Nu har jag spenderat timmar i att söka efter lösning utan att lyckas.

1. Jag har en spegelskiva.
OBS! En vanlig spegelskiva, dvs. ingen ram runt om och ingen baksida där man kan sätta in nå slags beslag.
Spegelskivan är 150 x 75

2. Vill sätta upp den på väggen.
Väggen är en gipsskiva utan några reglar bakom.

3. Vill inte ha något ram runtom spegeln eller synliga beslag.
Här är resultatet jag vill uppnå:
Badrum med två vita handfat på ett blått skåp, stor ramfri spegel utan beslag ovanför på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4. Vet att det finns spegelprofiler.
Har besökt ett antal byggbutiker som Bygg MAX, Biltema, Jula, K-Bygg, Clas Ohlson... och några till.
Men de flesta är otroligt fula eller väldigt synliga, eller väldigt dyra.
Här är något liknande från Amazon:
Vita spegelprofiler med skruvar och pluggar för montering, designade för osynlig upphängning av speglar.
Skapa konto

Det är väl okkkk... kanske... för skruvarna kommer ändå att synas.

5. Ser på färdiga speglar som har klämmor fastklistrade på baksidan.
Set med spegelbeslag, skruvar, pluggar, fyrkantiga svarta tavlor, och blått måttband för montering av speglar utan synliga profiler.
Skapa konto

Det här är närmast den som sitter bakom en spegel från butiken.
Det de har är större, säkrare och ser ut såhär:
Svartvit linjeteckning av en uppochnedvänd V-form, troligen en design eller symbol.
Skapa konto

Men nu behöver jag hjälp.
Hittar inte några klämmor nånstans. Ingen av personalen i butikerna känner till de heller eller så har de utgått.
Hittar inga vettiga spegelprofiler.

OBS! såklart finns det men de kostar närmare 1000-lappen.
såklart vill jag komma undan så billigt som möjligt. Allra högst ska det kosta 350:- totalt.
Enligt logiken ska det kunna gå men bara jag hittar dessa grejer.

Frågor:
1. Vet nån var jag kan köpa de?
a) snygga spegelprofiler
b) beslag

2. Har någon tips på hur man kan göra på annat sätt?

Snälla, om ni säger var man kan köpa det så skicka gärna länkar.
Annars ska jag spendera några timmar till på att leta efter varan ni rekommenderar.

K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Min (mycket mindre) spegel satte jag upp med dubbelhäftande tejp, någon liknande den här [länk]
Nackdel: det är rätt permanent
mmm... har tänkt på det med. Men det känns lite osäkert för en såpass stor och tung spegel och, som du sa, ganska sådär permanent lösning.

Limma

F Fjonken skrev:
Limma
Det är på sätt och vis samma förslag som K_arlstrom hade med dubbelhäftande tejp.
Ok.
Det är ett förslag.

Förtydligande för alla följande kommentarer:
Vill ha en "återanvändbar" lösning.
Dvs. ingen permanent.

Lim och tejp.... kanske svetsning, eller någon större installation är permanent eller resurskrävande.

Zyberus Zyber skrev:
Det är på sätt och vis samma förslag som K_arlstrom hade med dubbelhäftande tejp.
Ok.
Det är ett förslag.

Förtydligande för alla följande kommentarer:
Vill ha en "återanvändbar" lösning.
Dvs. ingen permanent.

Lim och tejp.... kanske svetsning, eller någon större installation är permanent eller resurskrävande.
Du limmar med ett som är anpassat för spegel. Tröttnar du så tar du en fiskelina
Och skär ner spegeln

F Fjonken skrev:
Du limmar med ett som är anpassat för spegel. Tröttnar du så tar du en fiskelina
Och skär ner spegeln
....och så har jag spår av limmet kvar på väggen!
verkligen "framåttänkande".

Zyberus Zyberus skrev:
....och så har jag spår av limmet kvar på väggen!
verkligen "framåttänkande".
Hålen efter skruvarna är framåttänkande? Trevligt bemötande

• Gilla
whak
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Hålen efter skruvarna är framåttänkande? Trevligt bemötande
vad är lättare och billigare att fixa/reparera: tapetsera om HELA väggen eller några hål?

