Skall lägga nytt innertak nu och tänkte att då passar det att köpa en spikpistol men då jag inte haft en sådan tidigare så undrar jag vad som rekommenderas.

Är det värt att köpa en som går på batterier (har Makita sen tidigare) eller skall man köpa en kompressor och en som drivs av den?

Köpte hus för typ ett år sedan så jag hoppas att den kommer att komma till användning fler gånger.

hade tänkt mig nått i stil med https://www.moelven.com/se/se/tra-inomhus/innerpanel/trend-klassisk/ och de rekommenderar spiklängd på 50mm.

Så vad rekommenderar ni att jag köper/håller utkik på nu under backfriday reorna.

Väl mött!
Sebastian

S sjalin skrev:
Skall lägga nytt innertak nu och tänkte att då passar det att köpa en spikpistol men då jag inte haft en sådan tidigare så undrar jag vad som rekommenderas.

Är det värt att köpa en som går på batterier (har Makita sen tidigare) eller skall man köpa en kompressor och en som drivs av den?

Köpte hus för typ ett år sedan så jag hoppas att den kommer att komma till användning fler gånger.

hade tänkt mig nått i stil med [länk] och de rekommenderar spiklängd på 50mm.

Så vad rekommenderar ni att jag köper/håller utkik på nu under backfriday reorna.

Väl mött!
Sebastian
En 15 eller minst 16 gauge dyckertpistol är vad jag skulle säga du bör ha till det där. En sådan går även bra att sätta upp lister och foder med men 18gauge är nog egentligen optimalt för det.

Batteridriven är otroligt mycket smidigare men också rätt mycket dyrare. Har själv en 18 gauge luftdriven picka och en 15 gauge DeWalt 18V batteripistol. Hade önskat att även 18gauge var batteridriven....

Batteridrivet är som sagt sjukt mkt smidigare. Dock så är det ju alltid trevligt att ha en kompressor även till andra uppgifter.

Så är det "bara" ett tak, kanske du kan leva med slangen och sen har du en kompressor stående i garaget.

Instämmer i att slanglöst är trevligt, om möjligt. (y)
Finns förmodligen fina paket annars med pistol och kompressor från tex Senco mfl.

Även om batteridrivet är sjukt smidigt, så finns de två rätt stora negativa sidor - de blir markant tyngre/klumpigare(dock slipper man slang, så +- noll i min värld) och livslängden beror till stor del på batteriplatformen.

En tryckluftsdriven kommer överleva längre p.g.a det, sen är priset allt som oftast billigare.

Bra att ha i åtanke.

Har själv valt att köra tryckluftsdrivet men de beror på stor del att jag använder de i verkstaden som mest, vissa använder jag sällan och likadant där kommer verktygen hålla väldigt mycket längre än batterierna gör.
Har en liten tystgående kompressor och smidig slang när jag sätter lister, men visst - sugen är man ibland på en batteridriven 18g.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.