Håller på att brädfodra om mitt hus. Använder 22x170 brädor. Törs man spika/ skruva brädorna på båda sidorna på varje regel? Eller spricker dom då?
Någon som har provat och fått problem?

Petesson
Är det underbrädan du tänker?

Jag sätter två ellert re spik mitt på underbrädan, sedan är det locket eller ribban som håller fast underbrädan.

Protte

• Gilla
Tore Mattsson1
  • Laddar…
Spika botten brädorna glest och låt locken/ läkten låsa fast fasaden, att sätta en spik är betydligt snabbare och riskfriare än att sätta två.

• Gilla
Tore Mattsson1
  • Laddar…
Petesson Petesson skrev:
Är det underbrädan du tänker?
Ja bottenbrädan. Har hört att vissa spikar varannan sida på varannan regel.

Petesson
T Tore Mattsson1 skrev:
Ja bottenbrädan. Har hört att vissa spikar varannan sida på varannan regel.
Jag spikar ca 2-3 60mm spik beroende på längden på brädan sedan spikas locket med 4 tumsspik som låser brädan..
Att spika synligt på en underbräda är inte snyggt fast en del gör det..

• Gilla
Tore Mattsson1
  • Laddar…
Petesson Petesson skrev:
Jag spikar ca 2-3 60mm spik beroende på längden på brädan sedan spikas locket med 4 tumsspik som låser brädan..
Att spika synligt på en underbräda är inte snyggt fast en del gör det..
Tänker detsamma. Inte snyggt med synliga spikar. Säkert inte heller bra för livslängden på brädan. Skulle vilja spika rejält. Vill inte att brädan kupar sig efter några år

Petesson
T Tore Mattsson1 skrev:
Tänker detsamma. Inte snyggt med synliga spikar. Säkert inte heller bra för livslängden på brädan. Skulle vilja spika rejält. Vill inte att brädan kupar sig efter några år
Då spricker den om du spikar för mycket så sätt max tre spik i kanterna som döljs av locket!

• Gilla
Tore Mattsson1
  • Laddar…
Jag spikar alltid underbräderna synligt. Spikar man i kanten under ribban så spjälks träet utanom spiken loss när brädan krymper någon torr försommar. Det har jag sett nästan varenda gång som någon har försökt spika dolt under ribborna.
Sedan spikar jag ribborna med en 4 tums spik mitt i springan mellan bräderna.

• Gilla
Rickard. och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag spikar alltid underbräderna synligt. Spikar man i kanten under ribban så spjälks träet utanom spiken loss när brädan krymper någon torr försommar. Det har jag sett nästan varenda gång som någon har försökt spika dolt under ribborna.
Sedan spikar jag ribborna med en 4 tums spik mitt i springan mellan bräderna.
Kanske därför spika sick sack kan fungera.

• Gilla
Petesson
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det inte fungerar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.