P
Hej!

Jag sitter och tittar på vilken spikpistol man ska ha när man sätter upp råspont på taket när jag ska bygga ett fritidshus. Hur stor spik behöver man tro? Ska man ha el eller luft? Vill köpa en så billig som möjligt men ändå ens som kommer fungera tills huset är klart gärna. :)

Sedan kommer jag sätta träpanel inomhus också - gissar att det inte är samma storlek på pistol då? Så vilken bör man ha där? En dyckertpistol istället?

En som tar 70mm vanlig spik är lämplig till råsponten. Till pappen behöver du en för papp-spik och som du själv är inne på, till panel och lister, en dyckertpicka.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
R Robert-san01 skrev:
En som tar 70mm vanlig spik är lämplig till råsponten. Till pappen behöver du en för papp-spik och som du själv är inne på, till panel och lister, en dyckertpicka.
Stort tack för svar! En till takpapp hade jag inte ens tänkt på så TACK för de. :) Då behöver jag 3st totalt alltså?

MrZero skrev:
Stort tack för svar! En till takpapp hade jag inte ens tänkt på så TACK för de. :) Då behöver jag 3st totalt alltså?
Ja, typ. Papp-picka skulle jag hyra om du inte tänkt lägga tak under flera månader.

P
Nu har jag åkt runt och tittat i lite olika butiker + tittat på nätet. Svårt att bestämma mig om det är bäst att ha batteridrivna eller luft? Tackpapp-pistol finns det bara luft verkar det som - funderar på julas billiga istället för att hyra då det verkar löna sig - om den håller dvs. Men har nära till jula från fritidshuset också så blir det problem så är det nära tänker jag.

Men hur bra kompressor behöver man för att driva spikpistol utan problem? Verkar ju inte gå att lita på att bara titta på hur mycket luft den ska förbruka och hur mycket kompressorn ska leverera? :)

Rickard.
Skit i papp-pickan och så kör du underlagsduk och stifthammare istället. Dold infästning är verkligen en "no brainer" när det gäller underlag.

Är man snabb med ströläkten eller annat vindskydd kan man även stifta underlagspapp dolt.

Redigerat:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.