Byggahus.se
Funderar på att byta mitt DSC-larm till ett SPC5320, har tidigare handlat larmkomponenter från Security Warehouse i England och nu ser jag att de har SPC mycket billigare än i Sverige.
T.ex:
- K652 för 650kr i UK mot 1200kr i SE
- P332 för 1600kr i UK mot 2500kr i SE

Så man hade ju kunnat spara några tusen, men finns det en haka eller är exakt samma prylar? Frågor jag kan komma på:
- Funkar det att blanda UK och SE komponenter, eller finns det en spärr?
- Finns det begränsning vid inställning av region?
- Språk i MAP?

Jag bryr mig inte om det tekniskt sett är godkänt, bara det funkar är jag nöjd.

Bonusfråga: Jag har ett gäng 4-tråds rökdetektorer som inte har NO kontakt men NC istället. Mitt DSC-larm tillåter inte NC på brandsektioner, finns det samma begränsning i SPC serien?

Angående språk så är jag lite osäker... det finns ju en funktion för att ladda upp språkfil till centralen, men hur mycket som ligger "hårdkodat" i MAPen vettetusan. Prova? ;)
Övriga expansionsenheter borde det inte vara någon skillnad på.

Brandsektion kan vara antingen NO eller NC till SPC.

Jag köpte två st manöverpaneler av typen K421 därifrån och det är inga problem att välja svenska på dem. Siemens verkar inte hålla på med regionskoder så som t.ex. Visonic gör.

I augusti 2014 köpte jag central och expanderbox sanmt manöverpanel från dem.
Den hade tom svenska installerat.
Har uppgraderat till 3.4.5.
Nyss beställt fler expanderboxar.

Det låter ju bra!
Innan beställer kom jag på att jag det även finns valet mellan map K421 och K623. Någon som har erfarenhet av K623/K620, det känns som K623 kanske är överkurs...

År det UK som gäller för att få bra pris på SPC?

Lite billigare blir det, min beställning från SW i UK:
3 x Siemens Expander with 8 inputs and 2 outputs, back tamper G3 (SPCE652.100) £177.66
1 x Siemens Smart PSU with 8 inputs and 2 outputs, G2-housing (SPCP332.300) £144.18
1 x Siemens 128 Zone Grade 2 Panel SPC5320.320 (SPC5320.320) £263.09
2 x Siemens SPC LCD Keypad c/w Prox Reader Grade 3 (SPCK421.100) £185.08

Detta är ex.moms, så lägg på 20%. Så totalt £800 ca 8900kr med moms. Priset hos Låsshop är ca. 13000 alltså 46% dyrare i SE än UK.

Intressant, jag gjorde själv en jämförelse häromdagen och kom fram till att Låsshop faktiskt var billigare på en hel del prylar jämfört med Security Warehouse, och att SW hade ett sämre utbud (på de komponenter jag ville ha. Vilket gjorde att jag beställde från Låsshop i helgen.
Men nu när du skrev att det var så mycket billigare, var jag ju tvungen att kolla igen. :surprised:

Jag plockade ihop följande komponenter från SW och Låsshop. Försökte ta så lika prylar jag kunde (GSM och Siway modulerna skiljer något).

larm2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

larm3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera då att SW saknar momsen, så 1098*1,20= £ 1306,8 = 15*566,47 SEK (Forex.se).
Och låsshop hamnar på 12 545 SEK.

Skillnaden ovan är då att GSM Modulen ser ut att innehålla antenn från SW och att SiWAY modulen hamnar i Manöverpanelen (Låsshop) och inte i Centralenhetern (SW).

Så i mitt tycke, så ska man absolut jämföra priserna och inte bara räkna med att UK är billigare.

Räknade efter och hittade ett fel i min beräkning. Rätta priset blev 922£ med moms, ca 10300kr. Så då är Låsshop endast 26% dyrare än SW. Sen är det pengar att spara på andra saker speciellt kabel, t.ex. 100m FKKB från CQR 250kr hos SW mot 450kr från låsshop. Fortfarande billigare, men det var inte så bra som jag trodde.

Ser att det smög sig in ett fel i min beräkning;

15*566,47 SEK
Skulle så klart vara
15566,47 SEK

Förstår inte var stjärnan kom ifrån. Jag kan tyvärr inte redigera mitt inlägg längre, har väl gått för lång tid sedan jag postade.

Jag kan försöka rätta inlägget men det finns en risk att bilderna försvinner då tyvärr ("finess" i forumprogramvaran)

Vill du att jag försöker så är det bara att säga till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.