Spelar skatteverkets typkoder någon roll för ett ev beviljande av bygglov? Eller är det en parameter som saknar betydelse i bygglovsprocessen?
 
Saknar betydelse.
 
Tack för snabbt svar. Så kan man få obebyggd tomtmark omklassad till lantbruksenhet övrig mark så är det alltså klokt att göra det (för att slippa betala en massa fastighetsskatt så länge som den inte bebyggs).
 
Du frågade om bygglovsprocessen och det var det jag svarade på. Vad skatteverket gör och inte gör vet jag lika lite om som vad du gör.
 
Det var bygglovsprocessen som jag var ute efter, Skatteverket har jag pratat med. Var bara rädd att en ev omklassning av typkod av Skatteverket skulle kunna försvåra möjligheterna att få ett ev bygglov i framtiden, men tas ingen hänsyn till typkod i bygglovsprocessen så spelar det ju ingen roll ur den aspekten.
 
I PBL är det centrala vad som är "pågående markanvändning" - inte på papperet, utan i verkligheten. Typkoden är - precis som påpekats - ovidkommande.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.