Stefan N Stefan N skrev:
Är det bara jag som tycker det är dags att ringa en elektriker?
Håller med.

Tänkte att det var enklare än vad det kanske är för en lekman.

Så kopplade in lampan igen, kablarna satt så här 👍
Hade som jag skrev tidigare kopplat ut allt för att illustrera.

Tack ändå ni som försökte hjälpa och vara sakliga 🙏🙏

• Öppet eluttag med trådar och anslutningar, sannolikt under installation eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kbladh skrev:
Gick inte jordfelsbrytaren när du kopplade in den där?
Finns kanske ingen jordfelsbrytare?? För om det funnits en så borde den löst ut så fort nolla och jord kom i kontakt med varandra.

mexitegel mexitegel skrev:
Det där behöver kollas upp ordentligt. Det kan bli rejält fel genom att gissa på vad färgerna betyder.

Den röda är sannolikt en äldre skyddsjord och ska då vara sammankopplad med gul/grön annars riskerar du att du saknar skyddsjord i en del av din anläggning om dessa separeras vilket kan innebära livsfara.

Kontentan är alltså att du behöver säkerställa vad varje ledare är innan du gör något mer genom att mäta och kontrollera dragning.
Röda till lampor är ofta tändtråd.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
R roli skrev:
Finns kanske ingen jordfelsbrytare?? För om det funnits en så borde den löst ut så fort nolla och jord kom i kontakt med varandra.
Nej, inte om huvudbrytaren är avslagen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, inte om huvudbrytaren är avslagen.
Jodå. JFB slår ifrån direkt. Det har jag själv testat och bekräftat... 🙄

• Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nej, det krävs en ström för att den ska lösa ut.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
OM bilden i inlägg #16 stämmer med hur det var inkopplat från början. Så kan du sätta en kopplingsklämma på vardera tråd för att isolera den. Du kan använda wago som du började med (men använd 3st wago).

Men det finns andra varianter av kopplingsklämmor också. Observera att det duger inte med lite eltejp. Den brukar lossna efter en tid.

H hempularen skrev:
OM bilden i inlägg #16 stämmer med hur det var inkopplat från början. Så kan du sätta en kopplingsklämma på vardera tråd för att isolera den. Du kan använda wago som du började med (men använd 3st wago).

Men det finns andra varianter av kopplingsklämmor också. Observera att det duger inte med lite eltejp. Den brukar lossna efter en tid.
Tack!!
Nej, och kopplingsklämma Torix är inte att föredra som jag förstått det.

Då får jag fixa fler Wago.

För att sätta fast dem i kopplingslist är inte heller att föredra? De ska alltså bara upp i tak och på med en dosa.

Tack än en gång!

Vad menar du med kopplingslist? Menar du ”sockerbit”?

T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Hej ska bara koppla in kablarna i denna för att sen sätta på ett dock.

Huvudbrytaren är bruten.
Men innan jag drar på, spelar det någon roll vilken ordning kablarna sitter i, ex från vänster till höger?

Mvh
H hempularen skrev:
Ja men precis. En sådan som redan nu sitter på lampan, bild 16 😊

Att ha det så här, utan att sladdar fortsätter såklart 😊 Elektrisk anordning med färgade kablar kopplade till terminaler; säkerhet och installation av elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Gabas
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det rätta namnet på "sockerbit" är just kopplingslist 😜👍

Mikael_L
Den röda är sannolikt en äldre skyddsjord och ska då vara sammankopplad med gul/grön annars riskerar du att du saknar skyddsjord i en del av din anläggning om dessa separeras vilket kan innebära livsfara.
Vilken röda?
Och det är mycket farligt antagande att den röda är skyddsjord, då den också är vanligt använd såsom tändtråd, detta antagande har kostat minst en människa livet. Själv har jag också dummat mig med att anta så en gång, och spänningssatte då ett helt plåttak på ett hus då.
Ingen dog eller skadades eller ens fick en "kyss". Men en rejäl tankeställare var det helt klart.
Kontentan är alltså att du behöver säkerställa vad varje ledare är innan du gör något mer genom att mäta och kontrollera dragning.
Japp, precis så är det.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja men precis. En sådan som redan nu sitter på lampan, bild 16 😊

Att ha det så här, utan att sladdar fortsätter såklart 😊[bild]
Felet du gjorde i första bilden var alltså att alla tre kablarna kopplades ihop, det är det man har en sådan kopplingsklämma till.
En kopplingslist kan väl i princip fungera om du sätter en kabel i varje hål (inte alla i samma för så är vi tillbaks till första försöket), men det är inget jag skulle göra eller som bör göras eftersom det är lite väl lätt att nå en strömförande del.

Den Wago du använde i första inlägget finns även med två ingångar och då tar det mindre plats i dosan vilket kan vara bra om det är trångt.

Fairlane Fairlane skrev:
Felet du gjorde i första bilden var alltså att alla tre kablarna kopplades ihop, det är det man har en sådan kopplingsklämma till.
En kopplingslist kan väl i princip fungera om du sätter en kabel i varje hål (inte alla i samma för så är vi tillbaks till första försöket), men det är inget jag skulle göra eller som bör göras eftersom det är lite väl lätt att nå en strömförande del.

Den Wago du använde i första inlägget finns även med två ingångar och då tar det mindre plats i dosan vilket kan vara bra om det är trångt.
Tack för ett tydligt och bra svar.

Fixar några Wagos.

Men ren nyfikenhet. Har det alltid varit så här "omständigt" att bara täck en dosa? Tre tåtar ner? Hade det varit 10 år sedan hade det varit eltejp/Torex och upp med skiten? Och de husen står väl kvar än idag?

Mvh

Men ren nyfikenhet. Har det alltid varit så här "omständigt" att bara täck en dosa? Tre tåtar ner? Hade det varit 10 år sedan hade det varit eltejp/Torex och upp med skiten? Och de husen står väl kvar än idag?

Mvh
Det var lika "omständigt" för 10 år sedan.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.