M Minimalist skrev:
Ingenstans. Men på samma produkt på verktygsboden står det att de är varmgalvade.
ja precis! Det var så jag kollade av denna produkt. MEN man ska tänka på att många av butikerna(nät eller fysisk butik) fyller i sådan information själva och då kan det lätt bli fel när någon ska stansa 100-tals produkter. Större kedjor använder ofta Finfo eller andra program som hämtar masterdatan från leverantörens data och då brukar det stämma bra.
Men oavsett så vet jag att vissa gör spik av förgalvad tråd, dessa klarar inte korrossionstester lika bra som när man galvar spikarna efter produktion.

• Gilla
kniv
  • Laddar…
Bra information, tack.
Och eftersom vi pratar detaljer tycker jag det är värt att påpeka att ”varmgalvanisering” inte finns som process, enbart som slarvigt uttryck.
Galvanisering (elförzinkning) betyder en elektrokemisk process där zinkjoner från lösning bildar ett metalliskt ytskikt på ämnet drivet av en externt tillförd elektrisk potential.
Vid varmförzinkning (det som ibland benämns varmgalvanisering) doppas ämnet i smält zinkmetall.

• Gilla
Hubbe73 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.