Jag letar efter en takdusch till badrummet nu när jag ska renovera denna. Min nyvarande duschblandare har dåligt tryck och vill gärna ha en med bra tryck vid bytet.

Är det någon skillnad i hur vattentrycket är i t ex det handhållna munstycket mellan duscharna eller hur ska jag tänka där?
Jag vill såklart betala så lite som möjligt men samtidigt vill jag ju inte ha en skitblandare.

Så är det några som kan tipsa om bra takduschar till vettiga priser mellan 2-5000kr om det finns, eller måste jag högre för att få lite bättre kvalitet? Färg krom eller svart.

Det är inte takduschen som avgör trycket. Det är tyvärr ett vanligt fel, att mam har för dåligt flöde/tryck i rören. Det märks inte i övrigt, men takduschen behöver mycket vatten för att fungera bra. Det beror på att andra duschar använder tryck, och det kan du få även om både trycket och flödet är relativt dåligt.
Men ur en takdusch rinner det bara ur väldigt många hål. Då behövs endera väldigt stort flöde, eller väldigt högt tryck i vattenrören.
Det du kan göra, är att välja en med mindre storlek.

A AG A skrev:
Det är inte takduschen som avgör trycket. Det är tyvärr ett vanligt fel, att mam har för dåligt flöde/tryck i rören. Det märks inte i övrigt, men takduschen behöver mycket vatten för att fungera bra. Det beror på att andra duschar använder tryck, och det kan du få även om både trycket och flödet är relativt dåligt.
Men ur en takdusch rinner det bara ur väldigt många hål. Då behövs endera väldigt stort flöde, eller väldigt högt tryck i vattenrören.
Det du kan göra, är att välja en med mindre storlek.
Jag har dåligt tryck i min nuvarande ”vanliga” blandare med handhållen duschmunstycke just i duschen. Men är det för små rör till blandaren som gör att trycket blir dåligt? Det i handfatet som kommer innan är det bra tryck i.

Jag ska ju ändå göra om rördragning där inne, så går det att felsöka på ett enkelt sätt varför trycket är dåligt i duschen och åtgärda det nu kanske?

Grillen Grillen skrev:
Jag har dåligt tryck i min nuvarande ”vanliga” blandare med handhållen duschmunstycke just i duschen. Men är det för små rör till blandaren som gör att trycket blir dåligt? Det i handfatet som kommer innan är det bra tryck i.

Jag ska ju ändå göra om rördragning där inne, så går det att felsöka på ett enkelt sätt varför trycket är dåligt i duschen och åtgärda det nu kanske?
Sitter väl en strypning i slangen till handduschen.
Skruva loss slangen från blandaren så skulle jag gissa på att du hittar en flödesreducering i den. Den lilla mojängen går fint att peta bort med en skruvmejsel.

Redigerat:
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:

Det kan, som sagt, sitta en strypning. Men det finns flera möjliga orsaker. Dels är nästan alla hyfsat nya duschar snålspolande. Har man då bara "okej" tryck/flöde, så blir det dåligt tryck i duschmunstycket.
Sen är frågan hur gammalt huset/rördragningen är. Om det sitter gamla rör från ca 60-talet är risken stor att de satts igen av rost och skräp. Det kan vara olika dragning mellan handfat och dusch.
Sen sitter det också silar på olika ställen. Skruva på själva tallriken i takduschen, så kan du ta ner den. I infästningen brukar det sitta en sil. Den kan vara full av grus och rostflagor. Ibland sitter den en där duschslangen sitter i blandaren. Ibland mellan slangen och duschmunstycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.