Byggahus.se

spegel i stället för kakel?

1. T
    Husägare Nivå 5
    Jag ser att det finns denna lösning, men jag undrar om man skulle kunna använda t.ex. större speglar i stället för kakel. Skulle det finnas något sätt att skydda spegelns baksida med fuktspärr och fälla in större bitar mellan kaklad ytskikt? Snart ska vi flytta och dit vi ska, finns bara ett litet badrum med ett litet fönster som är bra för vädring men inget vidare till ljusinsläpp. Därav att jag tänkte att använda speglar för bättre dagsljus därinne. Plus att det kanske kunnat se lite större ut också. Och jag vill inte ha lösa speglar hängandes liksom. Ni som kan, kan ni ge mig lite hopp?

2. Silver78
    Självbyggare · Nivå 8
    Det finns spegelramar som man sätter in och fogar som vanligt kakel men jag har ingen aning om hur det fungerar i ett duschutrymme. Däremot över handfat o liknande. Dekorplast kan ju vara ett enkelt alternativ kanske?

• Laddar…
  3. N
    Medlem Nivå 9
    Har aldrig varit med om att en spegel i badrum har något speciellt fuktskydd på baksidan. Däremot så ska man ha skyddsfilm som håller ihop den om den skulle gå sönder. När jag har infällda speglar i badrum så har vi användt 6mm tjock spegel som oftast passar bra med tjockleken på kaklen. Sedan har vi satt några duttar med monteringslim på baksidan och sedan har den fogats fast.

• Laddar…
  4. T
    Husägare Nivå 5
    Alltså jag tror att man måste ha fuktspärr, inte bara på baksidan utan även på sidorna, men kanske det räcker pensla på samma klet som man gör innan man kaklar. Och sen passa in spegeln med monteringslim? Vi har limmat spegel på kakel i vårt nuvarande badrum, men när man duschar, blir ytan fuktig och på nedre delen av spegeln syns att det börjar reflexytan lossna på baksidan. När jag var ung, limmade jag fast spegel på murad och putsad tegelvägg och det blev rena katastrofen. Inom kort fick spegeln fula fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    PICT0017.JPG

5. B
    Medlem · Nivå 21
    Menar du fix?
    Det är inte tätt utan det vandrar fukt i det.
    Eller menar du tätskiktet?
    Normalt är tätskikt foliebaserade idag. Tätskikt är till för att hindra vatten/fukt att nå innandömet av väggar och golv.

• Laddar…
  6. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är nog så att metalliseringen som ger spegeleffekten, inte tål vatten långvarigt. Hur man säkert kan skydda ytan vet jag inte. Men tätskikt att stryka eller rolla finns att köpa.

Jag skulle nog inte vilja ha spegel i själva duschutrymmet. Du behöver väl putsa den i princip efter varje dusch, minsta lilla tvålrest syns omedelbart.

• Laddar…
  7. N
    Medlem Nivå 9

Vad har du limmat med och har fläckarna kommit just framför där du limmat ❓

En spegel tål inte att hela tiden vara blöt och är säkert inte så bra att ha i duschutrymmet. Problemet med att fuktskydda en spegel är då måste du fuktskydda hela kanten annars så kommer det garanterat att börja släppa därifrån.

Men jag har tillverkat ganska många speglar som monterats i badrum och jag har aldrig hört om att dom skulle fuktskyddas något.
    Har monterat en del som har fällts in i väggen jämns med kakel och har aldrig varit problem med dom. Dock kan jag inte komma ihåg att jag skulle monterat någon direkt i ett duschutrymme.

• Laddar…
  8. T
    Husägare Nivå 5
    Har monterat en del som har fällts in i väggen jämns med kakel och har aldrig varit problem med dom. Dock kan jag inte komma ihåg att jag skulle monterat någon direkt i ett duschutrymme.[/QUOTE]

Det är inte i duschutrymme de skulle hamna, utan där solen lyser ifrån sydväst/väst genom det lilla fönstret. Men kan inte imman göra skada vid kanter, även med fuktspärr på väggen? Plus att när man fogar, gör man det med fuktig fog som kan smyga in där mellan lamineringen och glaset, innan den torkar utåt? Jag bara spekulerar, det vore tråkigt att misslyckas, det vore mycket jobb med att riva och bygga igen eller se ett misslyckat resultat.

9. Bästa svaret

N
    Medlem · Nivå 8
    Det är ju som har konstaterats ovan helt normalt att fälla in badrumsspeglar i kaklet. Jag har själv haft det i ett tidigare badrum. Vad är det som skiljer din idé från detta helt normala förfarande?

