Hej! Har fått fatt en spegeldörr som ska renskrapas och målas, för att därefter monteras. Jag har aldrig gjort något sånt här innan men hoppas att jag klarar av det 
Jag tänker mig att första steget blir att skrapa dörren; kommer att använda väremepistol och skrapa. Antar att man kan spackla de delar som är spruckna med träspackel, MEN vad gör jag med denna spricka? Det verkar som om att sprickan måste ”pressas” ihop på ngt sätt. Kanske limmas?
Jag tänker mig att första steget blir att skrapa dörren; kommer att använda väremepistol och skrapa. Antar att man kan spackla de delar som är spruckna med träspackel, MEN vad gör jag med denna spricka? Det verkar som om att sprickan måste ”pressas” ihop på ngt sätt. Kanske limmas?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag föreslår att du plockar isär hela dörren och limmar ihop den igen.
Har limmet släppt i ett hörn så är det stor risk att det släpper i ett annat hörn snart.
Protte
Har limmet släppt i ett hörn så är det stor risk att det släpper i ett annat hörn snart.
Protte
Gamla spegeldörrar är oftast inte limmade, det finns med all säkerhet träpluggar som ska hålla ihop dörren. Du ser dem när du skrapat bort färgen
Du får förmodligen slå ut de som sitter närmast sprickan och ersätta med nya grövre efter att ha pressat ihop dörren.
Du får förmodligen slå ut de som sitter närmast sprickan och ersätta med nya grövre efter att ha pressat ihop dörren.
Produkter som diskuteras: "skrapat färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Bild hur spegeldörrar brukade vara sammanfogade med plugg.
När man gör liknande sammanfogning numera limmar man ofta också men det förutsätter att man tar isär dörren för att det ska ha någon påtaglig effekt. Att pressa samman och bara byta pluggar är mycket enklare.
å
När man gör liknande sammanfogning numera limmar man ofta också men det förutsätter att man tar isär dörren för att det ska ha någon påtaglig effekt. Att pressa samman och bara byta pluggar är mycket enklare.
å
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Börja med att skrapa bort färg i hörnen så får vi se hur den är ihopsatt.
Protte
Protte
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
401 kr inkl moms
Läs mer
Lägenhetsfixare
· Malmö
· 7 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden