R roli skrev:
Det var lika "omständigt" för 10 år sedan.
Då ska jag inte lyssna på snickare/målare framöver utan rätt yrkesgrupp.

Alla kan vara lugna, en elektriker ska hit och göra annat, då får han fixa tåtarna oxå 😊

Fairlane Fairlane skrev:
Felet du gjorde i första bilden var alltså att alla tre kablarna kopplades ihop, det är det man har en sådan kopplingsklämma till.
En kopplingslist kan väl i princip fungera om du sätter en kabel i varje hål (inte alla i samma för så är vi tillbaks till första försöket), men det är inget jag skulle göra eller som bör göras eftersom det är lite väl lätt att nå en strömförande del.

Den Wago du använde i första inlägget finns även med två ingångar och då tar det mindre plats i dosan vilket kan vara bra om det är trångt.
Men då skulle man kunna använda sig av sådana här, även den som är singel, Toppklämmor?

Nu får jag hjälp men för framtida åtgärder vid nedmontering av lampor och upp under doslock.

Mvh E-handelssida som visar 10-pack toppklämmor för elkablar, kundbetyg, och produktinformation. Transparent bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på kopplingsklämmor för elkablar med snabblås, produktförpackning, prisinformation, online-handelsplattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fairlane
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Men då skulle man kunna använda sig av sådana här, även den som är singel, Toppklämmor?

Nu får jag hjälp men för framtida åtgärder vid nedmontering av lampor och upp under doslock.

Mvh[bild][bild]
Ja det fungerar också.
Torix som du varit inne på fungerar det med, men de är knepigare att använda och rekommenderas inte av det skälet. Dessutom tar tre Torix också plats, mer än tre av ovanstående.

Torix på en singelkabel brukar inte bli bra. Arean på en enda kabel är lite väl liten för att den skall fästa bra. Vet inte om det finns någon begränsning men skull vilja påstå att minst två 1,5 mm² ledningar i en Torix. Den toppklämma som du visar bild på brukar också kallas "ubåt" och den tycker jag är mycket bättre att använda när man skall isolera en ensam ledning.

• Gilla
Bernieberg och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.