Byggahus.se

SPC Connect App till lokalt larm

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har precis programmerat upp mitt SPC larm hemma. Den är ansluten till ethernet med DHCP.

Då jag i dagsläget inte ska ha den kopplad till någon larmcentral så vill jag använda mig av appen för att få notiser om larm osv.
    Här dyker mitt problem upp: Hur får jag appen att fungera när det är en lokal central? Går det?
    Jag har skrivit in alla relevanta uppgifter för att lägga till panelen i appen men jag får bara ett felmeddelande som säger något i stil med "invalid company".

Bonusfråga:
    Hur tusan får jag tillkopplingsalternativ till mappen? har tillåtit användarna att använda sig av både deltillkoppling A och B samt delat in sektionerna så bara vissa är på vid skalskydd osv. Men när jag använder mig av kod eller tag så får jag inte upp något tillkopplingsalternativ utan jag kan bara välja att tillkoppla hela larmet eller gå in i menyer (har adminrättigheter på min användarprofil).

2. gol
    Medlem Nivå 6
    Innan du kan använda appen måste du sätta upp en anslutning från din SPC till molntjänsten SPC Connect. Har du gjort det?
    Vad det gäller deltillkoppling... det är inte bara så att du trycker på felaktigt sätt på MAP:en... annars kan det vara felkonfat någonstans. Kolla t.ex under användarprofiler och mappens inställningar.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Det enda jag gjort i centralen är att bocka i nån ruta som heter spc connect, hur gör man en anslutning?

4. gol
    Medlem Nivå 6
    Gå till https://www.spcconnect.com/ och registrera ett systemanvändarkonto och följ anvisningarna på startsidan.

5. A
    Medlem Nivå 1
    Update:

Felet verkar vara "DNS IP ADRESS FEL". Har försökt läsa på och även provat googles 8.8.8.8 men problemet kvarstår. Någon nätverkskunnig som har några råd och tips?

6. F
    Husägare · Nivå 10
    Var får du felmeddelandet? I spc web? I appen? På spcconnect.com?

Hur långt har du följt anvisningarna i manualen på spcconnect.com?

7. A
    Medlem Nivå 1
    Felmeddelandet kommer när jag initierar ATSen mot spc connect, när jag går in på ATP status

8. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Vilken fw har du?

9. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Kör du DHCP annars gör det.

10. A
    Medlem Nivå 1
    Har uppdaterat centralen till senaste versionen.

Har provat med DHCP tidigare men då har samma problem uppstått

11. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Dhcp brukar flyta på bäst om man inte har riktigt koll på vad man gör.
    Testa att lägga in 52.157.236.48 istället för www.spcconnect.com under ATP konfiguration / RCT identitet.
    Gör en mjukstart av centralen.
    Kolla igen vad loggen säger.

Redigerat 15 jan 12:41
  12. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Steg nummer 2:
    Aktivera dhcp, telnet (port 23) i spc samt i din dator om det inte redan är gjort.
    Öppna kommandotolken/cmd och skriv:
    telnet centralensip (centralens ip finner du i map under Kommunkation>Ethernet>Ipadress)
    enter
    Ange: Engineer
    Samt ditt lösenord
    skriv sedan:
    net
    enter
    net dns
    enter
    Ta print screen på ovanstående i kommandotolken.

13. gol
    Medlem Nivå 6
    @RilleRock Jättebra tips! Har inte tänkt på att det finns en inbyggd telnet-tjänst. Var ju bara tvungen att testa lite ;).
    På mina SPC-system beter det sig så här:

• Med statisk IP och DNS 8.8.8.8 så funkar inte uppslagningen (kan testas med nslookup) av www.spcconnect.com
    • Inte heller funkar uppslagningen med statisk IP och min vanliga DNS-adress.
    • Men med statiskt IP och DNS satt till IP-adressen till min router (alltså samma som default gateway) så funkar det alldeles utmärkt!

Har faktiskt svårt att förstå varför det beter sig så. Verkar som att DNS-anropen inte går via default gateway.

Ytterligare en iakttagelse... Försökte först telnetta från Linux, men det funkar inget bra. Utan håll er till RilleRock's tips att köra från Windows.

Redigerat 15 jan 17:43
  14. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Bra med lite feedback om hur och vad som funkar så tack professor @gol ;)

Behöver jag använda DNS till SPC och inte kör DHCP så kör jag alltid gatewayadressen och i mindre nätverk brukar det då bli 192.168.1.1 men både jag och supporten rekommenderar DHCP.

• Laddar…