev:
Tänker att det räcker med galvat, men allt jag hittar står för inomhusbruk
Varmförsinkat har jag aldrig sett i så klena dimensioner.Tror helt enkelt det skulle bli för tjock och grov ytbeläggning. De flesta har istället en tunn elförzinkning, precis som skruv och spik för inomhusbruk, som ger ett visst skydd som är bättre än inget.
Så rostfritt stål är nog ditt enda alternativ om det är viktigt.

M Minimalist skrev:
Passar dessa?
[länk]
Ja, dom passar trådskaparens pistol.

• Gilla
V60D4
  • Laddar…
Tack för svar.
Hitta dom lite billigare på ett annat ställe, 260 kr med frakt så beställde ett paket.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Den spikpistol du har är en dyckertpistol och där finns bara elgalvat eller rostfritt att tillgå. Dyckert är slät och har inga vidare utdragsvärden, vad ska du spika utomhus med denna dimension? (Rostfritt används oftast i bastumiljö, dvs inomhus utan belastning men utsatt läge)
Ser nu att makita har dessa i varmgalvat, jag skulle ändå vara lite försiktig med att använda dessa utomhus då processen att slå skallarna sker efter galvanisering och bandning, dvs man använder en galvad tråd som limmas ihop i band sen klipps och deformeras för skalle. Då får man rätt dåligt skydd på huvuddel och spets.

Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Den spikpistol du har är en dyckertpistol och där finns bara elgalvat eller rostfritt att tillgå. Dyckert är slät och har inga vidare utdragsvärden, vad ska du spika utomhus med denna dimension? (Rostfritt används oftast i bastumiljö, dvs inomhus utan belastning men utsatt läge)
Ser nu att makita har dessa i varmgalvat, jag skulle ändå vara lite försiktig med att använda dessa utomhus då processen att slå skallarna sker efter galvanisering och bandning, dvs man använder en galvad tråd som limmas ihop i band sen klipps och deformeras för skalle. Då får man rätt dåligt skydd på huvuddel och spets.
Är de verkligen limmade och inte nästan isärstansade? Om det senare så är de även utan skydd på sidorna. Har du länk till de varmförsinkade, trodde inte det fanns? :)

K
M Minimalist skrev:
Passar dessa?
[länk]
Står bara galvat så behöver inte för den sakens skull vara varmfözinkat. Kan va elförzinkat för inomhusbruk också

K
V V60D4 skrev:
Tack för svar.
Hitta dom lite billigare på ett annat ställe, 260 kr med frakt så beställde ett paket.
Länk till varmgalvat?

nanowire nanowire skrev:
Är de verkligen limmade och inte nästan isärstansade? Om det senare så är de även utan skydd på sidorna. Har du länk till de varmförsinkade, trodde inte det fanns? :)
Det finns den varianten också, beror lite på vilken storlek. Men de flesta är limmade ståltrådar, har besökt flera tillverkare i Asien. Samma sätt tillverkas klammer, där viks tråd-sheetsen istället för att bankas till i ena änden.
Man kan ofta se på dyckert lite rillor under huvudet, dessa är märken från när de kläms fast innan huvudformningen.
Länken i inlägg 6 hänvisar till en som enligt produktinfo hos handlare är varmgalvad, sen vet jag inte om det stämmer men det finns spiktillverkare som galvar trådrullen och sen bankar spik av den. Rostskyddet är sisådär eftersom det skadas och självläker.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
K
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Det finns den varianten också, beror lite på vilken storlek. Men de flesta är limmade ståltrådar, har besökt flera tillverkare i Asien. Samma sätt tillverkas klammer, där viks tråd-sheetsen istället för att bankas till i ena änden.
Man kan ofta se på dyckert lite rillor under huvudet, dessa är märken från när de kläms fast innan huvudformningen.
Länken i inlägg 6 hänvisar till en som enligt produktinfo hos handlare är varmgalvad, sen vet jag inte om det stämmer men det finns spiktillverkare som galvar trådrullen och sen bankar spik av den. Rostskyddet är sisådär eftersom det skadas och självläker.
Vart på den länken står det att den är varmgalvanizerad?

K kniv skrev:
Vart på den länken står det att den är varmgalvanizerad?
Ingenstans. Men på samma produkt på verktygsboden står det att de är varmgalvade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.