Är du säker på att den är spikad? Prova skjuta pannan ovanför, uppåt. Man kan vara tvungen att lyfta lite på pannan brevid, och rucka lite på pannan, för att det ska gå.
Om den ändå är spikad, så skulle jag passa mig för att slå sönder den. Det är fruktansvärt svårt att få dit en ny panna, om de är spikade runtomkring. Särskilt då den till vänster ligger under vindskiveplåten.
Ta istället och täta/laga sprickan med taktjära, eller liknande massa. Sprickan är så liten, så det är ingen risk med den typen av lagning.
Om den ändå är spikad, så skulle jag passa mig för att slå sönder den. Det är fruktansvärt svårt att få dit en ny panna, om de är spikade runtomkring. Särskilt då den till vänster ligger under vindskiveplåten.
Ta istället och täta/laga sprickan med taktjära, eller liknande massa. Sprickan är så liten, så det är ingen risk med den typen av lagning.
Japp, när jag lyfte på pannan ovanför så såg jag att den kolumnen är spikad. 🤓 Pannan till höger är ej spikade och lätt att skjuta upp. Pannan under vindskivan kollade jag inte men antagligen är den spikad också? Plåten är rätt lätt att lyfta på men undviker helst att skruva av den.A AG A skrev:Är du säker på att den är spikad? Prova skjuta pannan ovanför, uppåt. Man kan vara tvungen att lyfta lite på pannan brevid, och rucka lite på pannan, för att det ska gå.
Om den ändå är spikad, så skulle jag passa mig för att slå sönder den. Det är fruktansvärt svårt att få dit en ny panna, om de är spikade runtomkring. Särskilt då den till vänster ligger under vindskiveplåten.
Ta istället och täta/laga sprickan med taktjära, eller liknande massa. Sprickan är så liten, så det är ingen risk med den typen av lagning.
Ja, tänkte på det, kanske kan foga med en utefog bara? Men det är inte bara en spricka utan den är helt av, går att dra ut biten. Så en lagning håller kanske inte?
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 212 inlägg
Tryck den uppåt bara. Spiken lär följa med.
Medlem
· västra götaland
· 212 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 212 inlägg
Bytade den idag. Siktade på att ta bort pannan ovanför. Hade skaffat en mini kofot men omöjligt att dra ut spiken med den. Däremot gick det bra att dra ut spiken med hammaren och en polygrip. Sen upp med pannan och byta den spruckna. Inga större konstigheter!
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

