4 085 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
in-kaklad spegel i samband med våtrumsduk
Hej hej alla jag undrar någon som kaklat in en spegel eller försänkt kalla det vad du vill , Det jag söker svar på om någon gjort det i samband med våtrumsduk och vad limmade ni den med. Jag har självbara erfarenhet av detta med rull bart system när det kommer till att försänka en spegel. kanske någon som har någon bild . Och upplevde du/ni några problem med det i samband med duk . tack på förhand
Det borde inte vara någon skillnad på lim mellan rullbart- och duk -tätskikt. Och jag förutsätter att duken är limmad enligt anvisningar över hela ytan som spegeln ska monteras på.
Satte själv fast min spegel i vanligt våtrumssilikon, och tejpade sedan provisoriskt fast den till silikonet hade härdat.
Inga problem för min del med fastsättningen, dock hade jag svårt att få fogen snygg mellan kakel och spegel. (Gäller alla fogar jag gör
)
Satte själv fast min spegel i vanligt våtrumssilikon, och tejpade sedan provisoriskt fast den till silikonet hade härdat.
Inga problem för min del med fastsättningen, dock hade jag svårt att få fogen snygg mellan kakel och spegel. (Gäller alla fogar jag gör
Silicone tror inte man ska använda, har för mig att det kan synas igenom efter ett tag
ett vattenbaserat sättlim tror jag det ska vara
bara duken sittter som den ska så är det nog bara att köra på
tätskiktstillverkaren kan iof ha synpunker på sättlim mot duken men å andra sidan så har man sällan spegeln i duschen och spegeln är ju tät
ett vattenbaserat sättlim tror jag det ska vara
bara duken sittter som den ska så är det nog bara att köra på
tätskiktstillverkaren kan iof ha synpunker på sättlim mot duken men å andra sidan så har man sällan spegeln i duschen och spegeln är ju tät
Bloink skrev:Det borde inte vara någon skillnad på lim mellan rullbart- och duk -tätskikt. Och jag förutsätter att duken är limmad enligt anvisningar över hela ytan som spegeln ska monteras på.
Inga problem för min del med fastsättningen, dock hade jag svårt att få fogen snygg mellan kakel och spegel. (Gäller alla fogar jag gör)
Hahahaha gilla det med fogen , du borde göra som jag ja använder kakel list . men du silikon är jag lite konfunderad över tror risken är att det kommer synas igenom efter ett tag det ska ju sättas med lim som inte syns igenom eller har jag missat något
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 219 inlägg
Sätt inte fast spegeln i bakomliggande skikt utan låt den hänga helt och hållet i mjukfogen på sidorna. Häng in ett distansmaterial mellan spegels baksida och tätskiktet. Golvfoam är lämpligt. Fördelen med detta är att spegelglaset fjädrar lite och klarar smällar utan att spricka.
Fastsättningen får göras i två omgångar. Kila in spegeln rätt i sida och djup och fäst sedan med två djupt liggande korta strängar våtrumssilikon i underkant. Sätt sedan två klickar på samma sätt längst upp på sidorna. De skall alltså ligga så djupt att du kan foga åtminstone 2-3 mm över första omgången. Låt härda i minst ett dygn. Ta sedan bort kilarna och foga fylligt runt hela spegeln. Jämna av fogen med en silikonspackel doppad i diskmedelsvatten, så skall du se att fogen blir helt perfekt. Efter 10 minuter kan du försiktigt stryka ut små ojämnheter med ett finger doppat i samma diskmedelslösning.
Fastsättningen får göras i två omgångar. Kila in spegeln rätt i sida och djup och fäst sedan med två djupt liggande korta strängar våtrumssilikon i underkant. Sätt sedan två klickar på samma sätt längst upp på sidorna. De skall alltså ligga så djupt att du kan foga åtminstone 2-3 mm över första omgången. Låt härda i minst ett dygn. Ta sedan bort kilarna och foga fylligt runt hela spegeln. Jämna av fogen med en silikonspackel doppad i diskmedelsvatten, så skall du se att fogen blir helt perfekt. Efter 10 minuter kan du försiktigt stryka ut små ojämnheter med ett finger doppat i samma diskmedelslösning.
Det finns speciellt silikon avsett att limma spegelglas med. Glasmästaren sålde detta till mig. Enligt glasmästare så fanns det något lösningsmedel i den vanliga silikonen som med tiden eventuellt kan äta sig igenom baksidan av spegeln.
Klicka här för att svara