Trevligt bemötande - såklart!
Men jag får en känsla av att du inte tycker så.

Hur skulle du vilja att man besvarar dig, min herre?
Vad är det i mina ord exakt som var så hemskt otrevligt?!
Att jag ifrågasatte din åsikt? 😂

Jag ska omedelbart sätta allting på lim....... NOT!

Zyberus Zyberus skrev:
vad är lättare och billigare att fixa/reparera: tapetsera om HELA väggen eller några hål?

Trevligt bemötande - såklart!
Men jag får en känsla av att du inte tycker så.

Hur skulle du vilja att man besvarar dig, min herre?
Vad är det i mina ord exakt som var så hemskt otrevligt?!
Att jag ifrågasatte din åsikt? 😂

Jag ska omedelbart sätta allting på lim....... NOT!
Hoppas skiten lossnar

• Gilla
  • Haha
JonasSun och 6 till
  • Laddar…
Zyberus Zyberus skrev:
Väggen är en gipsskiva utan några reglar bakom.
Hur sitter gipsskivan monterad då?

• Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hur sitter gipsskivan monterad då?
Den är monterad med endast skruvar på sidorna då det väldigt kort emellan dörrkarmen.

Jag var rädd för det, att folk skulle börja diskutera i ifrågasätta allt annat än själva spegeln...
Som tex gipsvägg: hur e den monterad, vad är det för sort på gipsen, och vad är det för skruvar du använder, och vad är det för färg på taket i köket...

Varför intresserar dig hur min gipsskiva är monterad? Det har väl ingenting med spegeln att göra.

Zyberus Zyberus skrev:
Den är monterad med endast skruvar på sidorna då det väldigt kort emellan dörrkarmen.

Jag var rädd för det, att folk skulle börja diskutera i ifrågasätta allt annat än själva spegeln...
Som tex gipsvägg: hur e den monterad, vad är det för sort på gipsen, och vad är det för skruvar du använder, och vad är det för färg på taket i köket...

Varför intresserar dig hur min gipsskiva är monterad? Det har väl ingenting med spegeln att göra.
Är du grinig?
Skulle jag sätta upp en 150 cm bred spegel på en gipsvägg då skulle jag i alla fall vara intresserad av var det finns reglar.

• Gilla
husägaren TS
  • Laddar…
K Kane skrev:
Är du grinig?
Skulle jag sätta upp en 150 cm bred spegel på en gipsvägg då skulle jag i alla fall vara intresserad av var det finns reglar.
Jag är inte grinig, jag ställer en konkret fråga och skulle vilja ha svar på den. Inte vill jag prata om allt annat som inte har med spegelupphängning att göra.
jag har inga somhelst frågor runt reglarna eller något annat än endast sätten på hur man hänger upp en spegel.
Förslag lyssnar jag gärna på.
Jag har även preciserat min fråga.
Dold upphängning av en spegelskiva. Hittar ej beslag - vet nån om var dem kan finnas?
Spegelprofiler - var finns det billiga och att de ser normalt ut?

Ingen lim eller dubbelsidig tape ska förekomma.

Har ingen någonsin gjort det?
Väggmonterad spegel i badrum, speglar fönster med persienner och kranar nedanför, ger sken av vara svävande med skugga mellan spegeln och väggen.
Skapa konto

Tex. vet någon hur denna spegel sitter på väggen?
Man ser ju en skugga mellan spegeln och väggen så det kan inte vara limmat...
Är det några hakar/krokar/klämmor som är fastklistrade på baksidan?

Om det är så - var hittar man de sakerna? Som sagt - vill köpa men hittar inte nånstans.
I många byggbutiker säger de bara: "vi har haft såna, men de har utgått".
Va? Har hela Sverige slutat använda speglar? Alltså ingen behöver sätta upp en spegelskiva på väggen?

Visst, man går bara till Bauhaus och köper en spegel med allting fastklistrat eller så får man med ett paket som man monterar hemma. Såna grejer finns - ja. Men de kostar ju några tusen.
Och varför ska jag köpa en hel spegel om jag redan har en spegelskiva? Det enda som saknas är dold fästanordning.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.