I denna slumpmässiga Google-träff berättar TV4 hur man gör, och de konstaterar också att det är viktigt att täta runt hela så att det inte kommer in vatten bakom.
    https://www.tv4.se/tv4/artiklar/hur-kaklar-jag-in-badrumsspegeln-4fc3a7c704bf72228b00a4d6

• Laddar…
  10. T
    Husägare Nivå 5
    Tusen tack! Då känner jag mig mycket säkrare :) Här har jag ju nu fått den beskrivningen jag längtat efter. och SILIKON, så självklart, även vid kanterna, dumt att inte tänka på det själv. Då skrider vi till verket. Tusen tack en gång till!

Redigerat 26 mar 22:11
  11. N
    Medlem Nivå 9
    Kanske jag har missförstått något. Jag uppfattde det som att du ville fuktskydda baksidan på spegeln. Väggen ska helt klart fuktspärras.

Ska ni renovera badrummet eller tänker du riva bort kakel och fälla in spegeln så kan jag tänka mig att det blir skador på fuktspärren på väggen som kan bli svåra att lappa.

Spegeln som du har skickat bild på ser ut att vara limmade med silikon. Eftersom silikon innehåller ättiksyra så fräter det starkt på metall och då brukar det bli sådandär bruna fläckar. Så därför frågade jag vad du limmat dom tidigare speglarna med.

Om du gör som dom rekommenderar i länken och använder silikon överallt så kommer du snart att ha bruna fläckar på din spegel. Visserligen kan du om du har säkerhetsfilm bakpå din spegel limmma fast den med silikon eftersom det då inte kommer i kontakt med metallskiktet på spegeln. Men om du fogar runt om med silikon får du snart bruna kanter.

Som jag skrev tidigare så brukade vi bara sätta några punkter med lim så att spegeln skulle hållas på plats tills dess att fogen blev klar för det var alltid fogen som var det som egentligen höll spegeln på plats.

Jag tror dessutom att det inte är så bra att skapa ett område på väggen där den fukt som kommer mellan kaklen och fuktspärren inte kan rinna ner.

12. N
    Medlem · Nivå 8
    Man får ta silikon utan ättika i så fall. Finns gott om trådar på Byggahus om att fälla in speglar också, några exempel:
    https://www.byggahus.se/forum/threads/faesta-spegel-med-vatrums-silikon.1498/
    https://www.byggahus.se/forum/threads/in-kaklad-spegel-i-samband-med-vatrumsduk.199650/
    https://www.byggahus.se/forum/threads/infaelld-spegel-i-kaklet.218732/

Det är ju inte ovanligt att göra i ett badrum. Att det teoretiskt skulle rinna vatten längs väggen bakom spegeln, som stoppas av limmet mellan spegeln och tätskiktet, får väl anses vara lite hypotetiskt också då den inte direkt skulle vara i duschen.

• Laddar…
  13. N
    Medlem Nivå 9
    Det är inte i duschutrymme de skulle hamna, utan där solen lyser ifrån sydväst/väst genom det lilla fönstret. Men kan inte imman göra skada vid kanter, även med fuktspärr på väggen? Plus att när man fogar, gör man det med fuktig fog som kan smyga in där mellan lamineringen och glaset, innan den torkar utåt? Jag bara spekulerar, det vore tråkigt att misslyckas, det vore mycket jobb med att riva och bygga igen eller se ett misslyckat resultat.[/QUOTE]

Imma som kommer på spegeln hinner torka upp långt innan den kan göra någon skada på en spegel. När vi går i bastun här så rinner det fukt längs väggarna och över våra speglar. Likadant i svärmors hus och deras badrum är över 20 år. Visserligen inte infällda speglar. Fogen torkar ganska hastigt och skulle kanske kunna påverka om du använder en laminerad spegel som är dåligt laminerad. Men du kan bra använda en vanlig spegel med säkerhetsfilm bakpå. En laminerad är bara onödigt dyr.
    Laminerat glas tål dessutom mycket fukt från kanten. Se bara på en vindruta till bilen. Det är väldigt ovanligt att dom är fuktskadade.

14. N
    Medlem Nivå 9
    Jo jag håller med om det. Men jag skulle ha det i tankarna ändå. Jag tycker att det hemskt sällan är bra att skapa ett område som är helt tätt.Visst finns det silikon för spegel också men det finns bättre saker än silikon

15. T
    Husägare Nivå 5
    Jag undrar, säkerhetsfilm som ni pratar om, vad är det egentligen? Köper man det separat eller finns det redan på speglar? Detta är helt nytt för mig, så förmodar att det är dumma frågor jag ställer.