Jag är på jakt efter ett väldigt speciell gångjärn, kollar om något vet hur man ska gå till väga för att hitta det.

Jag är inte helt säker på terminologin här, men jag tror att det heter "vinkelbockat", 110mm högt och ha raka, inte rundade, kanter. Det ska också ha kullrig knopp.

Det har suttit på en toalettdörr i ett hus från 1940talet, men har nu gått av (som synes på bifogade bilder). Det känns oerhört mycket enklare att ersätta med ett nytt gångjärn, än att bygga en ny dörrpost.

• 59ac33df-e03e-4d3a-be2a-6e9143647bb6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O oloferengisle skrev:
Jag är på jakt efter ett väldigt speciell gångjärn, kollar om något vet hur man ska gå till väga för att hitta det.

Jag är inte helt säker på terminologin här, men jag tror att det heter "vinkelbockat", 110mm högt och ha raka, inte rundade, kanter. Det ska också ha kullrig knopp.

Det har suttit på en toalettdörr i ett hus från 1940talet, men har nu gått av (som synes på bifogade bilder). Det känns oerhört mycket enklare att ersätta med ett nytt gångjärn, än att bygga en ny dörrpost.
Kolla med lokal liten bilverkstad, de kanske kan mig-svetsa.

/Höghus

surris
O oloferengisle skrev:

https://www.tradera.com/item/344612/729636365/dorrtryckesskyltar-och-gangjarn

Är nog enklare att smälta ihop det med gassvets. Då blir det riktbart sen också.

Tack för alla tips! Spanade också på den rundade, är inte helt säker på att måtten stämmer dock, ska mäta lite.

Kanske får leta efter nån som kan svetsa helt enkelt.

• IMG20260522150733.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.